پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/06/05 09:16
پیش‌بینی چشم‌انداز بازار فولاد
کد خبر: 25886

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به ۴ شهریور ۱۴۰۱

در هفته منتهی به ۴ شهریور باز هم شاهد کاهش قیمتها در بازار آهن بودیم. هفته گذشته در مجموع قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۲۵۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۱.۶ درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۵۵۵۰ تومان به ازای هر کیلو رسید.

در هفته منتهی به ۴ شهریور باز هم شاهد کاهش قیمتها در بازار آهن بودیم. هفته گذشته در مجموع قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۲۵۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۱.۶ درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۵۵۵۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۱۴۵۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۱۶۵۰۵ تومان به ازای هر کیلو رسید.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۲۰۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۱۱.۴ درصد کاهش یافته است. شایان ذکر است که در مرداد قیمت میانگین میلگرد در بازار ۱۳۵۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۷.۹۴ درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش قیمت ماهانه در سال جاری است.

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۴۴۶۳ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، ۱۵۷۶۵ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون در معاملات ۲۶ مرداد ۱۴۰۱، کاهش ۲۵ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۰.۱۴ درصدی را تجربه کرد.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۲۶۷۸ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۱۴۲۵۸ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۲۴ مرداد ۱۴۰۱، ۴۰۳ تومان به ازای هر کیلو یا ۳.۰۸ درصد کاهش یافت.

مارجین قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۳۱ مرداد ۱۰.۷ درصد بود، در هفته گذشته به ۱۴.۱ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۸ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۵ درصد حجم عرضه شده شمش مشتری داشت. پیش‌بینی می‌شود در هفته پیش رو قیمت پایه شمش و میلگرد در بورس کالا کاهش یابد و این امر بهبود حجم معاملات در بورس کالا نسبت به هفته گذشته را درپی داشته باشد.

در هفته گذشته در مجموع شاهد کاهش ۱۵۰ تومانی نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۲۹۸۰۰ تومان به ۲۹۶۵۰ تومان رسید. آخرین نرخ فروش دلار در سامانه نیما نیز ۲۶۶۰۱ تومان بوده است و در هفته گذشته نرخ دلار نیمایی ۴۴ تومان افزایش یافت.

برای بازار داخلی فولاد پیش‌بینی می‌شود که در هفته پیش رو شاهد ثبات نسبی توأم با برخی نوسانات نه چندان بزرگ باشیم. البته پیش‌بینی می‌شود که قیمت میانگین موزون شمش و میلگرد در بورس کالا در هفته پیش رو در حدود ۳ درصد کاهش یابد. قیمت میانگین میلگرد در بورس کالا در هفته گذشته بیش از قیمتهای بازار بود و انتظار می‌رود این امر اصلاح شود. بورس کالا در ابلاغیه‌ای اعلام کرده که در صورتی که نسبت حجم معامله به عرضه برای شمش بلوم کمتر از ۵۰ درصد و برای مقاطع فولادی کمتر از ۳۰ درصد باشد، قیمت پایه با درنظر گرفتن بازه منفی و مثبت ۳ درصد قیمت کشف‌شده هفته قبل اعلام می‌شود. قبلا قیمت پایه بر اساس بازه منفی و مثبت ۳ درصد قیمت کشف‌شده دو هفته قبل اعلام می‌شد و به نظر می‌رسد با توجه به اینکه نسبت حجم معامله به عرضه برای میلگرد در هفته گذشته ۸ درصد و برای شمش ۵ درصد بوده، در هفته پیش‌رو شاهد کاهش حدوداً ۳ درصدی قیمتهای شمش و میلگرد در بورس کالا خواهیم بود. بازار فولاد در وضعیت کلافه‌کننده صبر و انتظار به سر می‌برد و نگاه‌ها در این بازار تا حد زیادی به مذاکرات احیای برجام و نرخ دلار دوخته شده است. تا زمان مشخص نشدن نتیجه مذاکرات، به نظر نمی‌رسد تغییر عمده‌ای در این فضای صبر و انتظار ایجاد شود.

 

فراطرح فولاد


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3n9jvg