پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/06/13 10:23
مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس تشریح کرد؛
کد خبر: 26433

ابهام زدایی از طرح تکمیل زنجیره ارزش پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس بهبهان

چهارم شهریور ماه امسال عملیات اجرایی طرح واحد PDHشرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در بهبهان با دستور وزیر نفت آغاز شد که بلافاصله در فضای مجازی و رسانه‌ای بحث آلودگی زیست محیطی آن مطرح و بازنشر شد و حتی عنوان شد قرار است واحد پتروشیمی در بهبهان بدون ارزیابی زیست محیطی احداث شود.

طرح این مسایل و حواشی آن سبب شد ما با محمود امین نژاد مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به منظور تنویرافکارعمومی و رفع شایبه‌های ایجاد شده نشستی برگزار کند تا مسایل و حاشیه‌های مطرح شده به  طور شفاف برای مردم تبیین شود.

واقعیت پتروشیمی بهبهان، و اینکه آیا چنین طرحی قابلیت اجرایی دارد؟

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در این باره می‌گوید: موضوع احداث پتروشیمی در بهبهان دور از واقعیت است و این یک واژه جعلی است که برای تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی و رسانه‌ای به صورت جهت دار مطرح شده است.

امین نژاد با بیان اینکه هیچ شرکتی با عنوان پتروشیمی بهبهان یا هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بهبهان وجود خارجی ندارد می‌افزاید: آنچه اتفاق افتاده احداث واحد زنجیره ارزش PDH/PPh در مجموعه و محدوده قانونی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس است.

وی اضافه می‌کند: شرکت بیدبلند خلیج فارس هم اکنون محصولاتی مانند ال.پی.جی دارد که به شکلی آن را خام فروشی می‌کند، به طور مثال پروپان یک ارزش افزوده ارزشمندی دارد که می‌تواند با فرآوری آن اشتغال و درآمد قابل توجهی ایجاد کرد، در رزوهای گذشته یک واحد جدید با هدف تکمیل زنجیره ارزش تولید طبق برنامه‌های بلند مدت توسعه در محدوده قانونی شرکت کلنگ زنی شد؛ در این طرح ، ۶۰۰ هزار تن پروپان را که تاکنون خام فروش می‌شد تبدیل به "پروپیلین" و "پلی پروپیلین" خواهد شد و یک ارزش فوق العاده ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در مجموعه ۴۳۰ هکتاری شرکت پالایشگاز بیدبلند خلیج فارس به طور قطع آمایش سرزمینی و مجوز کلی زیست محیطی گرفته شده که بر اساس آن می‌توان واحدهای پتروشیمی و پالایشی ایجاد کرد افزود: ما از خارج از این مجموعه که کاری بر خلاف الزامات زیست محیطی باشد انجام نداده و نخواهیم داد.

آیا مجوز زیست محیطی گرفته شده است؟

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس می‌گوید: ما از قبل با اداره کل محیط زیست مکاتبه را انجام دادیم و اعلام کردیم که می خواهیم چنین طرحی را در راستای تکمیل زنجیره ارزش اجرا کنیم و این اداره کل اعلام کرد که مانعی ندارد به شرط آنکه مطالعات اثرات زیست محیطی آن توسط مشاور مربوطه انجام شود؛ ما مشاور گرفتیم و هم اکنون شرکت مشاور مربوطه مورد تایید سازمان برنامه و بودجه کشور در حال انجام فرآیند مطالعات است.

وی ادامه داد: تا طرحی مجوزهای زیست محیطی نداشته باشد امکان اجرای طرح وجود ندارد و اگر مجوز زیست محیطی نداشته باشد حتی در صورت راه اندازی ،امکان فروش تولیدات خود را در بازارهای داخلی و خارجی نخواهد داشت و به همین خاطر اخذ مجوزهای زیست محیطی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

امین نژاد با بیان اینکه کارهای مقدماتی ، مطالعاتی ، دانش فنی و مطالعات مهندسی پایه این طرح حداقل ۱.۵سال به طول خواهد کشید می‌افزاید: هم اکنون عملیات میدانی برای این طرح نداریم و فقط برخی نخاله‌های ساختمانی باقی مانده از پروژه قبلی در محل در حال انتقال است. بنابراین آنچه در روزهای اخیر درفضای رسانه‌ای و مجازی مطرح می‌شود که کار اجرایی این طرح بدون دریافت مجوزهای زیست محیطی شروع شده نادرست و به دور از واقعیت و منطق است. 

بیدبلند خلیج فارس نماد صنعت سبز ایران است

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با بیان اینکه بیدبلند صنعتی است که از دل محیط زیست بیرون آمده و اینکه مطرح می شود این مجموعه صنعتی در جهت تخریب محیط زیست است یک ظلم و هجمه ناجوانمردانه در جهت تخریب یک دستاورد ملی است.

