جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/09/15 13:22
مدیر امور استان‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران:
کد خبر: 33296

بانک‌های قرض‌الحسنه از تک‌محصولی بودن خارج شوند

«احمدرضا کریمی» اظهار داشت: پس از گذشت ۱۵ سال از آغاز فعالیت رسمی بانک‌های قرض‌الحسنه، خروج از تک‌محصولی بودن در جهت ترویج این نوع بانکداری ضروری است.

«احمدرضا کریمی» مدیر امور استان‌های بانک ضمن حضور در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی رادیو گفت‌وگو اظهار داشت: اساس بانکداری متعارف دنیا قرض است و بانکداری در دنیا بر اساس قرض گرفتن است.

کریمی با اشاره به تاریخچه بانکداری بدون ربا، بانکداری قرض‌الحسنه را جایگزین بسیار خوبی برای سایر عقود مطرح در قانون بانکداری بدون ربا برشمرد.

وی بانکداری قرض‌الحسنه را جدا از بانکداری بدون ربا ندانست و آن را بانکداری متعارف در قالب عقود و اشکال حقوقی موجود در متون مذهبی برشمرد.

کریمی اظهار داشت: در عقد قرض‌الحسنه محدودیت‌های سایر عقود از جمله عقد مرابحه، فروش اقساطی، مساوات و جابه‌جایی کالا و پول را نداریم.

وجه تمایز قرض‌الحسنه و سایر عقود اسلامی

وی با اشاره به آزادی عمل‌های موجود در محل مصرف وام قرض‌الحسنه این موضوع را وجه تمایز اصلی عقد قرض‌الحسنه و سایر عقود اسلامی دانست.

مدیر امور استان‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خاطرنشان ساخت: بانکداری در دنیا بر اساس قرض شکل گرفته است.

وی در همین رابطه افزود: ما نمی‌توانیم از ساختار دنیا به دلایل مسائل شرعی استفاده کنیم، زیرا بانک‌های دنیا منابع را با عقد قرض جمع می‌کنند؛ اما با عقد وکالت آن‌ها را خرج می‌کنند و ما در بانکداری قرض‌الحسنه با جای‌گذاری عقد قرض به‌جای عقد وکالت این مشکل را مرتفع می‌کنیم.

این کارشناس حوزه پول و بانک با تأکید بر اینکه اساس بانکداری متعارف دنیا قرض است و از آن جمله می‌توان به اوراق قرضه اشاره کرد، گفت: در قرض‌الحسنه موضوع زیاده‌ای وجود ندارد؛ اما بر اساس فتوای برخی از مراجع تقلید، دریافت این زیاده برای جبران هزینه‌های بانک اشکالی ندارد و اگر بانک زیاده معقولی را طلب می‌کند، برای جبران هزینه‌ها بلامانع است.

بانک‌های قرض‌الحسنه از تک‌محصولی بودن خارج شوند

وی با اشاره به ‌ضرورت اصلاح اساسنامه بانک‌های قرض‌الحسنه پس از گذشت ۱۵ سال از آغاز فعالیت رسمی آن‌ها بر پررنگ‌تر شدن خدمات جانبی قرض‌الحسنه از جمله صدور ضمانت‌نامه، خدمات ارزی و آن چیزی که اشخاص حقیقی و حقوقی جامعه به آن نیاز دارند و خروج از تک‌محصولی بودن در جهت ترویج این نوع بانکداری تأکید کرد.

کریمی اظهار داشت: ما برای افزایش جامعه مخاطبان بانک‌های قرض‌الحسنه باید بتوانیم این بانک‌ها را به مردم بشناسانیم و به‌جرأت می‌توان گفت شناخت بیشتر مردم از ۲ بانک فعال در حوزه قرض‌الحسنه بسیار ناچیز است.

وی وام قرض‌الحسنه را بخش کوچکی از سبد تسهیلات بانک‌های تجاری دانست و گفت: عمده آن‌ها نیز وام‌های تکلیفی است. بنابراین تنها بانک‌هایی که وام ارزان‌قیمت در اختیار مردم قرار می‌دهند، بانک‌های تخصصی قرض‌الحسنه هستند.

مدیر امور استان‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خاطرنشان ساخت: ما اعتقاد نداریم که بانک‌های قرض‌الحسنه می‌خواهند با بانک‌های تجاری رقابت کنند. اساساً حوزه فعالیت و مخاطبان این بانک‌ها با یکدیگر متفاوت است.

وی در پایان با بیان برخی چالش‌های بانکداری قرض‌الحسنه و توسعه آن، بزرگ‌ترین مشکل را محدود بودن منابع و عدم اجابت لحظه‌ای برخی از درخواست‌ها دانست و گفت: راهکار این مسئله، تجهیز مناسب و مدیریت‌شده منابع است. شعار «هر ایرانی، یک حساب قرض‌الحسنه» یک هدف‌گذاری مشخص و آرزویی دست‌یافتنی به شمار می‌رود.

 

روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/45r8eo