پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/07/12 09:20
سعید محمد:
کد خبر: 28280

لزوم تبدیل منطقه آزاد ماکو به اولین شهر دانش بنیان در مناطق آزاد و چهارمین قطب دیتاسنتر کشور

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: منطقه آزاد ماکو به اولین شهر دانش بنیان در مناطق آزاد و چهارمین قطب دیتاسنتر کشور تبدیل می شود.

سعید محمد، امروز سه شنبه (12 مهرماه) در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: شهر دانش بنیان شهری است که اقتصاد، اشتغال و به صورت کلی نظم، اساس و بنیان آن بر تولید دانش و کارکرد اجرایی و عملی آن شکل گرفته است. عناصر و اجزای مهم و برجسته این شهر شامل؛ دانشگاه ها و موسسه های تحقیق و توسعه و نیز شرکت های دانش بنیان که همگی بر محور فناوری اطلاعات، داده، خلاقیت، فرهنگ بومی و نیز نیروی انسانی خلاق و دانش آفرین شکل گرفته اند و به فعالیت خود ادامه می دهند.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: با توجه به اهمیت، جایگاه و ضرورت ایجاد، افزایش و گسترش شهرهای دانش بنیان در کشور و به طور ویژه در مناطق آزاد، به دلیل توانمندی های موجود در این مناطق، به دلیل وظایف و رسالت هایی که بر عهده دارند، ضروری است اقدام مؤثری در این زمینه انجام شود.

سعید محمد گفت: با توجه به ویژگی ها و توانمندی های منطقه آزاد ماکو، این منطقه به عنوان منطقه هدف برای راه اندازی شهر دانش بنیان انتخاب شد. به همین منظور با هدف ایجاد زیرساخت های لازم فنی، قرارداد پروژه سرمایه گذاری و احداث بزرگ ترین دیتا سنتر شمال غرب کشور در منطقه آزاد ماکو بین سازمان منطقه آزاد ماکو و یک شرکت معتبر با سرمایه گذاری 800 میلیارد تومان منعقد شد.

وی ادامه داد: با احداث این پروژه زیر ساختی و بنیادین، منطقه آزاد ماکو به چهارمین قطب دیتا سنتر کشور تبدیل می شود. این پروژه با ظرفیت هزار رَکی در چهار فاز عملیاتی طراحی شده است و بالاترین ضریب دسترسی به نقاط فیبر نوری بین الملل را دارد. امیدواریم با کمک مراکز علمی و پژوهشی معتبر کشور بررسی های علمی لازم بتوانیم این مهم را به صورت علمی و تخصصی و حرفه ای به انجام برسانیم. طبیعی است تحقق این هدف نیاز به زیرساخت های انسانی و فناورانه مفصل و متعددی دارد که باید در استمرار زمان شکل بگیرد.

گفتنی است؛ در این أئین «حسین گروسی» به عنوان مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد ماکو منصوب و از زحمات «محمدرضا عبدالرحیمی» تقدیر به عمل آمد.

 

فرینا


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3egkgp