پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/09/28 10:11
در نشست با معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور مطرح شد:
کد خبر: 34162

جعفری: پویایی جریان نخبگی در ایمیدرو کلید خورده است

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بین اینکه پویایی جریان نخبگی در ایمیدرو کلید خورده است، اعلام کرد: تاسیس مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران(ایمینو) و همکاری های علمی و پژوهشی با دانشگاه های کشور؛ حاکی از ایجاد جریان نخبگی توسط ایمیدرو دارد.

وجیه اله جعفری در نشستی که با حضور معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، افزود: برگزاری جشنواره اینوماین توسط ایمیدرو با هدف شناسایی ایده های ارزش آفرین موجب شد تا جریان فناورانه در حوزه معدن و صنایع معدنی بیش از پیش مورد توجه واقع و طرح های پژوهشی بسیاری توسط نخبگان ارایه شود.

وی گفت: همچنین طرح توانمندسازی فارغ التحصیلان بخش معدن و صنایع معدنی ایمیدرو نیز از دیگر اقداماتی است که این سازمان با هدف تربیت نیروی مهارتی راه اندازی کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تامین مالی را لازمه جذب و حمایت از ایده ها خواند و گفت: تامین مالی از طریق بازار سرمایه و بخشی از اعتبارات سازمان های توسعه ای می تواند شرایط را برای حمایت از دانش بنیان ها و مراکز علمی که به رفع نیازهای فناورانه معدن و صنایع معدنی کمک می کنند؛ تسهیل کند.

جعفری با بیان اینکه توسعه حوزه نوآوری و فناوری در شمار اولویت های ایمیدرو قرار دارد، اظهار داشت: قوانین مربوط به این حوزه و آیین نامه های آن پشتوانه ایجاد حرکت هستند.

وی گفت: در این زمینه نیروی انسانی متخصص باید محور امور قرار بگیرد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو برگزاری نشست های هم اندیشی با شرکت های زیرمجموعه و تابعه و راه اندازی دبیرخانه مشترک همراه با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری را از اهداف این سازمان برای بهره مندی از ظرفیت های فناورانه و دانش بنیان ها عنوان کرد.

جعفری اعلام کرد: معدن و صنایع معدنی در بخش اکتشاف، استخراج و به ویژه فرآوری دارای موضوعات فناورانه است و از سوی دیگر تامین ماشین آلات و تجهیزات از طریق بومی سازی دیگر رویکردی است که در ایمیدرو مورد توجه است.

وی اعلام کرد: ایمیدرو با راه اندازی دفتر بومی سازی و راهبری شرکت ها در این حوزه، تاکنون یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی حاصل از بومی سازی را رقم زده است.

رئیس هایت عامل ایمیدرو افزود: این سازمان با راه اندازی سامانه جامع بومی سازی زنجیره آهن و فولاد ایران شرایط را برای ارتباط بین تامین کننده و مصرف کننده تجهیزات بومی سازی شده فراهم کرده است.

معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این جلسه طی سخنانی گفت: هدف اصلی حمایت از شرکت های دانش بنیان، حمایت از فعالیت های دانش بنیان در کشورها است.

مهدی الیاسی ادامه داد: همکاری بین ایمیدرو و معاونت فناوری به این صورت است که چه ظرفیت هایی در حوزه معدن و صنایع معدنی می توان اضافه کرد تا قانون جهش تولید را در شرکت های زیرمجموعه این سازمان پیاده سازی کنیم.

وی افزود: سازمان های توسعه ای می توانند در طرح های فناورانه به صورت مستقیم و یا از طریق بازار سرمایه و یا به صورت غیرمستقیم از طریق عاملیت صندوق نوآوری و شکوفایی و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه سرمایه گذاری کنند.

الیاسی افزود: در این راستا محوریت و حمایت ایمیدرو در توسعه فناوری قابل تقدیر است.

وی اعلام کرد: شرایط به نحوی باشد که قانون جهش تولید در شرکت ها نهادینه شود و محوریت ایمیدرو به عنوان هلدینگ و بازوی توسعه بخش معدن و صنایع معدنی این شرایط را فراهم کرده است.

معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به مزیت ها و امتیازات در نظر گرفته شده برای دانش بنیان ها افزود: دریافت اعتبار مالیاتی معادل هزیه انجام شده برای فعالتی های تحقیق و توسعه، برخورداری از امتیاز لغو تشریفات مناقصه و حمایت از تولید داخلی ماشین آلات و تجهیزات با حذف معافیت حقوق ورودی این اقلام از جمله امتیازاتی است که در قانون جهش تولید نیز آمده است.

در این جلسه امیر خرمی شاد عضو هیات عامل و معاون معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو، سمیه خلوصی مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو، غلامرضا ملاطاهری مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو و حسین منصوری مجری طرح ایجاد زیست‌بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی(ایمینو) حضور داشتند و اقدامات ایمیدرو در حوزه فناوری و دانش بنیان ها را تشریح کردند.

 

روابط عمومی ایمیدرو


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3nrblk