وی ادامه می‌دهد: ماهیت کار بیدبلندخلیج فارس زیست محیطی است چرا که گازهای مشعل و همراه نفت در چهار استان کشور که در گذشته بیش از یک قرن سوخته و محیط زیست را آلوده می کرد جمع آوری کرده و پس از پالایش وارد شبکه گازرسانی کشور و بخشی از محصولات را صادر می‌کند. لازم به ذکر و توجه است این مجموعه عظیم صنعتی طی ۱.۵ سال گذشته بیش از ۱۶ میلیون تن گازهای آلاینده مشعل را جمع‌آوری،پالایش و تبدیل به محصولات ارزشمند کرده است.

امین نژاد با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده و ساخت صنایع پایین دستی بیان کرد: کشور ما هم‌اکنون وارده کننده پروپیلین و پلی پروپیلین است و این یک ظلم مضاعف است که برخی با تشویش اذهان عمومی می‌خواهند با طرح برخی ابهامات و شایبه‌ها جلوی طرحی که می‌تواند روند توسعه کشور و خودکفایی در تولید محصولات راهبردی را شتاب بخشد، بگیرند.  

مدیرعامل بیدبلند خلیج فارس می‌افزاید: در جهت صیانت حداکثری از محیط زیست هم اکنون ۲ پروژه مهم HDS و ZLD  در این مجتمع در حال تکمیل است که نقشی اساسی در حفظ محیط زیست و اکوسیستم منطقه دارند.

در پروژه HDS میزان غلظت گوگرد محصولات بوتان و پنتان از چهار هزار PPM به زیر یک PPM  خواهد رسید که محصول همین واحد مهم دوستدار محیط زیست، در تولید سوخت سوپر جت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

امین نژاد در خصوص پروژه ZLD  نیز بیان کرد:این سیستم به عنوان تصفیه و بازگردانی پساب برای نخستین بار در کشور اجرایی می‌شود که با بهره برداری از این پروژه روزانه بیش از ۹۰۰ هزار لیتر پساب صنعتی به مجموعه بازگردانی خواهد شد.

وی ادامه داد:این مجموعه عظیم صنعتی، با استفاده از دانش روز حتی یک قطره پساب به خارج از محیط پالایشگاه ندارد و تصمیم بر آن است در احداث واحد جدید هم از ظرفیت حوضچه های تبخیر استفاده شود که هیچ گونه پسابی از این محیط صنعتی خارج نشود.

آیا ساخت واحد زنجیره ارزش PDH/PP  حقابه تالاب شادگان یا رودخانه مارون را تهدید نمی‌کند؟

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با بیان اینکه با ساخت واحد زنجیره ارزش هیچ حقابه‌ای از تالاب شادگان یا رودخانه مارون برداشت نخواهد شد می‌افزاید: آب این واحد از محل خروجی تصفیه خانه آب شهر بهبهان که از رودخانه مارون مجوز برداشت دارد تامین خواهد شد و هیچ مجوز برداشت مستقیم آب از مارون یا هر منبع آبی اطراف منطقه نداریم.

امین نژاد می‌گوید: ما در قالب قراردادی ۲۵ساله با شرکت آب و فاضلاب خوزستان که یک مجموعه حاکمیتی است آب را از خروجی تصفیه خانه آب بهبهان دریافت خواهیم کرد؛ این قرارداد در راستای مصوبه شورای عالی اقتصاد در سال ۷۹ مبنی بر ساخت این ابر پروژه ملی بوده است و این اطمینان را می‌دهیم که با احداث واحد جدید زنجیره ارزش از ظرفیت همین قرارداد استفاده شود.

در خصوص پیشنهاد احداث تصفیه خانه فاضلاب بهبهان برنامه‌ای دارید؟

همانطور که اشاره شد دغدغه  و ماهیت اصلی شرکت بیدبلند خلیج فارس، صیانت از محیط زیست است و در این راستا در روزهای اخیر پیشنهاد احداث تصفیه خانه فاضلاب بهبهان به مجموعه آبفا خوزستان داده شده تا در صورت توافق نهایی گامی بزرگ در راستای حفظ محیط زیست برداشته شود.هم‌اکنون فاضلاب شهری بهبهان به صورت روان در حاشیه شهر عبور می‌کند و باعث ایجاد مخاطرات زیست محیطی در حاشیه رودخانه مارون می شود. بخشی از پروژه لوله‌گذاری زیرزمینی فاضلاب شهر بهبهان هم اکنون انجام شده است و در صورت توافق، ما در این طرح متعهد خواهیم شد تصفیه خانه فاضلاب بهبهان را احداث و آب تصفیه شده از فاضلاب شهری را در واحد PDH  مورد استفاده مصرف صنعتی قرار دهیم.

