یک‌شنبه 27 اسفند 1402 - 17 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/06/07 08:10
در هفته دولت برگزار شد
کد خبر: 26079

نشست خبری رئیس کانون زبان ایران

غلامرضا کیانی رئیس کانون زبان ایران، به مناسبت هفته دولت، میزبان خبرگزاری‌های داخلی کشور بود.

در این نشست خبری که با حضور جمعی از خبرگزاری‌های داخلی برگزار شد غلامرضا کیانی در ابتدا  با گرامیداشت یاد شهیدان حوزه تعلیم و تربیت به ویژه شهیدان رجائی و باهنر، هفته دولت را تبریک گفت. وی با اشاره به اینکه سوالات رسانه‌ها، در واقع انعکاس پرسش‌های حداقل سیصد هزار نفر زبان‌آموز و خانواده‌های آنها  در هر ترم کانون زبان است، ضمن آرزوی سلامتی برای مدیرعامل پیشین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای مدیرعامل جدید، طلب سعادت و توفیق کرد. سپس به ارائه گزارشی از فعالیت یکساله  کانون زبان ایران  از تیر ماه ۱۴۰۰ تا تیر ماه ۱۴۰۱ پرداخت.

رئیس کانون زبان ایران با بیان اینکه شروع کار مدیریت فعلی با شعار محوری «ایران برای کانون؛ کانون برای ایران» آغاز شد و تعبیر این شعار برگرفته از این متن است: (( اراده یکایک ما رهگشای اعتلای نهادی برای کودک امروز، نوجوان فردا و نسل آینده و سرلوحه ما کارایی، اثربخشی، نمونه‌پروری و نوآوری برای آینده‌ای روشن، آرمانی و نویدبخش)).گزارش عملکرد یکساله کانون زبان ایران را در سه بخشِ فعالیتهای بنیادی، فعالیت‌های نیمه‌ بنیادی و فعالیتهای کوتاه‌ مدت دسته بندی کرد و از اهم فعالیت‌های انجام‌گرفته به  تحلیل سیستم با استفاده از دریافت اطلاعات از صف، با نگاه برنامه‌محور، سندمحور (سند تحول آموزش و پرورش، سند ملی برنامه درسی و سند راهبردی کانون زبان ایران) اشاره شد و گفتمان  دانشگاه و کانون زبان ایران  «هم‌اندیشی» ایجاد کرد  و  برونداد آن ۱۸۹ عنوان پژوهش کاربردی بود که  در نهایت به تدوین آئین‌نامه پژوهش‌های کاربردی  و راه اندازی سامانه پژوهش های کاربردی منجر شد.

رییس کانون زبان در بخش دیگری از صحبتها به تلاش گسترده برای جذب نخبگان جهت رِیل گذاری فعالیت‌ها و دروندادهای سیستم (اعم از محتوا، مدرسان و کارکنان) که در نهایت به «معماری کلان برنامه درسی کانون زبان» و ابلاغ آن در هفته دولت اشاره و افزود این طرح که برای اولین بار در کانون زبان ایران  اجرا شده است طرحی است که همه ارکان کانون زبان ایران به آن وفادار خواهند ماند.

کیانی در حوزه تربیت مدرس گفت: بر اساس مبانی و پارادایم‌های آموزش زبان، تربیت مدرس به شکل پیوسته  و حداقل سه بار در سال  در بخش انگلیسی و هفت زبان دیگر انجام گرفته و در مجموع حدود ۵۰۰ نفر از جوانان  این مرز و بوم با گذر از فرآیندهای  ارزیابی شایسته ‌محور جذب کانون زبان ایران شده‌اند.

او همچنین گفت : تکیه بر فناوران داخل باعث خروج از برون‌سپاری فعالیتها گردید  که در نهایت تنها در یک مورد، هزینه آزمون‌های مجازی از سرانه ۵۰۶۳ تومان به سرانه ۴۷۸  تومان کاهش یافت که به رغم تورم‌ سالانه، هزینه های این بخش  نسبت به سال ۹۹، یک یازدهم و در مقایسه با سال ۱۴۰۰ یک دهم بوده است و همین اقدام در بخش آموزش مجازی نیز به  بهره‌ور شدن سیستم آموزش مجازی و کاهش هزینه‌ها انجامید.

در قسمتی دیگر از صحبتها به تغییرات تدریجی در روش تدریس، آزمون و سیلابس پرداخت و به مثالهای در حیطه آزمون‌های بخش شنیداری، افزایش تعداد سوالات و قرار دادن آزمون میان ترم  اشاره و اضافه کرد که مفهوم «ارزشیابی برای یادگیری» جایگزین «ارزشیابی از یادگیری»  شده که همگام با برنامه های نوین علمی در عرصه بین‌الملل است.  او فعالیت کانون زبان ایران را در عرصه روایت پژوهی  در سال گذشته اینگونه معرفی کرد که  شش نظرسنجی از مدرسان، کارشناسان، زبان‌آموزان و والدین آنها صورت گرفت و نتایج آن نشان داد بالغ بر نود درصد زبان‌آموزان و خانواده آنها از خدمات صف و ستاد کانون زبان ابراز رضایت نموده‌اند.

ایشان در حوزه اداری و مالی نیروی انسانی را گنجینه سازمان خواند  و  از تلاش جهادی و شبانه روزی برای رتق و فتق امور مربوط به یک میلیون زبان‌آموز در سال خبر داد. در ادامه اشاره شد که درآمد کانون زبان ایران در  تابستان امسال تقریبا دو برابر سال گذشته بوده و به دلیل اینکه صادقانه با مردم سخن گفتیم و آنها را در تصمیم‌گیری مشارکت دادیم، حتی افزایش شهریه زبان‌آموزان باعث کاهش تعداد آنها نشده است. کاهش منابع انسانی به رغم افزایش ۲۰۰ هزار نفری زبان آموزان، آغاز فعالیت کارگروه آمایش و بهره‌وری و همچنین تخفیف ریفرال به زبان آموزانی که زبان آموز جدید به کانون معرفی می کنند از دیگر محورهای صحبتهای او بود.

