پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/24 08:33
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات مطرح کرد؛
کد خبر: 31200

برنامه ریزی برای اکتشاف سراسری مواد معدنی از جمله سنگ آهن یک راهبرد مهم است

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات( ومعادن ) گفت: تاکنون اقدامات عملیاتی جدی برای اصلاح ساختار اکتشاف در کشور انجام نگرفته و برای حل این معضل، راه کار برنامه ریزی اکتشاف سراسری مواد معدنی از جمله سنگ آهن است.

دکتر اردشیر سعد محمدی خاطرنشان ساخت: کارشناسان بخش معدن و صنایع معدنی چندین سال است که هشدار جدی داده اند ، مبنی بر اینکه ذخایر معدنی مانند سنگ آهن با روند اکتشاف موجود رو به اتمام است و این موضوع جدیدی نیست.

وی یاداور شد: براساس آخرین ویرایش مطالعات طرح جامع فولاد کشور ، ذخیره زمین شناسی سنگ آهن پنج میلیارد تن و ذخیره قابل استخراج آن ۲.۹ میلیارد تن تخمین زده می شود.

سعد محمدی اضافه کرد: چنانچه اهداف سند چشم انداز ۱۴۰۴ تحقق یابد و به تولید سالیانه ۵۵ میلیون تن فولاد خام برسیم ، سالانه ۱۶۰ تا ۱۶۹ میلیون تن سنگ آهن نیاز است، بنابراین ذخایر موجود تکافوی تولید فولاد برای سالیان زیادی را نخواهد داد.

وی گفت: استخراج از معادن در اعماق زمین نیز راه دیگری است که در میان مدت امکان دارد ، بتوان آن را پیگیری کرد ، اما این راه در حال حاضر صرفه اقتصادی ندارد، ولی در صورت افزایش قیمت ها ، ممکن است توجیه پذیر شود.

مدیرعامل “و معادن” اضافه کرد: برنامه ریزی برای استخراج از معادن کوچک و متوسط راهکار دیگری برای تامین سنگ آهن مورد نیاز است.

سعد محمدی پیرامون مساله واردات توضیح داد: واردات سنگ آهن از کشورهایی مانند استرالیا راه دیگری است که پیش روی قرار دارد، اما یکی از مشکلات اصلی آن هزینه بالای حمل است و از سوی دیگر عمق کم اسکله های کشور نمی توان از کشتی های capesize که توان حمل ۱۱۰۰ تا ۲۰۰۰  dwt را دارند ، استفاده کرد و همین موضوع باعث افزایش هزینه واردات خواهد شد.

وی تصریح کرد: مانع جدی بر سر راه واردات نیز تحریم های اقتصادی هستند و از اساس گره زدن صنعت فولاد کشور به واردات، امری اشتباه است، زیرا در صورت تحریم، تمام زنجیره فولاد کشور با مشکل مواجه خواهد شد.

وی باردیگر تاکید کرد: راه حل اصلی تامین خوراک کارخانه های فولاد سازی ، فعالیت جدی و تمرکز بر موضوع اکتشاف است و امسال هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات ۶۰ هزار متر حفاری را برنامه ریزی کرده که برای تحقق این امر هفت دستگاه خریداری شده و انتظار می رود بتوانیم شروع یک حرکت اکتشافی را رقم بزنیم.

 

دنیای معدن


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/45rjdq