چرا بیدبلند خلیج فارس یک پروژه زیست محیطی است؟

وی در ادامه این نشست می‌گوید: بیدبلند خلیج فارس نه تنها یک پالایشگاه گازی بلکه ماهیت آن یک پروژه زیست محیطی است، زیرا خوراک بیدبلند خلیج فارس گازهای همراه نفت مشعل و گازهای چاه‌های نفتی بوده که سالیان طولانی بدون استفاده حداکثری از این نعمت و فرصت، یا سوزانده می‌شده یا مجدد برخی مشتقات مایع آن گرفته می‌شد و به چاه‌های نفت تزریق می‌شد.

امین نژاد می‌افزاید: پالایشگاه گاز بیدبلندخلیج فارس با این رسالت در منطقه بهبهان احداث شده که گازهای مشعل چهار استان کشور را جمع آوری کند و به عنوان خوراک پالایشگاه فرآورش و به عنوان گاز سوخت خانگی به شبکه سراسری گاز تزریق، و بخشی را صادر کند.

وی با بیان اینکه در زمستان پارسال یک بحران گازی شدید در شبکه به وجود آمد که بیدبلند خلیج فارس به عنوان یکی از شاخص ها و بازوهای تامین گاز حدود ۶ درصد گاز شبکه کشور را تامین و روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز به شبکه تزریق می‌کرد که این مقدار باعث تامین گاز هفت استان شد.

امین نژاد ادامه داد: در بحث صادرات در یک سال گذشته بیش از ۴۰۰ میلیون دلار صادرات انجام شد که در بحث ارزآوری دوران تحریم برای کشور نقطه قوتی محسوب می‌شود.

به گفته وی یکی از بارزترین شاخصه‌های بید بلند خلیج فارس کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است. گفتنی است ایران در اجلاس‌های بین المللی  تعهداتی را از طرف سازمان حفاظت محیط زیست متقبل شده است که اجرای ابر پروژه بیدبلند خلیج فارس به تنهایی ۸۰ درصد از تعهدات وزارت نفت را در عمل به تعهدات بین المللی پوشش خواهد داد.

امین نژاد می‌گوید: پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس با همکاری شرکت ملی نفت و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برخی پروژه‌ها به نام پروژه جمع آوری گازهای مشعل در چهار استان خوزستان، بوشهر،کهگیلویه و بویراحمد و فارس را به ارزش یک میلیارد یورو در قالب ۲۷ پروژه فرعی و ۶ پروژه مشترک آغاز کرده و تاکنون حدود ۳۰ درصد این پروژه پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه بیدبلندخلیج فارس هم اکنون بزرگترین قطب گازی غرب آسیا است می‌افزاید: دریک سال گذشته با توجه به ماهیت زیست محیطی مجموعه توانستیم تندیس زرین برگزیده صنعت سبز کشور را از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کنیم و این اتفاق برای پالایشگاه گازی با عمر یک ساله در کشور بی نظیر بوده است.

امین نژاد ادامه داد: منابع خوراک پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس از گازهای ترش که همان گاز اسیدی است، در پالایشگاه این گاز تصفیه می‌شود و ما با توجه به اکوسیستم منطقه به سراغ بحث گوگرد سازی نرفتیم. این پالایشگاه برای صیانت از محیط زیست سرمایه‌گذاری ۲۷۰ میلیون یورویی را انجام داد تا این گازها از طریق خط لوله به طول ۵۸ کیلومتر با قطر ۲۰ اینچ به چاه‌های نفت آغاجاری منتقل و جهت فشار افزایی و صیانت از تولید پایدار به چاه‌های نفت تزریق شود.

وی می گوید: گستره عملیاتی بیدبلند خلیج فارس در چرخه تولیدات از سر چاه‌‎های نفت تا خلیج فارس است و  طبق برنامه، پارسال با حضور وزیر نفت، اسکله صادراتی این شرکت که مزین به نام سرلشکر شهید حاج قاسم سلیمانی است بهره برداری شد.

وی ادامه داد: در ۶ ماه گذشته از این اسکله ۴۰۰ هزار تن فرآورده همچون ال. پی. جی و میعانات گازی به سایر نقاط دنیا صادر شده است.

پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس در نزدیکی بهبهان در جنوب شرق خوزستان، حدود ۱۵ هزار نفر در دوران طرح اشتغال مستقیم و غیرمستقیم داشته است و با افتتاح آن ۹۰۰ میلیون فوت مکعب به ظرفیت  شبکه گاز کشور اضافه شد.

 

ایرنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3gdnnz