پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/06/29 02:40
روسای تشکل‌های خصوصی حوزه‌ی ارتباطات:
کد خبر: 27673

اصلاح تعرفه‌های مخابرات، سرمایه راکد را به جریان می اندازد

نمایندگان تشکل‌های خصوصی حوزه‌ی ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر لزوم اصلاح تعرفه‌های تلفن ثابت در شرکت مخابرات ایران، اظهار داشتند که اصلاح تعرفه‌ها گام کوچک تاثیرگذاری است که با تاخیر برداشته شده است اما منجر به افزایش درامد شرکت مخابرات ایران می‌شود و سرمایه‌گذاری های خوبی را به دنبال خواهد داشت.

فرامرز رستگار، دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات در میزگرد تخصصی چالش‌ها و راهکارها در مسیر توسعه شبکه مخابرات، گفت: اصلاح تعرفه‌ها گام کوچک تاثیرگذاری است که با تاخیر برداشته شده است اما منجر به افزایش درامد شرکت مخابرات ایران می‌شود و سرمایه‌گذاری های خوبی را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: اتفاق اصلی زمانی رخ می دهد که شخصی آشنا با فناوری اطلاعات بگوید چه کنیم تا سرمایه‌گذار پای کار بیاید و زمانی که کارفرماهای بزرگ امکان توسعه نداشته باشند زنجیره تامین هم دچار مشکل می شود.

رستگار گفت: به طور کلی اصلاح تعرفه‌ها سرمایه راکد را به جریان می اندازد و سلامت مردم را تامین می کند.

اصلاح تعرفه‌ها می‌تواند وضعیت موجود را بهبود بخشد

دکتر داوود ادیب، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در بخشی از سخنانش پیرامون اصلاح تعرفه‌های مخابرات در این نشست گفت: تعداد زیادی تولید کننده در کشور به خاطر شعارهای سال بر روی تولید و تحقیق و توسعه و دانش بنیان شدن سرمایه گذاری کرده اند و برای برنامه های اتی کشور گام برداشته اند اما در ادامه ویزاهای طلایی و ویزاهای استارتاپی را داریم که باعث شده است اطلاعات و نخبگان از کشور خارج شده و فضای کاری در این حوزه با مخاطره مواجه شود.

ادیب ادامه داد: شرکت های مخابراتی در دنیا به عنوان موتور محرکه هستند و توانسته اند صنایع مختلف را به کار گیرند اما در کشور ما شرکت مخابرات مورد ظلم قرار گرفته و باید تلاش کنیم تا از این فرصت استفاده کرده و وضعیت موجود را بهبود بخشیم.

وی با انتقاد از مواجهه‌ی مدیران ارشد وزارت ارتباطات در دولت‌های گذشته با موضوع اصلاح تعرفه های شرکت مخابرات ایران، تاکید کرد که صنعت ICT که در همه دنیا به عنوان صنعتی پیشرو تلقی می شود در کشور ما با کم توجهی مورد ظلم واقع شده و نتوانسته در جایگاه اصلی اش قرار گیرد.

ادیب پیرامون جبران عقب ماندگی صنعت ICT گفت: در حوزه‌ی فناوری های نوین دنیا پتانسیل خوبی در کشور وجود دارد که شرکت های با لبه تکنولوژی حرکت کردند و کنفرانس های ظرفیت نیز باعث شده است تا شرکت های تولیدی با امید به آینده تلاشهای مضاعف خود را بکار گیرند.

اگر شبکه ثابت درستی نداشته باشیم نمی توانیم وارد نسل پنجم ارتباطی شویم

دکتر داوود زارعیان، معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران هم گفت: در حوزه تجاری سازی نیاز به تولیدکننده واقعی در حوزه نرم افزار و سخت افزار داریم و از طرفی اپراتوری قوی در کشور باید وجود داشته باشد تا از این دستاوردها استفاده کند.

