پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/05/31 10:10
مدیر عامل پست بانک ایران:
کد خبر: 25673

امروز در شرایطی هستیم که پست بانک ایران می تواند با بانکهای دولتی و خصوصی رقابت کند

دکتر بهزاد شیری مدیرعامل پست بانک ایران در مراسم اختتامیه دوره آموزشی بانکداری دیجیتال ویژه معاونان ادارات ستادی، مدیریت شعب استان‌ها و مناطق تهران بانک که به مدت سه روز از 29 تا 31 مرداد برگزار شد، با اشاره به اینکه معاونان باید به مسائل و دانش بانکی روز اشراف کامل داشته باشند، گفت: پست بانک ایران بخش عمده موفقیت خود را مدیون معاونان ادارات ستادی و اجرایی است و شما در آینده سکان‌دار حوزه کاری خود خواهید بود و بر اساس شایسته سالاری در جایگاه بهتر قرار می‌گیرید.

در این نشست که در روز دوشنبه 31 مرداد ماه جاری دکتر شیری اظهار داشت: با برنامه‌ریزی درست از سال 1397، امروز در شرایطی قرار داریم که بانک می‌تواند با بانک‌های دولتی و خصوصی رقابت کند.

وی افزد: اگر با برگزاری دوره‌های آموزشی تغییر دیدگاه در موضوعات مختلف برای 20 درصد از شما ایجاد شود، این ظرفیت اهمیت بسیار زیادی برای انتقال دانش به بدنه پایین دست و انتقال اطلاعات درست به بدنه بالا دست دارد که لازمه آن تجهیز به دانش روز بانکی و اشراف به مسائل است.

مدیرعامل بانک با اشاره به اینکه معاونان بانک در هر یک از ادارات ستادی و اجرایی باید در جایگاه خود بهترین باشند، اظهار کرد: انتظار دارم معاونان در جایگاه خود تراز اول باشند و بدانید که  نقش مهمی در سیستم ایفا می‌کنید.

وی افزود: پست بانک ایران بخش عمده موفقیت خود را مدیون معاونان خود است و شما در آینده سکان‌دار حوزه کاری خود خواهید بود و بر اساس شایسته سالاری در جایگاه بهتر قرار می‌گیرید.

 شیری با اشاره به اینکه پست بانک ایران به عنوان یک بانک دولتی در بازار سرمایه باید با بانک‌‌های خصوصی هم رقابت کند، گفت: در سال 1394 بانک در وضعیتی بود که بیش از سه هزار 296 میلیارد ریال و 100 درصد سرمایه ثبتی زیان انباشه داشت و این رقم تا سال 1397 به 11 هزار میلیارد ریال و چهار برابر سرمایه ثبتی رسید و وضعیت بسیار سختی را برای پست بانک ایران فراهم کرده بود.

وی با بیان اینکه برای خروج از این وضعیت باید برنامه‌هایی را برای بانک تعریف می‌کردیم، ادامه داد: با برنامه‌ریزی درست از سال 1398، امروز در شرایطی قرار داریم که بانک می‌تواند با بانک‌های دولتی و خصوصی رقابت کند.

وی با تاکید بر اینکه در سال جاری بر اساس قانون بودجه و تکالیف قانونی که بانک مرکزی جمهوری اسلامی بر عهده پست بانک ایران گذاشته است 18 هزار میلیارد ریال تعهد خرید تضمینی گندم داشته‌ایم و همه آن را پرداخت کردیم و برای برخی از بانکهای بزرگ این رقم 20 هزار میلیارد ریال بود و این موضوع نشان می‌‌دهد با اینکه در بازار پول از برخی بانک‌های قدیمی کوچکتر هستیم اما در حوزه رقابت، هم تراز با آنها هستیم و در شرایطی قرار داریم که بدهی و اضافه برداشت از بانک مرکزی ج. ا.ا نداشته‌ایم.

مدیرعامل بانک با اشاره به اینکه یکی از معضلات پست بانک ایران در سال‌های گذشته عدم تعادل در تراز دارایی با بدهی بوده است، تصریح کرد: امروز با تراز شدن این دو شاخص در سال گذشته به 12 هزار میلیارد ریال سود دست پیدا کرده‌ایم.

شیری با تاکید بر اینکه قانون گذار در بودجه 1400 برای پست بانک ایران 1000 میلیارد ریال به عنوان سود در نظر گرفته بود که ما این سود را به رقم 13 هزار و 580 میلیارد ریال در سال 1400 قبل از کسر مالیات رساندیم و از این محل سود سهام پرداخت کردیم و افزایش سرمایه هفت برابری را دنبال می‌کنیم که وزن بانک را در بین بانک‌های هم‌سطح خود بسیار بالاتر می‌برد.

