یک‌شنبه 26 فروردین 1403 - 14 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/09/15 03:35
صندوق اندوخته پایدار سپهر/
کد خبر: 33214

سود مرکب چیست؟

سود، بازدهی است که سرمایه‌گذار از سرمایه‌گذاری خود در مدت زمان مشخص به دست می‌آورد.

از نظر نوع محاسبه، دو نوع بازده ساده و بازده مرکب وجود دارد:

 

در صورتی که بازده، تنها بر روی واحدهای سرمایه‌گذاری تحت تملک سرمایه‌گذار در نظر گرفته شود، به آن سود یا بهره‌ی ساده می‌گویند. در این حالت سود حاصله به حساب بانکی سرمایه‌گذار محترم واریز می‌گردد.

 

اما در صورتی که با سود حاصله، مجددا واحدهای سرمایه‌گذاری خریداری گردد، به شکل تساعدی به افزایش دارایی (تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری) و بازده آن افزوده شده و در اصطلاح، سود یا بهره‌ی مرکب به دست می‌آید.

در بلند مدت، بهره‌ی مرکب اثر خود را بیشتر نشان داده و بازدهی آن نسبت به حالت سود ساده، بسیار بیشتر خواهد شد.

به تعبیری دیگر، سود مرکب را می‌توان این گونه تعریف کرد:

سود حاصله از اصل دارایی به علاوه سود حاصل از سودهای قبلی که به آن  سودِ سود یا  بهره بر سود نیز گفته می‌شود.

با این نوع سود، سرمایه‌گذار میتواند در طولانی مدت، سود بسیار زیادی را کسب نماید.

سود مرکب یکی از مهم‌ترین مفاهیمی است که می‌توان در هنگام مدیریت امور مالی از آن استفاده کرد. این می‌تواند به سرمایه‌گذار کمک کند بازده بیشتری از پس‌انداز و یا سرمایه‌گذاری خود داشته باشد.

در صندوق اندوخته پایدار سپهر نیز شما می‌توانید متناسب با برنامه‌ریزی مالی ماهانه خود، در هر دوره‌ی یک‌ماهه (تا قبل از 24‌ام هرماه) تصمیم بگیرید که سود خود را به صورت ریالی دریافت نموده و یا آن را به‌صورت خودکار با کمترین نرخ صدورِ هر دوره (با امکان تعیین میزان صدور واحد از محل تقسیم سود) تبدیل به واحدهای جدید سرمایه‌گذاری نموده و از مزیت کسب سود مرکب برخوردار گردید.

راهنمای فعال‌سازی سود مرکب در صندوق اندوخته پایدار سپهر:

1- مراجعه به سایت صندوق سرمایه گذاری اندوخته پایدار سپهر به آدرس (apsepehr.ir) از بخش ورود سرمایه‌گذاران و منوی پروفایل در حساب کاربری خود با فعال‌سازی گزینۀ " مجوز صدور از محل تقسیم سود"  و تعیین درصد آن، (ویدئو آموزشی)

2- یا ورود به سامانه جامع مدیریت سرمایه سپهر به آدرس (sifund.ir) از بخش حساب کاربری، انتخاب تیک مجوز صدور از محل تقسیم سود و تعیین در صد آن،(ویدئو آموزشی)

3- یا ورود به اپلیکیشن همراه صندوق، از بخش بیشتر و انتخاب اطلاعات کاربری، انتخاب تیک مجوز صدور از محل تقسیم سود و تعیین در صد آن، (ویدئو آموزشی)

* توجه:

در صورت فعال‌سازی: سود ریالی ماهیانه به حساب بانکی سرمایه‌گذار واریز نمی‌شود و با این سود، واحدهای جدید خریداری می‌گردد.

در صورت غیرفعال‌سازی: مجددا سود ریالی به حساب بانکی سرمایه‌گذار واریز می‌گردد.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3nrwyv