شنبه 01 اردیبهشت 1403 - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/07/12 09:20
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی:
کد خبر: 28278

پرداخت مالیات، دِینی شرعی بر ذمه آحاد ملت است

باید مالیات را به‌عنوان یک تکلیف شرعی و ملی به صدقه جاریه‌ای برای آبادانی کشور تبدیل کرد تا آحاد ملت با در نظر گرفتن تعهدات دینی خود در این عرصه وارد عمل شوند.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد مقدس، در اجلاس سراسری مدیران مالیاتی کشور با بیان اینکه در حوزه علمیه، فعالیت‌های پژوهشی بسیار شاخصی در حوزه اقتصاد اسلامی صورت گرفته است، گفت: از طریق ارتباط‌گیری با معاونت علمی حوزه‌ها می‌توان به تبیین ابعاد شرعی پرداخت مالیات پرداخت تا با یک حرکت رسانه‌ای و خبری پردامنه و قوی، مردم آگاه شوند که پرداخت مالیات همچون یک دین بر ذمه آحاد ملت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در تبیین ضرورت پرداخت مالیات و وجوب شرعی آن بر هر ایرانی یادآور شد: مقوله فرار مالیاتی متأسفانه یک عارضه فراگیر است و نه ‌فقط اقشار بسیارمرفه بلکه حتی در عموم هم فرار مالیاتی مشاهده می‌شود. در دوران ستم‌شاهی به این خاطر که نظام وقت، مالیات‌های عمومی را صرف میگساری و عیاشی‌های خود می‌کرد، علما و فقها پرداخت مالیات را حرام می دانستند اما در حال حاضر که مالیات زیربنای توسعه کشور است و خصوصاً اینکه امروزه بخش عمده‌ای از هزینه‌های اداره کشور از محل نفت، معادن و سایر منابع درآمدی به‌جز مالیات تأمین می‌شود، اگر کسی مالیات پرداخت نکند، همچون کسی است که حق الناس را نادیده می‌گیرد. این مصداق مظلمه است و در قیامت از آن حسابرسی خواهد شد.

ایشان تصریح کرد: از وزیر محترم اقتصاد درخواست داریم که واحد کارشناسی فقهی عقود و معاملات را در وزارت اقتصاد راه‌اندازی کنند تا هم در حوزه مسائل بانکی و هم در عرصه مالیات، اقتصاد با سرعت بیشتری به سمت مبانی اسلامی حرکت کند و کام مردم به اقتصاد اسلامی شیرین شود.

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر ضرورت ایجاد رابطه صمیمانه میان مؤدیان و سازمان امور مالیاتی کشور تأکید کرد: تا پیش از این، ممیزها در رابطه مردم با حکومت واسط بودند اما با راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند و شفاف، بسیاری از مسائل حل‌شده و اگر شاهد اقبال مردم در پرداخت مالیات هستیم، به برکت همین شفافیت است. بر همین اساس، تنها چیزی هم که می‌تواند تلخی پرداخت بدهی را به شیرینی تبدیل کند، نظام برخورد مناسب با بدهکاران مالیاتی است تا در خلال آن، نه‌فقط مدیران کل بلکه همه کارکنان سازمان امور مالیاتی در شهرهای دور و نزدیک با خوشرویی و عمل به مسائل اخلاقی، شرایطی را ایجاد کنند که مالیات‌دهندگان، ادارات کل امور مالیاتی را نه به‌عنوان محل پرداخت بدهی بلکه به‌عنوان یک محل مشاوره و ارتباط دوستانه بدانند.

ایشان اظهار کرد: مردمی که در دوران دفاع مقدس با تمام توان از جبهه‌ها حمایت کردند، از روی عمل به تکلیف شرعی و ملی خود پشتیبان رزمندگان بودند بر همین اساس، مالیات را هم به‌عنوان یک تکلیف شرعی و ملی به صدقه جاریه‌ای برای آبادانی کشور تبدیل کرد تا آحاد ملت با در نظر گرفتن تعهدات دینی خود در این عرصه وارد عمل شوند.

نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری در انتها گفت: خوشبختانه دولت بااخلاصی تشکیل شده و می‌توان یقین داشت که هیچ جهاد و عمل خیری در این دولت بی‌نتیجه نخواهد ماند. رأفت خاصه امام هشتم (ع) شامل این همایش و هم‌اندیشی قرار خواهد گرفت و در این اجلاس، وجود مقدس امام رضا (ع) برکاتی ایجاد می‌کنند که تصمیم‌گیری‌ها منشأ بروز اتفاقات بزرگ شوند و دستاوردهای آن در کل کشور مشهود باشد.

 

اینتا


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4beye5