بالاترین مقام اجرایی بانک با بیان اینکه پست بانک ایران به سپرده چند مشتری بزرگ وابسته نیست ؛ بلکه سپرده‌های همه مشتریان بانک را به این نقطه رسانده است، گفت: تعادل در فیزیک، عملکرد و صورت‌های مالی بانک نشان می‌دهد که ما یک بانک دولتی سهامی عام هستیم که حقوق سهام‌دار، سپرده‌گذار و کارکنان آن در جای خود قرار دارد و نمی توانیم از حق یکی، برای دیگری هزینه کنیم.

وی افزود: در مجمع سال مالی 1400 که در تیرماه گذشته برگزار شد، حدود 32 هزار میلیارد تومان سود قطعی شناسایی شد که به سپرده‌گذار تعلق داشت و قانون اجازه نمی‌دهد که آن را سهام‌دار پرداخت کنیم و 700 میلیارد تومان آن نیز به سهام‌دار تعلق گرفت که مختص آنها بود و نمی‌توان آن را به همکاران پرداخت کنیم.

مدیرعامل بانک با بیان اینکه پست بانک امروز با همت همه همکاران در مسیر و به سمت مقصد کاری حرکت می‌کند، اظهار کرد: آینده پست بانک ایران توقف در این مسیر نیست، بلکه در مرحله نخست با بانکداری تخصصی و توسعه‌ای حوزه فناوری اطلاعات که تکلیف قانونی بانک است و بر اساس آن اساسنامه جدید نیز نوشته شده است ( که برای تصویب در شورای پول و اعتبار قرار دارد)، ظرفیت جدیدی برای بانک به وجود می‌آید و در مرحله دوم با توسعه بانکداری خرد در مناطق روستایی و کم‌برخوردار پست بانک ایران گام در مسیر آینده رو به پیشرفت می‌گذارد.

شیری با تاکید بر اینکه بیش از 83 درصد پرونده‌های تسهیلاتی بانک کمتر از 200 میلیون تومان است، خاطرنشان کرد: ماموریت بانکداری خرد در بانک باید با محوریت باجه‌های بانکی روستایی باشد و ماموریت بانکداری تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات باید بر محور شعب انجام شود و پرداخت تسهیلات خرد نباید در شعبه انجام شود و سیستم باید به سمت خدمات غیرحضوری سوق پیدا کند و در گام بعدی این تسهیلات باید در باجه‌های بانکی روستایی که نمایندگان رسمی و شریک تجاری بانک به صورت غیر حضوری انجام شود و پرونده‌ها به صورت مجازی و با خدمات ابری در این باجه‌ها نگهداری شود و این مورد تنها گوشه‌ای از ظرفیت بانکداری دیجیتال است.

وی با بیان اینکه بانکداری شرکتی نیز روشی از بانکداری دیجیتال است و باید از ظرفیت حضور در بدنه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نهایت بهره‌برداری را داشته باشیم، افزود: سیستم بانک باید به روی شرکت‌های فناوری و دانش بنیان باز باشد و به آنها خدمات مطلوبی ارائه دهیم و این هدف فقط با داشتن نیروی انسانی آموزش دیده و متخصص ، محقق می شود.

شیری با اشاره به اینکه معاونان باید به مسائل و دانش روز اشراف کامل داشته باشند، ادامه داد: اگر با برگزاری دوره‌های آموزشی تغییر دیدگاه در موضوعات مختلف برای 20 درصد از شما ایجاد شود، با همین ضریب، بیش از هشت درصد تغییر دیدگاه در بانک ایجاد می‌کنید و این ظرفیت اهمیت بسیار زیادی برای انتقال دانش به بدنه پایین دست و انتقال اطلاعات درست به بدنه بالا دست دارد که لازمه آن تجهیز به دانش روز و اشراف به مسائل است.

مدیرعامل بانک افزود: پست بانک ایران یک بانک دولتی سهامی عام با مقررات دولتی است و هدف ما این است که همکاران بانک از لحاظ رفاه، معیشت، دانش و آموزش هم سطح بانک‌های دیگر باشند ولی در برخی موضوعات دست ما بسته است و در این شرایط است که باید دست به دست هم بدهیم و جایگاه کنونی بانک را حفظ و به افق روشن‌تر، جایگاه‌های برتر و بزرگتر در بازار سرمایه کشور نگاه کنیم و به همه عوامل بر اساس این نگاه جهت بدهیم.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/36enz7