شنبه 25 فروردین 1403 - 13 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/04 06:18
وزارت صمت/
کد خبر: 29519

افزایش ۸۰ درصدی روابط تجاری ایران با روسیه در سالجاری

روابط تجاری ایران با روسیه در چند ماه اخیر ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده و چشم انداز رشد بیشتری در این باره با برنامه های توسعه ای وزارت صمت وجود دارد.

تجارت خارجی ایران یک راهبرد کلان و همه‌جانبه نداشته است؛ اینکه بدانیم تجارت خارجی در اقتصاد ایران چه نقش و جایگاهی دارد، برای این موضوع باید چه نقشه راهی تعریف شود و نهادها، سازمان‌ها و بخش خصوصی چه نقشی در این فرآیند ایفا کنند مسائل مهمی بود که باید به آن پرداخته می‌شد.

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان اخیرا به توسعه همکاری‌های دوجانبه با روسیه اشاره کرد و اظهار کرد: از زمان سفرم به مسکو تا اجلاس اخیر شانگهای، روابط تجاری ما با روسیه ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

رئیسی با بیان اینکه با روسیه در حوزه‌های مختلفی چون فضایی، نفت و انرژی و نیز حوزه تجاری و اقتصادی همکاری داریم، ادامه داد: در اجلاس شانگهای نیز ارتباطات دوجانبه همچون کریدور شمال و جنوب مطرح شد که این مسیر ریلی بین سرخس و چابهار است.

همچنین، علیرضا پیمان‌پاک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت، اظهار کرد: مهم‌ترین اقدام سازمان توسعه تجارت از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم، تلاش برای تدوین یک راهبرد کلان برای تجارت خارجی کشور بوده است؛ موضوعی که پیش از این کمتر به آن توجه شده؛ اما امروز ابعاد دقیقی از آن مشخص‌شده است.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که ما به آن توجه جدی کردیم، بحث حضور در بازار روسیه و استفاده از ظرفیت‌های این بازار بود. در سال‌های قبل بخش عمده‌ای از صادرات ما به این کشور محدود به مواد غذایی یا کالاهای کشاورزی می‌شد اما براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و دیدارهای متعددی که با هیات‌های سیاسی و اقتصادی روسیه داشتیم، تلاش شد شرایط برای حضور ایران در بخش‌های مختلف روسیه فراهم شود.

 

برنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4vqzdb