پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/22 07:45
نقش‌آفرینی پویای فرابورس در مسیر سرمایه‌گذاری مولد
کد خبر: 30962

سومین بورس رسمی کشور 14‌ساله شد

چهارده سال پیش در چنین روزی سومین بورس رسمی کشور با نام فرابورس کار خود را در طبقه نوزدهم ساختمان حافظ آغاز کرد و امروز با گذشت حدود یک دهه و نیم از فعالیتش، این بورس وارد دوره جدیدی از رشد و بلوغ شده است.

با ارزشی بالغ‌ بر 1.8 میلیون میلیارد تومان و با حضور بیش از 350 شرکت بزرگ، کوچک و استارتاپ‌، جایگاهی پررنگ در تأمین مالی بخش مولد اقتصاد یعنی بنگاه‌های اقتصادی دارد.

حضور ابزارهای متنوع تامین مالی و سرمایه‌گذاری و معرفی بازارهای جدید طی این سال‌ها توانسته ظرفیت‌های بی‌شماری را پیش روی بخش واقعی اقتصاد برای تامین مالی قرار دهد و بستری پویا برای معرفی اولین‌ها در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه باشد.

امروز سومین بورس رسمی کشور در حالی 14 ساله شده که بازارهای اول، دوم، پایه، ابزارهای نوین مالی و مشتقه روز به روز توسعه‌یافته‌تر از قبل بستری امن و شفاف را به منظور مبادلات سهام، اوراق و صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای انواع سلایق سرمایه‌گذاری پدید آورده‌اند.

در بازار ابزارهای نوین مالی از طریق انتشار انواع اوراق مالی اسلامی روزانه بر حجم و ارزش بازار اوراق مالی اسلامی افزوده می‌شود و دولت و بخش خصوصی مزایایی همچون تامین مالی آسان، ارزان و شفاف را از بستر این بازار تجربه می‌کنند.

همچنین در بستر این بازار به مدد انتشار و معامله اوراق گواهی تسهیلات مسکن امکانی برای خانه‌دار شدن مردم فراهم‌ شده و تاکنون شمار زیادی از آحاد جامعه با خرید این اوراق مسیر خرید خانه را کوتاه‌تر از قبل طی کرده‌اند.

صندوق‌های قابل معامله یا همان ETFها نیز یکی دیگر از محصولات بازار ابزارهای نوین مالی است که به هدایت سرمایه‌ها و پول‌های خرد به فضایی امن و کم ریسک و ورود غیرمستقیم مردم به بازار سرمایه کمک می‌کنند.

همچنین طی یک تا دو سال اخیر شاهد رشد چشمگیر بازار مشتقه هستیم؛ این بازار که امکان دوطرفه شدن معاملات سرمایه‌گذاران و امکان کسب سود در شرایط صعودی و نزولی را در فرابورس فراهم کرده است به ‌سرعت در مسیر توسعه قرار دارد.

اما دامنه تامین مالی و ابزارهای سرمایه‌گذاری در فرابورس به این موارد ختم نمی‌شود. تامین مالی حوزه نوآوری اعم از استارتاپ‌ها و طرح‌های دانش‌بنیان یکی دیگر از رسالت‌های فرابورس است که از طریق ابزارهایی مانند صندوق‎‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، خصوصی، بازار دارایی فکری و سکوهای تامین مالی جمعی در حال انجام است.

به گواه آمارهای رسمی فرابورس، با وجود ۱۵ سکوی تامین مالی جمعی در این رکن بازار سرمایه طی یک سال اخیر حدود ۳۲۰ میلیارد تومان تامین مالی جمعی توسط ۲ هزار و ۴۷۵ نفر طی ۸۰۰۰ مرتبه سرمایه‌گذاری صورت گرفته است که اعتماد خوب شکل‌گرفته در این حوزه را نشان می‌دهد.

تداوم ثبت اولین‌ها در کارنامه 14 سالگی

امروز با نگاهی به یک سال گذشته باز هم شاهد ثبت اولین‌هایی در کارنامه فرابورس هستیم. در این یک سال اولین شرکت پروژه‌محور بازار سرمایه در فرابورس پذیرش شد. همچنین برای اولین بار در تاریخ بازار سرمایه کشور شاهد ورود دو تیم ورزشی به این بازار بودیم. از سوی دیگر ورود استارتاپ‌ها به بازار سرمایه برای نخستین بار (نماد تپسی) نیز طی این یک سال، توانست فهرست اولین‌های فرابورس ایران را پربارتر کند.

عملکرد یک سال اخیر

نگاهی به آمارها، اعداد و ارقام نشان می‌دهد طی سال 1400 فرابورس ایران شاهد پذیره‌نویسی سهام 6 شرکت سهامی عام در بازار سوم بوده است. همچنین 15 عرضه اولیه سهام در بازارهای اول و دوم و پذیرش و درج 39 شرکت در بازارهای اول و دوم نیز بخشی دیگر از عملکرد سال گذشته فرابورس بوده است.

پذیره‌نویسی 6 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام، 2 صندوق خصوصی، یک صندوق سرمایه‌گذاری صندوق در صندوق و آغاز به فعالیت 7 سکوی تأمین مالی جمعی با مجوز فرابورس در این مدت انجام‌شده است.

درج نماد سرخابی‌ها در بازار پایه و پذیره‌نویسی سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، درج نماد اولین شرکت استارتاپی در بازار دوم، پذیره‌نویسی اولین صندوق جسورانه حوزه فرهنگ و هنر، صدور مجوز اولین پلتفرم تأمین مالی جمعی مبتنی بر بستر بلاکچین و انتشار 4 فقره اوراق اجاره سهام، 2 فقره اوراق اجاره شرکتی و 5 فقره اوراق مرابحه شرکتی و آغاز به کار تلویزیون اینترنتی واچار نیز طی سال 1400، از فرابورس کارنامه پرباری را به جا گذاشت.

دستاوردهای مهم سال 1401

اما در اولین سال از قرن جدید نیز فرابورس باز هم توانست اولین‌های مهمی را برای بازار سرمایه ثبت کند. در عملکرد سال 1401 شاهد پذیره‌نویسی واحدهای اولین صندوق املاک و مستغلات کشور بودیم.

عرضه اولیه سهام 14 شرکت در بازارهای اول و دوم، تصویب مصادیق سرمایه‌گذار حرفه‌ای در هیئت‌مدیره فرابورس ایران و انجام بزرگ‌ترین معامله بازار دارایی فکری به ارزش 60 میلیارد ریال در خصوص انتقال مالکیت علامت تجاری تبرک نیز در این مدت انجام شد.

در پایان لازم به ذکر است که بازگشایی شفاف نمادهای معاملاتی کازرو، ممسنی و دهدشت بعد از 27 ماه، پذیره‌نویسی نخستین صندوق مختص اوراق دولتی در فرابورس و آغاز معاملات مشتقه ETF شاخص هم‌وزن برای اولین بار در تاریخ بازار سرمایه نیز از دیگر اقدامات انجام‌شده از سوی فرابورس در سال جاری به شمار می‌رود.

 

مدیریت ارتباطات فرابورس ایران


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3nr6or