جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/02 11:26
معاون توسعه معادن و صنایع معدنی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات بیان کرد؛
کد خبر: 29362

اقدامات شرکت «ومعادن» در غرب کشور

شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات یکی از بزرگترین شرکت‌های سرمایه گذاری در ایران است که بیش از ربع قرن در عرصه توسعه بخش معدن کشور حضور جدی داشته است .این مجموعه یک هلدینگ توسعه محور با هدف ارتقاء معدن و صنایع معدنی در کشور به شمار می رود.

امین صفری، معاون توسعه معادن و صنایع معدنی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات اظهار کرد:  این شرکت در روند توسعه فعالیت های خود از ابتدا دو کار اصلی را به صورت جدی و فارغ از کارهای روتین همیشگی دنبال کرده است. یکی توسعه صنایع معدنی غرب کشور و دیگری توسعه معادن و صنایع معدنی در شرق و جنوب شرق کشور.

وی افزود: در توسعه غرب کشور، شرکت صبانور به عنوان بزرگترین شرکت سنگ آهنی غرب کشور فعال است که ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولید کنسانتره و ۵۵۰ هزار تن تولید گندله دارد. با توجه به پتانسیل صبانور پیش بینی ما افزایش قابل توجه ظرفیت تولید کنسانتره بوده و هست و البته شرکت یادشده نسبت به سایر شرکت‌های سنگ آهنی در دوران طلایی سنگ آهن، آن طور که باید رشد نکرده است.

معاون توسعه معادن و صنایع معدنی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات ادامه داد: اما در یک سال اخیر اتفاقات قابل توجهی در منطقه غرب پیش آمد. اکتشافات در آن منطقه را به طور ویژه پیگیری کردیم چرا که تمام توسعه‌های بعدی زنجیره به اکتشاف و ذخایر وابسته است و ما به طور گسترده کل اکتشافات صبانور را که شامل چندین معدن بزرگ است به طور کامل تحت پوشش طرح اکتشاف قرار داده و ژئوفیزیک کل مناطق را انجام داده و در حال حاضر در حال حفاری هستیم و مجموع این فعالیتها منجر به افزایش چند برابری ذخایر این منطقه شد.

صفری بیان کرد: به پشتوانه این ذخایر، طرح جدیدی برای توسعه کنسانتره تعریف شد که ظرفیت تولید از یک میلیون و۶۰۰ هزار به ۵ میلیون تن برسد. اجرای طرح‌های این‌چنینی هم از نظر تامین مالی و هم از نظر مدیریت پروژه و تامین تجهیزات سختی‌هایی دارد اما خوشبختانه راه اندازی شده است.

وی گفت: مطالعات طرح ۲ میلیون تنی تولید کنسانتره در منطقه گلالی، آغاز و مشاور آن انتخاب شده و به زودی آگهی مناقصه پیمانکاری آن منتشر می‌شود که با اجرای این پروژه، ظرفیت ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کنسانتره فعلی ما به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن افزایش می یابد.

معاون توسعه معادن و صنایع معدنی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات تصریح کرد: دو طرح دیگر در باباعلی همدان و شهرک کردستان، هر یک با ظرفیت ۱ میلیون تن نیز در دست اقدام است که با افتتاح این طرح ها به ۵ تا ۵ و نیم میلیون تن کنسانتره می‌رسیم که این اتفاق تحولی قابل توجه در منطقه غرب است و ارزش بازار صبانور را چند برابر خواهد کرد.

صفری گفت: در خصوص طرح‌های گندله سازی با توجه به اینکه ظرفیت تولید این محصول در کشور زیاد است در حال بررسی هستیم که تا چه اندازه ظرفیت گندله سازی را افزایش دهیم.

وی افزود: طرح فولاد کردستان در غرب کشور در حال پیش روی است و الان پیمانکار طرح آهن اسفنجی بیجار و فولاد سازی قروه انتخاب شده و طرح هم در حال پیشرفت است.

معاون توسعه معادن و صنایع معدنی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات بیان کرد: در اردبیل نیز، پروژه فولاد آرتاویل را در دست اجرا داریم که بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیش بینی ما این است که این طرح ظرف ۲۴ ماه به بهره برداری برسد. ظرفیت آن یک میلیون تن است و این عدد می‌تواند صنعت آن منطقه را متحول کند.

صفری تصریح کرد: طرح های در دست اجرای استان های همدان، کردستان، اردبیل و… می‌تواند تا حد زیادی نه تنها شکل صنعتی که شکل اجتماعی منطقه غرب را هم تغییر دهد. به لحاظ اشتغال زایی، تولید ثروت، پیشگیری از مهاجرت و حتی در بهترین حالت، مهاجرت معکوس اتفاقاتی است که در پی افتتاح این پروژه‌ها قابل پیش بینی است.

وی افزود: در حالت کلی در حوزه معدن به غرب کشور کمتر پرداخته شده و هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات به عنوان یک مجموعه توانمند و پیشرو در حوزه معدن و صنایع معدنی کشور، در حال انجام این امر مهم است.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3nrrmk