پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/06/21 09:11
معاون شبکه شرکت مخابرات ایران:
کد خبر: 27146

درآمد شرکت مخابرات متناسب با اپراتوری با ۳۵ میلیون مشترک نیست

معاون شبکه شرکت مخابرات ایران، می‌گوید عدد درآمد شرکت مخابرات متناسب با اپراتوری با ۳۵ میلیون مشترک نیست و در حالی که اپراتورها اصولا ۱۶ تا ۲۰ درصد درآمد سالانه خود را صرف توسعه و نوسازی می‌کنند،تجهیزات و خدمات شرکت مخابرات ایران نمی‌تواند با استانداردهای روز جهانی رقابت کند.

مهندس رضا خلیلی، معاون شبکه شرکت مخابرات ایران، در لایو اینستاگرام این شرکت با موضوع «لزوم تحول در شبکه ارتباطی ثابت» اعلام کرد: پایین بودن درآمد شرکت مخابرات ایران با این همه میزان تنوع و گستردگی خدمات، تبدیل به اصلی‌ترین چالش شرکت مخابرات شده است و درآمدهای ما در حد یک اپراتور ۳۵ میلیونی نیست. در حالی که شرکت برای توسعه هزینه‌های ارزی می‌پردازد و در حد شرکت‌های بزرگ مخابراتی جهانی کاربر دارد اما درآمدهای ریالی که مطابق با تورم افزایش پیدا نکرده مخابرات را از استانداردهای جهانی عقب نگه داشته است.

مهندس خلیلی با اشاره به اینکه شرکت مخابرات اپراتور قالب است و تمام لایه‌های شبکه را با بیش‌ترین سطح پوشش در شهرها در اختیار دارد و هزینه طراحی، توسعه، اجرا و نگهداری ۳۱‌ منطقه مخابراتی را با گسترده‌ترین المان‌ها انجام می‌دهد، می‌گوید: این حجم از گستردگی فعالیت‌های شبکه مخابرات ایران چالش‌های زیادی را به همراه دارد و در شرایطی که بسیاری از تجهیزات مخابرات طول عمر و قدمت بالایی دارند برای تامین کنندگان نیز نگهداری تجهیزات و به روزرسانی آن سخت شده است.

۱۶ تا ۲۰ درصد درآمد اپراتورهای مخابرات سهم توسعه است

به گفته معاون شبکه مخابرات ایران معمولا استاندارد سرمایه‌گذاری در اپراتورهای مخابراتی بین ۱۶ تا ۲۰ درصد است و آنها از درآمد سالانه خود ۱۶ تا ۲۰ درصد را صرف توسعه و نوسازی کرده و حدود ۱۰ درصد از ارزش ماشین‌آلات یا تجهیزات خود را برای تامین یدک و نگهداری هزینه می‌کنند.

مهندس خلیلی اما می‌گوید: مشکل اینجاست که عدد درآمد شرکت مخابرات ایران متناسب با اپراتور ۳۵ میلیون مشترکی نیست و اپراتورهای مشابه شرکت مخابرات ایران در حدود ۴ میلیارد دلار درآمد دارند و حدود هشتصد میلیون دلار یعنی ۲۰ درصد را صرف نوسازی و توسعه می‌کنند اما درآمد مخابرات ایران حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است و سرمایه‌گذاری ۲۰ درصد آن حدود ۲ هزار میلیارد تومان است که تبدیل ارزی آن می‌شود چیزی در حدود ۸۰ میلیون دلار، مبلغی که حتی برای نوسازی عادی کافی نیست.

تحول دیجیتال سرمایه‌ای فراتر از درآمدهای سالانه می خواهد

آنطور که مهندس خلیلی توضیح می‌دهد از بیست درصد درآمد سالانه مخابرات حتی درآمدی برای نوسازی و توسعه سالانه عادی باقی نمی‌ماند چه برسد به تحول دیجیتالی. چون تحول دیجیتالی به خودی خود هزینه‌های بسیار سنگین‌تری دارد. به گفته او به میزان سرمایه‌گذاری و میزان درآمد و میزان هزینه‌ای که برای نگهداری باید صرف بشود و میزان استهلاک همه این‌ها نشان می‌دهد که درآمد شرکت در حدی نیست که بتواند مطابق با استانداردهای جهانی ماموریت‌های تحولی خود را انجام دهد.

او باور دارد که در سال‌های گذشته علی‌رغم همه فشارهای مالی، مخابرات در مسیرتوسعه، سرمایه‌گذاری کرده است اما با هدف اصلی فاصله دارند. او در این رابطه توضیح می‌دهد: تحول یعنی تغییر اساسی در دوره‌های بلندمدت که از سویی کاربران افزایش پیدا کنند و افزایش دسترسی اتفاق بیفتد و از سویی در مسیر توسعه دیجیتالی باشد.

در حال حاضر بحث FTTX فیبر نوری است که نسل جدید فناوری مخابراتی در ایران است ما باید اول سطح پوشش را بالا ببریم،بعد از این مرحله جذب مشتریان و پوشش کیفیت سرویس و سرعت را بالا می‌برد که رفتن به سمت سرویس مطلوب در گرو تامین هزینه‌هاست. تغییرات اساسی هزینه چند برابری دارد و با تامین منابع فعلی اصلا جوابگو نیست با اعداد درآمد فعلی این تحولات ۱۵ سال بعد طول می‌کشد.

استان‌های در حال توسعه

مهندس خلیلی به برخی استان‌ها که در دستور کار توسعه‌ قرار دارند نیز اشاره کرد و افزود: برخی استان‌ها مثل گیلان، خراسان رضوی، فارس بنا به نیازهای مخابراتی استانشان در صدر این روند قرار دارند و برنامه امسال ما مشخصا به هم‌گرایی و هم‌افزایی در حوزه توسعه اختصاص دارد.

مهندس خلیلی اما از چالش‌های عمده فعلی مخابرات از سرقت مس و تجهیزات مخابرات نام برد و گفت: با افزایش قیمت مس و افزایش قیمت دلاری متاسفانه با سرقت این امکانات نیز مواجهیم و این کار را سخت‌تر کرده است.

در پایان مهندس خلیلی کارخانه‌های ایرانی را در صورت تامین منابع مالی دارای توان تولید فیبر نوری دانست و تاکید کرد در حال حاضر اصلی‌ترین چالش FTTH از سمت خود مشترکان است چون هزینه بیشتری دارد و خود هزینه عامل بازدارنده است. او همچنین منطقی‌سازی قیمت‌‌ها را منبع اصلی نوسازی و تحول در سطح مخابرات دانست و گفت بدون اصلاح تعرفه‌ها، تحول شدنی نخواهد بود

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4y8loj