یک‌شنبه 27 اسفند 1402 - 17 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/05/26 09:47
پورابراهیمی اعلام کرد؛
کد خبر: 25347

حمایت قاطع کمیسیون اقتصادی مجلس از عرضه خودرو در بورس کالا

محمدرضا پور ابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در آیین افتتاح عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس از عرضه خودرو در بورس کالا حمایت قاطع می‌کند.

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در آیین عرضه خودرو در بورس کالا با بیان اینکه اعتقاد ما این است که از زیرساخت ها، مکانیزم ها و ظرفیت های بازار سرمایه به نفع اقتصاد کشور استفاده کنیم، افزود: در صنعت خودرو به دنبال دو اقدام مهم هستیم. اولی موضوع بازنگری در حوزه کیفیت خودروها است و کیفیت نامطلوب تولیدات خودروهای داخلی که مورد تاکید  هبر انقلاب نیز است قابل کتمان نیست و استمرار این مسیر نیز به صلاح کشور نیست.

وی افزود: آسیب شناسی که در این حوزه وجود دارد و به سیاست های دولت باز می گردد، تصمیم گیری در خصوص واگذاری مدیریت این بنگاه ها است. مالکیت این خودروسازان در سال های قبل براساس اصل ۴۴ قانون اساسی واگذار شده و بخش عمده سهام دو خودروساز مهم کشور غیر دولتی است، اما کماکان چتر دولت بر این ها حکم فرماست و این موضوع بدترین وضعیتی است که در شرایط اقتصادی یک کشور می تواند شکل بگیرد.

پورابراهیمی ادامه داد: بدترین حالتی که در یک صنعت یا بنگاه می تواند شکل بگیرد این است که مالکیت دولت واگذاری شده اما اداره آن به صورت مستقیم یا غیر مستقیم را کماکان انجام می دهد و نتیجه آن را در کیفیت و قیمت گذاری می بینیم.

به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس پیشنهاد ما درخصوص کیفیت این است که اگر امکان ایجاد یک تحول در ساختار تولید و پلتفرم های وجود دارد، شکل بگیرد و در این رابطه سرمایه گذاری مشترک با کشورهای صاحب نام مطرح است. با شرایطی که برجام ایجاد خواهد کرد ظرفیت سازی مناسب انجام شود.

وی ادامه داد: مطالبه دوم ما بحث بهای تمام شده است که باید کاهش یابد. بحث بهای تمام شده زمانی که شرکت خصوصی بوده اما مالکیت آن دولتی است، موضوعی برای تحلیل ندارد. در این شرایط قیمت گذاری دستوری که سمی برای کشور محسوب می شود مطرح می شود که بنگاه ها و اقتصاد را دچار چالش می‌کند.

پورابراهیمی با تاکید این موضوع که عملکردهای شرکت های خودرویی نشان می‌دهد زیان دو خودروساز کشور ناشی از قیمت گذاری دستوری برای ایران خودرو ۱۸ هزار میلیارد تومان و برای سایپا ۱۴ هزار میلیارد تومان است. خاطرنشان کرد: با عرضه خودرو در بورس کالا شرایطی ایجاد خواهد شد که هم تولیدکننده انتقاع ببرد و هم مصرف کننده در شرایط رقابتی با قیمت منطقی و مناسب خرید نماید. امروز این شرایط در عرضه خودرو رقم خورد و سبب شد مصرف کننده ۲۰ تا ۲۵ درصد پایین تر از قیمت های بازار خرید خود را انجام دهد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: باید به قوانین و قواعد کشور احترام بگذاریم چرا که بهتر روی اقتصادی را بالا می برد.

وی تصریح کرد: مجلس و کمیسیون اقتصادی از سیاست های فعلی بازار سرمایه حمایت می کند چراکه این سیاست ها منتهی به بورس کالا است و هر چه بتوان شفافیت، توزیع رانت، اعمال هزینه ها، رانت و قیمت گذاری که مخل اقتصاد و بنگاه ها است را برداریم و این موضوعات مورد حمایت ما است.

وی درباره اصلاح قانون بازار سرمایه اظهار کرد: بعد از چند کار کارشناسی روی اصلاح قانون بازار سرمایه، این قانون نهایی شده و هفته آینده در کمیسیون رای گیری به اتمام خواهد رسید و اواسط شهریور به صحن علنی می رود.

 

روابط عمومی بورس کالا


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3z97qb