پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/06/09 09:42
رئیس کل بیمه مرکزی در نشست خبری گرامیداشت هفته دولت:
کد خبر: 26289

از کاهش تصدی گری نهاد ناظر صنعت بیمه استقبال می کنیم

مقابله با فساد، توسعه جایگاه صنعت بیمه، تحول دیجیتال در فرایندها و محصولات، نظارت موثر، کاهش تصدی گری و مردمی شدن خدمات بیمه از مهمترین محورهای فعالیت نهاد ناظر در دولت سیزدهم خواهد بود.

مهندس مجید بهزادپور که در نشست خبری ویژه گرامیداشت هفته دولت سخن می گفت، با اعلام این مطلب افزود: تمامی برنامه ها و پروژه های پیشین نیز که با جهت گیری های اصلی دولت همخوانی داشته باشد تکمیل می شود و در افقی چهارساله طرح های نوین بیمه ای را انجام خواهیم داد.

سند تحول اقتصادی نقشه راه ماست

رئیس کل بیمه مرکزی که در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی سخن می گفت با تاکید بر این که سند تحول در حقیقت پیشرانه حرکت بیمه به شمار می رود، اظهار داشت: تکیه اصلی ما به سند تحول اقتصادی دولت است که نقشه راه را با جزئیات کامل مشخص کرده و هدفگیری دقیقی دارد.

وی با تشریح پروژه های جدید نهاد ناظر صنعت بیمه از عزم جدی بیمه مرکزی برای مقابله با تخلف و تقلب در صنعت بیمه گفت و تصریح کرد: هوشمندسازی در عرصه های گوناگون نظارتی علاوه بر حفظ صاحبان حقوق اعم از بیمه گران و بیمه گذاران از منابع مالی این صنعت نیز صیانت خواهد کرد.

وضعیت صنعت بیمه کشور در سطح منطقه قابل قبول است

رئیس شورای عالی بیمه با ارائه آخرین آمارها و دستاوردهای ملی و بین المللی صنعت عدد حق بیمه تولیدی در جهان را شش هزار میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: مجموعه دارایی های صنعت بیمه کشور بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد است و با اذعان بر این مطلب که وضعیت حق بیمه تولیدی چندان مناسب نیست گفت : در سال گذشته بیش از ۵۳ میلیون خسارت از سوی صنعت بیمه پرداخت شده و از حیث شاخص های دیگر نیز در سطح منطقه از شرایط قابل قبولی برخوردار هستیم.

وی تمرکز صنعت بیمه را در دو رشته شخص ثالث و درمان، غیرقابل قبول دانست و نسبت به ضرورت تغییر رویکرد و تمرکز بر بیمه های زندگی تاکید کرد..

مهندس بهزادپور در همین راستا از راه اندازی طرح های "بیمانی"، "کروکی آنلاین"، "ارزیابی ریسک رانندگان" به عنوان سامانه های موثر در کاهش مسیر عملیات بیمه گری یاد کرد و گفت: هر چقدر مسیر بیمه گری کوتاه شود و تسهیل گری صورت گیرد ضریب نفوذ بیمه نیز افزایش خواهد یافت.

رئیس شورای عالی بیمه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت شورای عالی در تصمیم سازی ها از اجرای فاز نخست "تکافل" به عنوان یک محصول نام برد و افزود: ان شاء الله در فازهای بعدی شرکت های تخصصی تکافل تشکیل می شود و به دنبال آن می تواند ضمن بازارسازی های جدید به افزایش ضریب نفوذ بیمه منتهی شود.

رئیس کل بیمه مرکزی از رویکرد تازه نهاد ناظر صنعت بیمه با تاکید بر ضرورت ارتباطات، تعاملات و هم افزایی با نهادهای مرتبط و برنامه ریزی های مشترک برای ایجاد نهاد داوری با انگیزه کاهش پرونده های بیمه ای به نشست های مشورتی اخیر بین ارکان صنعت بیمه و قوه قضائیه و دستگاه های دیگر اشاره کرد و اظهار داشت: بیمه یک صنعت فرادستگاهی است و در همین راستا مرکز نوآوری بیمه و به تبع آن صندوق ویژه ای را طراحی کرده ایم که در آینده نزدیک با امضای تفاهم نامه با معاونت علمی ریاست جمهوری راه اندازی خواهد شد.

آموزش حلقه مفقوده صنعت بیمه است

مهندس مجید بهزادپور از خلأ آموزشی به عنوان یکی از چالش های اساسی در صنعت بیمه نام برد و ادامه داد: اگر بحث آموزش های تخصصی صنعت بیمه جدی گرفته نشود در هنگام ورود دوباره به بازارهای جهانی و عرصه های بین المللی دچار مشکلات جدی خواهیم شد.