دکترزارعیان گفت: تلفن ثابت بستر سایر اپراتورهای ارتباطی است و اگر شبکه ثابت درستی نداشته باشیم نمی توانیم وارد نسل پنجم ارتباطی شویم و اپرتورهای همراه و FCPها اگر زیرساخت مناسبی نداشته باشند به جایگاه مناسبی هم نخواهند رسید.

اوخاطرنشان کرد: برای رسیدن به وضعیت مطلوب در حوزه سرویس های ارزش افزوده نیازمند شرکت های پشتیبان قوی هستیم تا به اهداف اصلی این حوزه دست یابیم.

وضعیت مالی شرکت مخابرات بحرانی است

نادر صابری وند، معاون تنظیم مقررات شرکت مخابرات ایران هم در این نشست گفت: وضعیت مالی شرکت مخابرات بحرانی است و ورود هر سرمایه‌ای هر چند اندک به این شرکت می تواند بخشی از مشکلات را حل کند. همه باید کمک کنند تا توسعه در سطح کلی در کشور اتفاق بیافتد.

وی ادامه داد: اگر دولت با عددی چشمگیر به صنعت کمک نکند اپراتورها و شرکت ها با رغبت به سمتی نمی آیند و این توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

با ترمیم تعرفه‌های مخابراتی، مطالبات قانونی همه ذینفعان پرداخت می‌شود

در ادامه، محمدرضا بیدخام، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ضمن تشریح مزایای طرح اخذ حداقل هزینه نگهداری از مشتریان، گفت: در این طرح برای مشتریان تهرانی با پرداخت مبلغ ۲۰ هزار تومان، ۴ هزار و۴۴۴ دقیقه مکالمه رایگان شهری بالغ بر ۷۲ ساعت در طول یک ماه، مشتریان مراکز استان ها با پرداخت مبلغ ۱۵ هزار تومان، ۳هزار و ۳۳۳ دقیقه مکالمه رایگان و برای مشتریان دیگر شهرستان ها، با پرداخت مبلغ ۱۰ هزار تومان، ۲هزار و۶۶۶ دقیقه مکالمه رایگان اختصاص می یابد.

وی افزود: هدف اصلی از این طرح، اخذ حداقل نگهداری برای تلفن های بدون کارکرد است که با عدالت ارتباطی نیز همخوانی دارد، یعنی به صورت میانگین ماهانه ۲۵ هزار تومان هزینه نگهداری خط است و اکثریت مشتریان با استفاده از این طرح قبوض ماهانه زیر ۲۰ هزار تومان خواهند داشت.

بر اساس این گزارش طبق گفته مهندس بیدخام هزینه نگهداری یک خط تلفن ثابت برای مخابرات حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان است؛ در صورتی که مشترکان ماهانه ۶ هزار و ۴۰۰ تومان پرداخت می‌کنند و این تفاوت با توجه به تعداد مشترکان ضرر زیادی را به مخابرات تحمیل می‌کند. امسال باتوجه به افزایش حقوق، حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰میلیارد تومان به هزینه‌های مخابرات اضافه شده است.

بیدخام در همین مورد خاطرنشان کرد: با ترمیم تعرفه‌های مخابراتی، مطالبات قانونی همه ذینفعان با یک فرایند منطقی قابل انجام است.

وی گفت: ثابت ماندن تعرفه ها در ۱۲ سال گذشته علی رغم تورم های چندصددرصدی در تمام بخش ها،از چالش‌ها ی اصلی مخابرات است که سبب شده تا منابع مورد نیاز برای توسعه این بخش به سختی صورت گیرد.بنابراین منتظر ابلاغ مصوبه جدید تلفن ثابت توسط وزارت ارتباطات هستیم تا بخشی از مشکلات حوزه مخابراتی کشور مرتفع شود.

گفتنی است این نشست با حضور فرامرز رستگار، دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات، دکتر داوود ادیب، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، دکتر داوود زارعیان، معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران، نادر صابری وند، معاون تنظیم مقررات شرکت مخابرات ایران و محمدرضا بیدخام، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران، امروز یکشنبه ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۱ در محل ساختمان قدیری شرکت مخابرات ایران برگزار شد.

 

سیتنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/36bqee