پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/09/05 12:10
عضو هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد قشم و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی :
کد خبر: 32273

قشم این ظرفیت را دارد تا هاب صنایع خلاق و محور اشاعه فرهنگ و تمدن خلیج‌فارس می‌شود

عضو هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد قشم گفت: قشم می‌تواند هاب صنایع خلاق و محور اشاعه فرهنگ و تمدن خلیج‌فارس شود.

عادل پیغامی در جلسه همفکری با دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، مشاور وزیر ارشاد و جمعی از نوآوران صنایع خلاق و فرهنگی بیان داشت: امیدواریم با همکاری وزارت ارشاد و همراهی نخبگان کسب‌وکارهای خلاق، قشم به‌زودی به هاب صنایع خلاق تبدیل ‌شده و آمایشگاه فرهنگ و فناوری خلیج‌فارس با محوریت جزیره قشم راه‌اندازی شود.

وی خواستار ارتباط بیشتر اعضای شورای فرهنگ عمومی و نخبگان فرهنگی و رسانه ای با فرهنگ و آداب‌ورسوم جامعه محلی جزیره شد و افزود: قشم، گنجینه‌ای از دارایی‌های فرهنگی، انسانی، تاریخی و تمدنی است که باید از آن برداشت کرد و با برنامه و طراحی یک سند مدون فرهنگی به ایران و جهان معرفی کرد.

پیغامی ادامه داد:  این مسیر نیاز به مشاهده دقیق و فرصت شناسی از سوی شما با محوریت جامعه محلی دارد و سازمان منطقه آزاد قشم نیز آماده همکاری برای به اجرا درآوردن طرح‌های پیشنهادی شما می‌باشد.

عضو هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد قشم در پایان ضمن تقدیر از حضور فعالان کسب و کارهای فرهنگی و کارآفرینان  صنایع خلاق گفت: برای تبدیل‌شدن قشم به کانون پرورش فرهنگ و تمدن خلیج‌فارس، نیاز به آشنایی بیشتر جامعه فرهنگی و رسانه ای با قشم، برگزاری جلسات مستمر، شناخت بیشتر فرهنگ مردم جزیره و همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد است.

*تدوین الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت و هوشمندی بوم گردشگری جزیره جهانی قشم

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سازمان منطقه آزاد قشم نیز با برشمردن ظرفیت‌های جغرافیایی، میراثی، گردشگری و صنایع‌دستی قشم گفت: طراحی برنامه‌هایی تحت عنوان یامال باهدف راه‌اندازی اکوسیستم نوآورانه در جزیره و بهره‌برداری بهینه از توان جامعه محلی یکی از کلیدی‌ترین فعالیت‌های ما برای تدوین الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت و هوشمندی بوم گردشگری جزیره جهانی قشم است که تاکنون 24 رویداد آن برگزار شده است.

وی با عنوان این مطلب که فرهنگ یعنی گذشته و حال، ادامه داد: رویداد هم آفرینی یامال باهدف توسعه شبکه اشتراکی جامعه محلی قصد دارد فرهنگ و تاریخ ایران باستان را به امروز پیوند دهد.

به گفته زارعی، احصا پتانسیل‌های میراثی جزیره به کشف شبکه‌ای از فعالیت‌های گردشگری، تجاری و کشاورزی در قشم منجر شده که می‌تواند در حوزه خواهرخواندگی با شهرها و حتی کشورهای دیگر مورداستفاده قرار گیرد.

این مقام مسوول احصا مشکلات با کمک جامعه محلی را راهی برای سرعت بخشی به فرآیند اجرایی دانست و اذعان داشت: طراحی پلتفرم اجرایی و مشارکت دولت با مردم گام‌های بعدی برای دستیابی به شعار ما شدن در نوآوری اجتماعی است.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سازمان منطقه آزاد قشم در پایان از اعضای شورای فرهنگ عمومی و نخبگان کسب‌وکارهای نوآورانه و استارت آپی حاضر در جلسه خواست تا با شناخت بهتر جزیره و استفاده از ظرفیت‌های تاریخی آن، پیشنهادهایی برای ساخت پلتفرم‌های نوآورانه به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان بر اساس تکنولوژی روز ارائه دهند.

در پایان این جلسه، اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور به ایراد پیشنهادات مبتنی بر مشاهدات خود از جزیره پرداختند و برای عملیاتی کردن این پیشنهاد‌ها اعلام آمادگی کردند.

گفتنی است، اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور در سفری سه‌روزه به جزیره قشم از ظرفیت‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جزیره بازدید کردند تا با شناخت بهتر این پتانسیل‌ها و آشنایی با آداب‌ورسوم جامعه محلی، در حوزه ساخت پلتفرم‌های نوآورانه و خلاقانه پیشنهادهایی ارائه کرده و برای تبدیل کردن جزیره قشم به هاب فرهنگ و صنایع خلاق همکاری کنند.

 

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/36bkq7