جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/06/08 01:14
با دستور وزیر نفت
کد خبر: 26116

عملیات اجرایی طرح PDH-PP پتروشیمی پارس آغاز شد

عملیات اجرایی طرح PDH-PP پتروشیمی پارس در ششمین روز هفته دولت و با حضور برخط وزیر نفت و با سرمایه‌گذاری ۸۶۶ میلیون دلاری گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس آغاز شد.

در آیین آغاز عملیات اجرایی و افتتاح طرح‌های ملی وزارت نفت در عسلویه که با حضور وزیر نفت برگزار شد، مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به آغاز همزمان عملیات اجرایی دو طرح PDH در این مراسم، گفت: دلیل اینکه در این منطقه بیشترین تعداد PDH را داریم، پروپانی است که از میادین گازی پارس جنوبی استخراج می‌شود که قبلا بخش عمده آن بصورت خام صادر می‌شد یا برای مصارف گاز سوخت استفاده می‌شد و امیدواریم با افتتاح این دو طرح تمدن جدیدی در این حوزه ایجاد شود.

وزیر نفت نیز در این آیین با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و با تشکر از دکتر علی عسکری و گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، گفت: مزیت اجرای این طرح در پتروشیمی پارس این است که زنجیره کامل از پروپان تا پلی پروپیلن در این شرکت ایجاد می‌شود که جای تبریک دارد.

جواد اوجی تصریح کرد: صاحبان سهام طرح PDH پتروشیمی پارس یعنی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و طرح PDH پالایش پارسیان سپهر یعنی گروه تدبیر انرژی را جزو غول‌های اقتصادی با بنیه خوب مالی و اقتصادی برای اجرای طرح‌ها برشمرده و اعلام کرد با توجه به این ظرفیت و پشتیبانی خوب دکتر علی عسکری و مهندس شاهمیرزایی از این پروژه‌ها، انشالله این طرح طبق زمان‌بندی اعلام شده به سرانجام برسد و اشتغالزایی خوبی برای مردم غیور بوشهر و خیرو برکت برای منطقه داشته باشد.

پتروشیمی پارس

وزیر نفت در پایان از بومی‌سازی و دستیابی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به دانش فنی تولید پلی پروپیلن خبر داد.

در ادامه این مراسم مدیرعامل پتروشیمی پارس با تبریک هفته دولت، اظهار داشت: طرح PDH-PP پتروشیمی پارس که امروزهفتم شهریور ماه ۱۴۰۱ در هفته دولت مراسم کلنگ‌زنی آن را شاهد خواهیم بود، با حمایت مدیریت محترم هلدینگ خلیج فارس و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در زمینی به مساحت ۲۷ هکتار در پارک پروپیلن عسلویه بمنظور تکمیل زنجیره ارزش، جلوگیری از خام فروشی و افزایش تاب آوری علاوه بر درآمدزایی آن احداث خواهد شد.

مسعود حسنی ادامه داد: مدت زمان اجرای پروژه ۴ سال خواهد بود و ایجاد اشتغال مستقیم برای ۳۷۰ نفر در مقاطع مختلف بصورت دائم و حدود ۳۲۰۰ نفر به مدت ۴ سال در دوران اجرای پروژه خواهد بود، همچنین اشتغال غیرمستقیم این طرح بیش از ۵۵۰۰ نفر در آینده خواهد بود.

وی با بیان اینکه محصول میانی ۶۰۰ هزار تن پروپیلن و محصول نهایی آن ۵۰۰ هزار تن پلی پروپیلن و ۱۰۰ هزار تن خواهد بود، اظهار داشت: ۱۰۰ هزارتن از پروپیلن تولیدی این طرح برای تامین خوراک و توسعه صنایع پایین دستی داخل کشور استفاده خواهد شد، خوراک واحد PDH نیز ۷۰۰ هزار تن پروپان در سال است که از واحد استحصال اتان پتروشیمی پارس تأمین خواهد شد. موافقت اصولی طرح از سوی وزارت نفت صادر شده، زمین پروژه نیز از طریق شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت ملی نفت تحویل شده است. مطالعات بازار و امکان‌سنجی فنی و اقتصادی طرح به اتمام رسیده و شرکت دماوند انرژی عسلویه نیز یوتیلیتی مورد نیاز طرح را تأمین خواهد کرد.

مدیرعامل پتروشیمی پارس با بیان اینکه تمرکز پتروشیمی پارس بر روی استفاده حداکثری از توان نرم افزاری و سخت افزاری داخلی خواهد بود، تصریح کرد: ساختارسازمانی پروژه طراحی شده، مذاکرات برای ارزیابی لیسانس‌های موردنیاز طرح در حال انجام است و عملیات نقشه‌برداری و اقدامات اولیه آماده‌سازی زمین در حال انجام است.

وی هزینه ثابت کل سرمایه‌گذاری طرح را ۸۶۶ میلیون دلار شامل ۵۳۰۰ میلیارد تومان ریالی و ۶۳۵ میلیون دلار، ارزی اعلام کرد و ادامه داد: نرخ بازده داخلی کل سرمایه بر اساس ۲۵ سال بهره‌برداری ۱۷.۱۸ درصد، دوره بازگشت سرمایه هشت و نیم سال، زمان اجرای پروژه ۴ سال و درآمد فروش محصولات ۵۶۷ میلیون دلار در سال است که شامل ۱۲ درصد فروش داخلی و ۸۸ درصد صادرات و با سود خالص ۱۶۰ میلیون دلار در سال خواهد بود. درخصوص منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح ۲۶ درصد از منابع مالی پتروشیمی پارس و ۷۴ درصد نیز از طریق بانک‌های داخلی و خارجی تأمین خواهد شد.

حسنی خاطر نشان کرد: پلی پروپیلن تولیدی طرح به عنوان خوراک و پیشران توسعه صنایع پایین دستی اعم از صنعت اتومبیل، صنایع بسته بندی، صنایع غذایی، موکت، الیاف، صنایع الکتریکی و الکترونیکی، لوله، صنایع سیم و کابل استفاده شده و بخشی از پروپلین تولیدی طرح نیزبرای تامین خوراک واحدهای آکریلیک اسید، آکریلونیتریل، پروپیلن اکساید و سایر صنایع تکمیل کننده زنجیره پروپیلن بکاربرده شده و درنهایت منجر به تکمیل زنجیره خوراک مورد نیازانواع صنایع الکترونیک، لباس، خودروسازی، ساختمانی، منسوجات، صنایع بهداشتی، صنایع خانگی، الیاف و نظایر آن خواهد شد.

 

روابط عمومی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4p57d6