کیانی گفت:  در حوزه روابط عمومی با وجود کمبود نیروی انسانی از طریق درون‌سپاری، فعالیت‌های مفیدی صورت گرفته است که یک مورد آن  تولید سرود کانون زبان  ایران با همکاری استان سمنان است.

و در بخش پایانی صحبتها اشاره کرد که  برای نخستین بار در کانون زبان ایران ، حوزه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دائر شد و به فعالیت‌هایی مانند شاخص‌سازی، ارزیابی، طراحی مدل‌های ۳۶۰ درجه پرداخت و همچنین سامانه ارزیابی عملکرد سازمانی را مستقر ساخت. به گونه ای که تمامی کارها بر اساس برنامه‌محوری و تبعیت از سندهای راهبردی بالادستی است تا همه بخشها و واحدها  بدانند خروجی هرماه و هر فصل آنها چیست و بتوانند به میثاق خود با کانون زبان ایران، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مردم و خداوند متعال پایبند باشند.

در ادامه، رئیس کانون زبان،  پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود و در پاسخ به سوالی درباره دوره تربیت مدرس گفت: دوره تربیت مدرس به صورت سه‌ فازی برای پائیز فراخوان خواهد داشت و حداکثر تا آذر ماه ،دوره تربیت مدرس جدید آغاز به کار خواهد کرد. همچنین در پاسخ به خبرنگاری درباره آزمون‌های بین‌الملل، گفت: مجوز چهار آزمون بین‌الملل زبان فرانسه، اسپانیایی، ایتالیایی و روسی اخذ شده و دو آزمون برای زبان ترکی در حال پیگیری است. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره محتوای آموزشی گفت: کانون زبان ایران قدرت و ادعای مرجعیت آموزش زبان را دارد و می‌تواند علاوه بر آموزش غیررسمی، به حوزه آموزش رسمی نیز ورود کند. این امر از طریق به‌روزرسانی محتوای آموزش زبان کشور با تعامل با آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی، شورای عالی آموزش و بخش‌های عمومی و خصوصی و با استفاده از پارادایم‌های جدید و استفاده از هویت دینی و بومی، به صورت معنادار، انجام خواهد شد. همچنین دکتر کیانی، به برگزاری دومین همایش جهان اسلام که در سال ۱۴۰۲ اتفاق خواهد افتاد اشاره کرد که دستاوردهای این برنامه را مرجعیت کانون زبان ایران در عرصه  آموزش زبان در سطح منطقه و کشورهای حوزه مقاومت و حتی  آسیای میانه خواند و گفت این مهم با اراده مدیران و تصمیم‌گیران کشور محقق خواهد شد.

رییس کانون زبان ایران در پاسخ به خبرنگاری در مورد زبان‌های غیرانگلیسی گفت: بر اساس توصیه مقام معظم رهبری، برای پوشش زبان‌های غیرانگلیسی برنامه داریم و همه محتوای فعلی ما محتوای تولیدی است و همچنین جهت جذب زبان آموز و ارائه تخفیف در بخش جذب گروهی با ۳۰ موسسه و دانشگاه و ... تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده‌ایم. تنها در یک مورد، آموزش ویژه گویش عراقی را همزمان با هفته دولت و برای زائرین اربعین طراحی و اجرا کرده‌ایم .

وی در خاتمه  اعلام کرد که کانون زبان در حدود سه هزار مدرس و نزدیک به ۴۰۰ شعبه در ۳۱ استان کشور دارد و استان تهران دارای ۴۸ مرکز آموزشی است و ابراز امیدواری کرد که در سال آینده، کانون زبان ایران بتواند از آمار پیش از کرونایی خود نیز پیشی بگیرد و  رسیدن به آمار یک میلیون و دویست هزار نفر زبان آموز در سال را هدف گذاری کرد.

در ادامه این نشست خبری خانم تربتی نژاد، معاون آموزشی کانون زبان ایران پاسخگوی  بخش دیگری از سوالات خبرنگاران بودند. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وجه افتراق کانون زبان نسبت به موسسات دیگر، گفت: مدرسان کانون زبان از فیلترهای کیفی مختلفی عبور می‌کنند و محتوای کانون زبان، کاملا بومی است و هیچ گونه تضادی با مسائل دینی و فرهنگی ما ندارد و برنامه ریزی‌هایی جهت حضور زبان‌آموزان از همه گروه‌های سنی وجود دارد. وی افزود: جلسات منظم ملاقات با اولیاء و نیز فرآیند آموزش مطابق با استاندارهای جهانی از دیگر شاخصه‌های کانون زبان ایران است. ایشان در پاسخ به سوال یکی از خبرگزاری‌ها درباره نحوه ثبت نام و چگونگی  برگزاری دوره آموزش گویش عراقی پاسخ گفت. معاون آموزشی کانون زبان ایران در پایان، از اعلام آمادگی کانون زبان جهت تولید محتوا و برگزاری دوره های  آموزشی خبر داد و گفت: بخش آموزش‌های ویژه، به همین منظور راه اندازی شده است.

نشست خبری رییس کانون زبان ایران در عصر یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ برگزار شد.

 

روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون زبان


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4dxk7m