وی از تهدید تحریم های ظالمانه به عنوان فرصت طلایی صنعت بیمه برای کسب تجارب جدید در حوزه بیمه های اتکایی و تاب آوری بیمه ای یاد کرد و افزود: حیات اقتصادی کشور در گرو پوشش های بیمه ای است و این صنعت در زمین و دریا و آسمان در کنار ملت بزرگ ایران ایستاده است.

رئیس کل بیمه مرکزی با برشمردن اولویت های نهاد ناظر در بخش های بیمه های تخصصی و همچنین اتکایی، خاطرنشان کرد: با ورود شرکت های تخصصی اتکایی، روند کاهش تصدی گری و چابک سازی دولت با حفظ مصالح کشور از شتاب بیشتری برخوردار خواهد شد.

برای پوشش بیمه ای رویداد بزرگ اربعین آمادگی کامل داریم

پوشش بیمه ای اربعین بدون افزایش حق بیمه و با تعهدات بیشتر در اختیار زائران حسینی قرار خواهد گرفت.

رئیس شورای عالی بیمه از افزایش خدمات بیمه ای به زائران خبر داد و گفت: امکانات و ظرفیت های تمامی شرکت های بیمه ای را برای ارائه با کیفیت ترین خدمات ممکن به زائران حسینی بسیج کرده ایم.

آینده صنعت بیمه را به برجام گره نمی زنیم

رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ یکی از رسانه ها مبنی بر آخرین آرایش نهاد ناظر صنعت بیمه در تعاملات بین المللی گفت: پیش از تحریم ها با شرکت های بین المللی زیادی ارتباط داشتیم که به دلیل تحریم ها حدود یک دهه این تعاملات قطع شده اما با تکیه بر ظرفیت های داخلی این خلا را جبران کرده ایم.

وی با تاکید بر این نکته که آینده صنعت بیمه به برجام گره نمی خورد، افزود: دوره های آموزشی با استانداردهای بین المللی زمینه حضور پررنگ صنعت بیمه کشور را در پسابرجام فراهم خواهد کرد.

سوئیچ بیمه ای آیین نامه نیست بلکه سامانه است

فضا برای خرد جمعی در خصوص نظارت هوشمند فراهم شده و ما برای هر گونه تغییری در ساختار سوئیچ بیمه ای آمادگی کامل داریم.

رئیس کل بیمه مرکزی موضوع استقرار سامانه سوئیچ و ارتباط آن با شرکت آمیتیس را یک موضوع انحرافی دانست و تصریح کرد: مطرح کردن نام یک شرکت در خصوص سامانه نظارت هوشمند یک مساله انحرافی است و بیمه مرکزی موظف است با حفظ و ارتقای این سامانه اجازه ندهد روند نظارت با مشکل روبرو شود.

وی در پاسخ یکی دیگر از خبرنگاران که درباره موضوع آیین نامه سوئیچ بیمه پرسیده بود توضیح داد که سوئیج یک سامانه و هاب حرفه ای است که روند چرخش اطلاعات را تسریع می کند.

وی تاکید کرد: بیش از هفتاد درصد از فروش بیمه محصول فعالیت نمایندگان و کارگزاران است و سامانه سوئیچ نه تنها به کسب و کار آنان لطمه نمی زند بلکه فرایندها و روند مقابله با تخلفات را تسریع خواهد کرد.

از نقدها استقبال می کنیم

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان این مطلب که انتقادها و پرسش های نهادهای حاکمیتی از صنعت بیمه می تواند یک فرصت ارزشمند باشد، اظهار داشت: نقد نهادها را با نظر کارشناسی پاسخ می دهیم و در نهایت تصمیمی که به نفع صنعت بیمه باشد اتخاذ خواهد شد.

وی با اشاره به اضافه شدن دو مجموعه صدا و سیما و هلال احمر به فهرست دریافت کنندگان عوارض از صنعت بیمه از قوه مقننه خواست تا شیوه کار در این خصوص تغییر دهد.

مهندس بهزادپور از رسانه ها نیز درخواست کرد تا با نقدهای سازنده و تحلیل های حرفه ای به رشد و توسعه صنعت بیمه کمک کنند.

گفتنی است در پایان این نشست، خبرنگاران حوزه صنعت بیمه نیز با تبریک هفته دولت به رئیس کل بیمه مرکزی، پرسش ها و دیدگاه های خود را در عرصه های گوناگون مطرح کرده و پاسخ های متناسب دریافت کردند.

 

اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3qa8zp