پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/06/19 06:46
پیش‌بینی چشم‌انداز بازار فولاد
کد خبر: 26904

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به ۱۸ شهریور ۱۴۰۱

در هفته منتهی به ۱۸ شهریور شاهد افت جزئی قیمتها در بازار آهن بودیم. هفته گذشته در مجموع قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار، ۸۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۰.۵ درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۵۴۷۰ تومان به ازای هر کیلو رسید.

در هفته منتهی به ۱۸ شهریور شاهد افت جزئی قیمتها در بازار آهن بودیم. هفته گذشته در مجموع قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار، ۸۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۰.۵ درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۵۴۷۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۱۴۷۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۱۶۴۷۵ تومان به ازای هر کیلو رسید.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۲۰۸۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۱۱.۸ درصد کاهش یافته است.

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۴۱۱۵ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، ۱۵۳۸۵ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون معاملات ۹ شهریور ۱۴۰۱، کاهش ۵۱ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۰.۳۶ درصدی را تجربه کرد.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۲۳۶۱ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۱۳۴۷۴ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۷ شهریور، ۷۱ تومان به ازای هر کیلو یا ۰.۵۷ درصد کاهش یافت.

مارجین قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۱۱ شهریور ۱۳.۹ درصد بود، در هفته گذشته به ۱۴.۲ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۳۰ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۶۸ درصد حجم عرضه شده شمش مشتری داشت. پیش‌بینی می‌شود در هفته پیش رو، تقاضا برای عرضه‌های شمش و مقاطع در بورس کالا، تغییر قابل توجهی نسبت به هفته گذشته نداشته باشد.

در هفته گذشته در مجموع شاهد افزایش ۳۵۰ تومانی نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۲۹۹۰۰ تومان به ۳۰۲۵۰ تومان رسید. آخرین نرخ فروش دلار در سامانه نیما نیز ۲۶۹۰۱ تومان بوده است و در هفته گذشته نرخ دلار نیمایی ۱۶۰ تومان افزایش یافت.

برای بازار داخلی فولاد پیش‌بینی می‌شود که در هفته پیش رو شاهد ثبات نسبی قیمتها باشیم. طبق دستورالعمل‌های تعیین قیمت پایه، در هفته پیش رو قیمتهای پایه عرضه مقاطع و شمش در بورس کالا نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نخواهد داشت و این امر احتمالاً ثبات نسبی نرخها در بازار را نیز در پی داشته باشد. بازارهای صادراتی ایران هنوز وضعیت مناسبی ندارد و قیمت شمش صادراتی شرکت‌های ایرانی در محدوده ۴۵۵ تا ۴۶۵ دلار در هر تن قرار دارد. از سوی دیگر، تعداد قابل توجهی از کارخانجات فولادسازی اروپا به دلیل کمبود و گران بودن انرژی تعطیل شده و به دلیل کاهش تولید داخلی اروپا، این امر تقاضای بالایی را برای محصولات فولادی صادراتی ترکیه ایجاد کرده و در نتیجه قیمتها در ترکیه بالا رفته است. این روند البته هنوز تأثیر بر قیمتهای صادراتی فولاد ایران نداشته و باید دید آیا در ادامه شاهد تحرکی در قیمتهای صادراتی کشورمان خواهیم بود یا خیر. گذشته از این عوامل، بازار فولاد ایران هنوز بلاتکلیف است و عده زیادی از فعالان بازار و مصرف‌کنندگان منتظرند تا نتیجه قطعی مذاکرات احیای برجام مشخص شود. این وضعیت، باعث کاهش تقاضا در بازار آهن شده است.

 

فراطرح فولاد


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/399jaw