شنبه 25 فروردین 1403 - 13 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/07/16 06:39
وزیر اقتصاد در اجلاس مدیران مالیاتی کشور در مشهد عنوان کرد؛
کد خبر: 28406

هیچ کشور مترقی بدون اصلاح نظام مالیاتی به پیشرفت پایدار دست نیافته است

وزیر اقتصاد در اجلاس سراسری مدیران مالیاتی کشور گفت: مالیات ستانی که منجر به تضعیف بنیه اقتصادی کشور باشد، پایدار، مطلوب و مدنظر دولت نیست. از طرفی هیچ کشور مترقی بدون اصلاح نظام مالیاتی و اقتصادی به پیشرفت پایدار دست نیافته است.

دکتر احسان خاندوزی با تاکید بر اینکه هیچ کشور مترقی نتوانسته بدون اصلاح نظام مالیاتی و اقتصادی به پیشرفت پایدار دست پیدا کند، افزود: اصلاح نظام بودجه و مالیات به جهت گره خوردن با منفعت طبقه ای از جامعه که پر شمار نیستند اما پرصدا هستند، جزء اصلاحات ویژه، راهبردی و پرمناقشه همه اقتصاد ها است و ارتباطی هم با شرایط اقتصادی ایران ندارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: بی شک یکی از مهمترین ارکان اصلاح دولت به معنی عام کلمه و هم در نظامات اداری و انضباط مالی کشور، فارغ از آن که تاثیرات بودجه ای خواهد داشت یا نه، نقطه ای است که هم اکنون نظام مالیاتی در آن متمرکز است.

دکتر خاندوزی خطاب به مدیران مالیاتی کشور گفت: این چشم انداز و حرکت به سمت قله را به عنوان سند توافق بین ما و خودتان در نظر بگیرید. ما در دوره‌ای مسئولیت اجرایی بر عهده داریم که دولت در بالاترین سطح خود، خواهان تحول درنظام مالیاتی است.

وی افزود: در سنوات گذشته شاهد دوره ای بودیم که وزیر اقتصاد می گفت هرآنچه از دست ما برمی آید انجام شده اما در لایه ای که باید برای اقدام از دولت تاییدیه بگیرد متوقف می ماند. من امروز خدا را شاکرم که هم رئیس جمهور و هم تیم اقتصادی دولت با علم به اینکه این اصلاح، اصلاحات لازمی است، آزادمنشانه، به ما اجازه می دهند که دست اندرکار اصلاح نظام اقتصادی کشور باشیم.

به گفته دکتر خاندوزی، مزیت بعدی این دوره، تعامل بین بخشها و دستگاههای اقتصادی است. در این دوره دولت به ما اجازه می دهد که مسیر اصلاح را با سرعت بیشتری طی کنیم. وقت قابل توجهی از روسای پیشین صرف تعامل با دیگر قسمتهای دولت می شد. ما امروز در نقطه ای هستیم که این همگرایی و همکاری بین بانک مرکزی و سایر بخشها به سرعتی می‌باشد که بی‌نظیر بوده است. این درجه از همگرایی یکی از ویژگیهای کم سابقه ای است که به ما امکان حرکت سریع در این مسیر را می دهد. مسیری که مالیات را براساس مالیات هوشمند و عادلانه وصول کنیم. مهم است که بتوانیم تغییر پارادایم  نظام مالیاتی خود را از شیوه های سنتی پیشین به سمت مالیات هوشمند طی کنیم. در این ریل حتما اهداف کمی نیز وصول خواهد شد.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه یکی از جهت‌گیری‌ها و یادگاری‌های ماندگار این دوره در حوزه اقتصادی کشور در سازمان امور مالیاتی رقم می خورد، گفت: اجرای سامانه مودیان طبق فراخوان هایی که تایید شده و از آبان اجرایی خواهد شد، باید هنرمندانه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی شود تا موجب سوءتفاهم‌ها و ساختن روایتهای غلط در رسانه ها  نشود. اگر کار دقیق اطلاع رسانی شود و آثار آن را دقیق تبیین کنیم، اهداف ما محقق خواهد شد.

وزیر اقتصاد در ادامه تصریح کرد: نکته دیگر مساله برون سپاری است. به نظر من باید برون سپاری بسیاری از اقداماتی که پیشتر کسی فکر نمی کرد فردی بتواند خارج از سازمان امور مالیاتی آن را انجام دهد، را انجام دهیم. شرکتهای دانش بنیان می توانند کمک حال سازمان امور مالیاتی باشند. باید پروتکل و فرایند تعریف شود تا به سمتی حرکت کنیم که بخشی از فعالان اقتصادی و مجموعه های دانش بنیان را درگیر و ذینفع اصلاح نظام مالیاتی کنیم و آنها بدانند هرچه بتوانند بهتر از این جریان صید کنند، بهره مندتر خواهند شد.

دکتر خاندوزی گفت: ما باید بتوانیم در فرایند اصلاح نظام مالیاتی کشور سایر بازیگران را درگیر کنیم. نکته دیگر آن است که مالیات ستانی باید با نگاه به تاثیرات آن بر تولید و کسب وکارها باشد. مالیات ستانی که منجر به تضعیف بنیه اقتصادی کشور باشد، پایدار، مطلوب و مدنظر دولت نیست. این ملاحظه کسب و کار تولید در نقطه ای خود را نشان خواهد داد.

وی با تاکید بر لزوم هوشمند سازی نظام مالیاتی گفت: چرا تعاملات نباید به بستری کاملا برخط برود تا همه فعالان اقتصادی بتوانند گواهی خود را بگیرند؟  این موضوعی است که باید تدبیر شود و ما بتوانیم تا پایان آبان مساله ١٨۶ را به صورت برخط داشته باشیم. این پیام ها را باید در عرصه عمل و جایی که نقطه تعامل تماس با کارکنان است منتقل کنیم و در واقعیت این اخبار به ما نرسد که موضوعی را تصویب کنیم و در ادارات طوری دیگر عمل شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی نکته مهم بعدی را مساله حرکت به سمت مالیات بر مجموع درآمد و مالیات بر عایدی سرمایه دانست و گفت: هرچند این قانون هم اکنون در مجلس شورای اسلامی است، اما  مهمتر از آن این است که ما امروز بدون تکلیف مجلس شورای اسلامی می توانیم تمام بسترها و زمینه ها و مقدمات این تحول را فراهم کنیم. جایی که قرار به اخذ مالیات باشد، قانون اساسی وارد می شود و بدون مصوبه مجلس امکان وصول وجود ندارد. اما ما باید از فرصتی که امروز زمینه آماده سازی بسترها را داریم، استفاده کنیم. یکی از موانع بزرگ تولید رانتهای غیرمولد در طول سالهای گذشته است که عده ای از طریق واسطه‌گری و سوداگری‌ها به چنان درآمدهایی رسیدند که تولیدکنندگان با عرق جبین نرسیدند. در حالی که عمده تولیدکنندگان با وجود برخی مشکلات جزء مودیان خوش حساب هستند.

 

اینتا


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4beynv