یک‌شنبه 27 اسفند 1402 - 17 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/07/04 07:10
تشکیل کارگروهی در بازار سرمایه جهت مدیریت ریسک‌های احتمالی بودجه‌ی سال آینده
کد خبر: 27960

سازمان بورس دولت و مجلس و بودجه سال آینده

روز گذشته و در ادامه سلسله جلسات مستمر قبلی، نشستی میان سرمایه‌گذاران نهادی و حقوقی‌های بزرگ و مدیران تامین سرمایه بازار با نهاد ناظر بازار، و با حضور مجید عشقی رئیس سازمان بورس، رضا عیوضلو معاون نظارت بر ناشران و بورس‌ها و امیرمهدی صبایی مدیر نظارت بر بورس‌ها برگزار شد.

در این جلسه مهمترین دلایل وضعیت فعلی بازار از جمله بحث قیمت‌گذاری دستوری، نرخ بالای سود بانکی و ... بررسی شد.

یکی از دغدغه‌های مهم حاضران در این نشست، تامین مالی سرمایه‌گذاران نهادی جهت خرید سهام بود که ریاست محترم سازمان بر تسریع و تسهیل این روند تاکید کردند تا هرگونه درخواست در کوتاه‌ترین زمان بررسی و در صورت امکان مجوزهای لازم صادر شود.

در این نشست همچنین ریاست سازمان تاکید کردند که اگرچه سازمان بورس مرجع رسمی در زمینه قیمت‌گذاری دستوری نیست، اما تلاش کرده تا با ایجاد سازوکارهای شفافیت در عرضه و تقاضا در بورس کالا، آثار نامساعد سیاست قیمت‌گذاری دستوری را تا حد امکان کاهش دهد.

از مهمترین بحث‌های مطرح شده در این نشست، تشکیل یک کارگروه منسجم در سازمان بورس بود تا پیش از آنکه پیش‌نویس لایحه بودجه ۱۴۰۲ تنظیم و به مجلس ارائه شود، بازار سرمایه پیشنهادهای خود را جهت مدیریت ریسک هرگونه تصمیم در مورد پیش‌نویس لایحه بودجه، به مراجع ذی صلاح منعکس نماید.

در این نشست بسیاری از مدیران حقوقی بازار با اشاره به وضعیت نرخ سود بانکی، ابراز نگرانی کردند که این وضعیت منتهی به جذابیت سرمایه‌گذاری در بانک‌ها به جای سرمایه‌گذاری در بازار سهام شده است. به خصوص آنکه دولت پیشتر مصوب کرده بود تا این نرخ سقف ۲۰ درصد را رعایت کند؛ اما عملا و با عدم رعایت این مصوبه، تبعات آن بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده است.

در این جلسه همچنین بر پیگیری و مطالبه‌گری جهت حل مشکل تامین مالی جهت خرید سهام، نرخ خوراک و سوخت گاز صنایع، تعیین تکلیف سریع واگذاری سهام خودروسازها و تثبیت نرخ سود بین بانکی در کانال از پیش تعیین شده تاکید شد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2lw7n7