پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/06/28 10:14
یک تحلیل گر بازار سرمایه عنوان کرد:
کد خبر: 27642

افزایش نرخ بهره بین بانکی، ارزندگی بازار بورس را کم رنگ کرده است

بازار سرمایه بسیار جذاب و ارزنده است ضمن این که p.e بازار سهام نیز کاهش یافته است، اما مسائلی وجود دارد که بازار سهام را ریسک گریز کرده است.

کاویان عبداللهی تحلیل گر بازار سرمایه اظهار کرد: یکی از دلایل نزول بازار بورس افت بازارهای جهانی از جمله کامودیتی هاست.

عبداللهی با بیان اینکه سرمایه های افراد حقیقی و بی تجربه که آشنایی کافی نسبت به بازار سهام ندارند در زمان های ریزش بازار زیان های سنگینی را تجربه کرده اند گفت: این موضوع باعث شده تا این افراد از بازار سهام خارج شوند در مقابل افرادی در بازار سرمایه هستند که تجربه و دانش کافی در این حوزه دارند که به آن پول های حرفه ای گفته می شود، این پول ها در زمان ریزش از بازار سهام خارج نشده اند، زیرا این افراد در شرایط ریزش بازار نیز توانایی کسب بازدهی دارند.

عبداللهی افزود: شواهد نشان می دهد که در حال حاضر پول جدیدی وارد بازار سهام نشده است. این موضع موجب شده است تا پول ها در تک سهام ها به چرخش در بیاید تا بتوانند از سهام های کوچک بازار بازدهی هرچند اندک بدست بیاورند. البته سفته بازی نیز در سهام های کوچکتر بازار سهام بسیار راحت تر است و زودتر به نتیجه خواهد رسید، در نتیجه نقدینگی به سمت سهام های کوچکتر حرکت کرده است.

وی با اشاره به این که یکی از عواملی که موجب شده است تا بازار سرمایه روند نزولی را در پیش گیرد افزایش نرخ بهره بین بانکی است، گفت: در مدل های ارزش گذاری نرخ بهره، مخرج کسرهای ارزش گذاری مهم هستند و شواهد نشان می دهد که نرخ بهره بین بانکی در مقابل سایر بهره ها پیشرو بوده است و این موضوع خود یک سیگنال به بازار ها می دهد.

بنده با بررسی هایی که انجام داده ام متوجه شده ام زمانی که نرخ بهره بین بانکی افزایش می یباد با یک فاصله ۵۱ روزه به بازار سهام می رسد و چون نرخ بهره بین بانکی نسبت به سایر بهره ها بیشتر بوده است، این نرخ برای فعالان بازار ها بسیار اهمیت یافته است، در نتیجه نرخ بهره بین بانکی برای فعالان بازارسهام یک مبنا شده است. این نرخ برای بازار سهم بسیار تاثیر گذار است.

 

اخبار پولی مالی


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2raxxy