پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/06/07 03:26
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم خبر داد:
کد خبر: 26031

آغاز ساماندهی محیطی قلعه پرتغالی‌های قشم

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از آغاز ساماندهی محیطی قلعه پرتغالی های قشم خبر داد.

ایوب زارعی با اعلام این خبر گفت: قلعه پرتغالی‌ها قشم مهمترین محوطه گردشگری تاریخی در شهر قشم است که سالانه مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: هدف این پروژه ساماندهی پیرامون این محوطه تاریخی جهت ارتقای گردشگری جزیره می باشد.

زارعی در تشریح اقدامات در حال اجرای این پروژه، بیان کرد: پاکسازی داخلی، برداشت نخاله ها، ساماندهی کیوسک نگهبانی، تعمیر ویترین اشیای موزه، هرس درختچه ها، تهیه پایه سنگی توپ جنگی و سایر موارد شروع شده و تا پایان شهریور ماه سال جاری ادامه دارد.

به گفته مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم انجام مرمت اضطراری این محوطه تاریخی جزو برنامه‌هایی است که در آینده نزدیک به مرحله اجرا درخواهد آمد.

بنابراین گزارش های باستان شناسی بخشی از  قلعه پرتغالی‌های قشم که به احتمال در دوره ساسانی پی ریزی شده بود  با پلان ذوزنقه ای  در سالهای آخرین حضور پرتغالی ها به دستور  آلفونسوآلبر کرک در مساحتی حدود 2 هزار متر مربع ‌ساخته می‌شود.

از مصالح بکار رفته در ساخت قلعه که در امتداد خط ساحلی و ضلع شمالی قشم قرار دارد ‌می‌توان به سنگ‌های آهکی، گچی و ساروج محلی اشاره کرد که از استحکام خوبی برخوردار بوده‌اند و تا به ‌امروز قسمت‌هایی از آن پابرجا مانده است.

کاربرد اصلی قلعه، انباری بزرگ یا محلی برای تامین آب مصرفی  دژهایی چون دژهای هرمز، قشم و لارک را به عهده داشت. آب مصرفی قلعه را آب باران و آب چاه تامین می‌کردند که توسط کانالی زیرزمینی در برکه‌ها و حوض‌های قلعه نگهداری می‌شد.

 

روابط عمومی  و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4dxkym