پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/05/24 04:58
سرمایه‌گذاری اپراتورها در حوزه اینترنت مبتنی بر چه الگویی است؟
کد خبر: 25122

استان‌های خوش مصرف در G3 و G4

با توجه به نرخ سرمایه‌گذاری اپراتورها و گزارش‌های آماری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، می‌توان به استان‌های اول تا سوم از منظر میزان توجه اپراتورها در حوزه‌های G3 و G4 پی برد.

امروزه بیش از هر زمان دیگری در طول تاریخ شاهد انقلاب در عرصه‌ی اطلاعات و ارتباطات هستیم. در این عصر، اینترنت بیشترین تغییر و تحول‌ ها را در سبک زندگی ها رقم زده است به طوری که نبود آن می تواند اختلالات زیادی را در همه زمینه‌ ها ایجاد کند.

با توجه به این موضوع، اپراتورهای ارتباطی به عنوان متولیان توسعه ارتباطات مخابراتی بیش از پیش در تلاش هستند تا امکانات و زیرساخت های خود را جهت بسط ظرفیت‌های اینترنت در سطح کشور بکار گیرند تا ضمن پاسخگویی به نیاز مشترکان، بر دامنه سود کسب‌وکار خود نیز بیفزایند.

بنا به اهمیت این موضوع، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گزارشی آمار تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت در دو بخش «ثابت» و «سیار» را به تفکیک استان ها در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ اعلام کرده است.

طبق این گزارش، تعداد کل مشترکان اینترنت پهن‌باند «سیار» در کشور به بیش از ۹۷ میلیون رسیده است.

نکته جالب توجه در گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تفکیک تعداد اشتراک‌های هر استان و رتبه‌بندی براساس «ضریب نفوذ اشتراک پهن باند» در استان‌هاست.

بر این اساس، بیشترین ضریب نفوذ اشتراک پهن باند سیار به ترتیب متعلق به استان‌‌های «البرز» با ۱۴۰ درصد، «تهران» با ۱۳۰ درصد، «خراسان شمالی» با ۱۲۶ درصد، «قم» با ۱۲۳ درصد و «قزوین» با ۱۲۲ درصد است.

اگر همزمان با در نظر گرفتن این آمار استانی، به جدول «پوشش جمعیتی اپراتورهای همراه اول و ایرانسل» به عنوان دو اپراتور اصلی و غالب کشور در تکنولوژی‌های مختلف نیز نگاهی بیندازیم، متوجه نکات ظریفی در حوزه سرمایه‌گذاری آنها می‌شویم.

برای شفاف شدن این بحث، عملکرد اپراتورها و وضعیت پوشش جمعیتی آنها در تکنولوژی نسل‌های سوم و چهارم را برگرفته از گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بررسی می‌کنیم.

همراه اول تا پایان سه ماهه اول سال ۱۴۰۱، با زیر بار بردن بیش از ۱۸ هزار سایت G4 توانسته ۸۱ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش خدمات این نسل از فناوری درآورد و همچنین با بهره‌برداری بیش از 20 هزار سایت ارتباطی G3، ۸۵ درصد حوزه جمعیتی کشور را نیز با این نسل از فناوری تحت پوشش خدمات خود قرار دهد.

G3 و G4 همراه اول در کدام استان‌ها بهتر است؟

بیشترین پوشش جمعیتی اپراتور اول تلفن همراه کشور در حوزه G4 مربوط به استان‌های تهران با ضریب نفوذ ۹۹ درصد، البرز با ۹۸ درصد و قم با ۹۷ درصد است.

همچنین در تکنولوژی G3، بیشترین ضریب نفوذ همراه اول در استان‌های تهران و البرز با ۹۹ درصد و قم با ۹۸ درصد است.

استان‌های مورد توجه ایرانسل برای توسعه G3 و G4

در ادامه «ایرانسل» نیز تا پایان سه ماه اول سالجاری با زیر بار بردن بیش از ۳۱ هزار سایت برای تکنولوژی نسل‌های سوم و چهارم ارتباطی، به ترتیب 83 و 61 درصد جمعیت کشور را تحت پوشش خدمات این نسل‌ها درآورده است‌.

براساس وضعیت پوشش جمعیتی تکنولوژی نسل چهارم اپراتور دوم ارتباطی، در استان های قم، تهران و البرز به ترتیب، ضریب نفوذهای ۹۰، ۸۳ و 75 درصدی را به ثبت رسانده است.

همچنین در پوشش تکنولوژی نسل سوم ارتباطی نیز این اپراتور در استان تهران با ۹۶ درصد، البرز و قم با ۹۵ درصد، توانسته بیشترین پوشش را رقم بزند.

3 استان اول در سرمایه‌گذاری اپراتورها کدام هستند؟

با کمی دقت به آمارهای استانی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره «اشتراک پهن باند سیار» و «عملکرد اپراتورها در تکنولوژی نسل‌های سوم و چهارم»، می‌توان به تحلیلی از نوع سرمایه‌گذاری اپراتورهای ارتباطی کشور رسید.

هر دو اپراتور همراه اول و ایرانسل بیشترین امکانات خود جهت توسعه اینترنت را در استان هایی قرار داده اند که ضریب نفوذ آنها جزو 5 استان اول بوده است.

طبق آمار کلی اشتراک پهن باند سیار، استان های «تهران»، «البرز»، «خراسان شمالی»، «قزوین» و «قم» بیشترین ضریب نفوذ پهن باند سیار را به خود اختصاص داده اند که از بین این استان ها «تهران»، «البرز» و «قم» از طرف اپراتورها مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

این نوع سرمایه‌ گذاری نه تنها موجب خدمات‌دهی بهتر آنها در استان‌های پر اشتراک می‌شود، بلکه نتیجه آن نیز سود بیشتر کسب‌وکاری اپراتورها خواهد بود‌.

همچنین در آخر لازم به ذکر است که با توجه به آماری که در این گزارش ارائه شده، عملکرد همراه اول در بین استان هایی که مشترک بیشتری دارند نیز از اپراتور ایرانسل بهتر عمل کرده و درصد پوشش‌دهی بسیار بالاتری را در مقایسه با دیگری، در استان‌های کشور فراهم آورده است.

بنابراین می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که همراه اول در تکنولوژی نسل چهارم، با پوشش ۸۱ درصدی جمعیت نسبت به پوشش ۶۱ درصدی ایرانسل عملکرد بهتری را رقم زده است.

این اختلاف در پوشش جمعیتی تکنولوژی نسل سوم نیز به چشم می‌خورد؛ همراه اول در این تکنولوژی ۸۵ درصد جمعیت و ایرانسل ۸۳ درصد را پوشش داده است.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4y85by