پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/06/14 11:22
قادری، مدیر آزمایشگاه و مهندسی کیفیت فولاد سنگان:
کد خبر: 26552

واحدآزمایشگاه فولادسنگان، در مسیرارتقای روز افزون

آنالیزهای مورد نیاز و تکمیل زیرساخت های لازم جهت پشتیبانی از خطوط تولید نمود. پس از ایجاد شرایط پایدار در انجام فرایندهای آزمایشگاهی، لزوم استاندارد سازی این فرایندها ضروریست که در این راستا این واحد موفق به اخذ استاندارد آزمایشگاهی ایزو 17025 شد.

دکتر امید قادری( مدیر آزمایشگاه و مهندسی کیفیت فولاد سنگان) در این گفتگو عنوان کرد.

تمرکز بر ارتقاء استاندارد های نمونه گیری

قادری ، مدیر آزمایشگاه فولاد سنگان با اشاره به بلوغ بالای کاری در این واحد ، اعلام کرد : استقرار استاندارد ایزو 17025 از سال 1399 و کسب امتیازات حداکثری در آزمون های مقایسه بین آزمایشگاهی در سال های متوالی، نشان از بلوغ واحد آزمایشگاه در صحت و دقت روش های انجام آزمون دارد.

با توجه به شروع ورود سنگ آهن به منظور تامین خوراک خطوط تولید کنسانتره و راه اندازی کامل این خطوط و ایجاد وضعیت پایدار در تولید گندله و تامین زیرساخت های مورد نیاز، ضروریست تا تجهیزات، ابزارآلات و روش های نمونه گیری نیز به سمت استاندارد سازی پیش رفته تا با اخذ نمونه استاندارد از مواد ورودی، محصولات حین تولید و محصول نهایی و همچنین ارائه نتایج صحیح و دقیق از کیفیت مواد، بازخورد مناسبی به خطوط تولید در جهت ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی ارائه شود.

قادری با اشاره به اقدامات صورت گرفته درراستای ارتقای استانداردهای لازم ، عنوان کرد : در این راستا فعالیت هایی صورت پذیرفته و پروژه های متعددی تعریف شده که مهم ترین آنها نصب و راه اندازی نمونه گیر اتوماتیک در کراشر (سنگ شکن) بود تا با نمونه گیری اصولی از سنگ آهن خروجی از آن طبق استاندارد ایزو 3082 امکان رصد کیفی دقیق سنگ آهن تامین شده از مجتمع سنگ آهن سنگان فراهم شود.

وی ادامه داد :  همچنین اقدامات لازم برای نصب نمونه گیرهای اتوماتیک روی خطوط تولید کنسانتره (بیش از 25 نقطه)، اصلاح نمونه گیر اتوماتیک محصول گندله سازی و نصب نمونه گیر اتوماتیک در ناحیه میکسر (برای مواد ورودی به میکسرهای گندله سازی)، بارگیرخانه و نمونه گیر های رباتیک به منظور اخذ نمونه از کامیون های حامل مواد ورودی به شرکت توسط واحد مهندسی کارخانه در حال انجام می باشد.

قادری، همسوسازی اقدامات انجام شده را منطبق بر استانداردهای بین المللی نمونه گیری دانست و افزود : با تکمیل پروژه های موجود، نمونه گیری در سایت فولاد سنگان به صورت کاملا مکانیزه انجام که این مهم بروز خطا در نمونه گیری را تا حد بسیار بالایی کاهش می دهد که با توجه و پیگیری این واحد کلیه نمونه گیر های نصب شده منطبق بر استاندارد های بین المللی نمونه گیری ISO 3082 و ISO 16742 خواهد بود.

 در حال حاضر با توجه به اهمیت رصد مواد ورودی به سایت، با ایجاد سکوی نمونه گیری  در محل درب ورود کامیون ها و استقرار 24 ساعته اپراتور مربوطه، ورود مواد به طور کامل تحت کنترل قرار گرفته که این اقدام موجب شده تا نمونه گیری از مواد ورودی در سال جاری به بیش از 1300 نمونه در ماه برسد ( در مقابل حدود 300 نمونه در سال گذشته) که این مهم نشان از تمرکز این واحد در استاندارد سازی عملیات نمونه گیری دارد.

 افزایش حجم فعالیت های جاری درراستای دستیابی به اهداف

 قادری با اشاره به افزایش حجم کاری متناسب با اهداف تولیدی ، عنوان کرد : تکمیل خطوط تولید کنسانتره و برنامه ریزی جهت تولید 3.5 میلیون محصول،  موجب افزایش فعالیت این خطوط شده و در کنار آن فعالیت های آزمایشگاه به منظور پشتیبانی از این خطوط افزایش چشم گیری داشته و با توجه به نمونه گیری 2 ساعته این واحد از 20 نقطه موجود در سایت کنسانتره سازی، تعداد نمونه گیری آزمایشگاه تا بیش از 7000 نمونه گیری در ماه افزایش یافته که این مهم نیز تا راه اندازی نمونه گیر های اتوماتیک در سایت به صورت دستی انجام می گیرد.

وی گفت : این مورد در کنار بیش از 3000 نمونه گیری ماهانه از خط تولید گندله در کنار نمونه گیری از مواد ورودی همچون سنگ آهن، کنسانتره ، بنتونیت و محصول گندله خروجی و نمونه گیری از آب فرآیندی، بیانگر حجم بالای فعالیت نمونه گیری این واحد در کنار تست های متعدد مورد نیاز می باشد.

راه اندازی تست ها و ارائه گزارش های جدید

مدیر واحد آزمایشگاه فولاد سنگان از گام مهم این واحد در راستای ارتقای کیفی خبر داد و اضافه کرد : به منظور بالا بردن سطح کیفی این واحد و افزایش آماده به کاری تجهیزات با هدف پشتیبانی بهتر از خطوط تولید، دستگاه آنالایزر سولفور/کربن ELTRA CSI و دستگاه بلین اتوماتیک RATA نصب و راه اندازی گردیده و با تامین دستگاه جذب اتمی و XRF به زودی تست آنالیز عنصری به دامنه کاری این واحد اضافه، تا گامی مهم در راستای ارتقاء کیفی محصول برداشته و نیاز این واحد را در برون سپاری این تست برطرف و انشالله  در سال جاری با توجه به نیاز واحد های متقاضی، تست اندازه گیری کربن نیز برای نمونه های سنگ آهن به تست های این واحد اضافه گردید.

وی در پایان اظهار کرد : با توجه به گسترش حوزه فعالیت های شرکت این واحد اقدام به افزایش نوع و تعداد گزارش ها و تعاملات خود نمود که ماحصل آن ارائه بیش از 1600 گزارش در سال 1400 و پیش بینی ارائه بیش از 2000 گزارش در سال 1401 است و  هم چنین از حیث تنوع نیز در سال 1401 بیش از 20 نوع گزارش به واحد های مرتبط ارائه شده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/399jko