پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/05/12 06:25
مدیر عملیات بازار بورس‌کالای ایران تشریح کرد
کد خبر: 24450

آخرین مختصات عرضه خودرو در بورس کالا

با مصوبه اخیر شورای عالی بورس، عرضه دوباره خودرو در بورس‌کالا از سرگرفته شد و در تازه‌ترین توافق‌ها قرار است که روز ۲۶ مرداد دو محصول گروه بهمن در تالار بورس‌کالا عرضه شود. گروه سایپا نیز برای عرضه یک‌محصول اعلام آمادگی کرده است. ایران‌خودرو هم در حال انجام اقدام های لازم برای پذیرش یک‌ محصول در بورس‌کالاست. در همین زمینه عباس یعقوبی، مدیر عملیات بازار بورس کالای ایران تازه ترین جزییات عرضه های خودرو در بورس کالا را تشریح کرد.

برای اطلاع از جزئیات این عرضه‌ها و روشن‌سازی نسبت به فرآیند عرضه و خرید برای متقاضیان گفت‌وگویی با عباس یعقوبی، مدیر عملیات بازار بورس کالای ایران انجام دادیم.

بنا بر اعلام بورس‌کالای ایران، قرار است روز ۲۶مرداد امسال، دو محصول گروه خودروسازی بهمن در تالار اختصاصی خودروی بورس‌کالا عرضه شوند. متقاضیان خرید را بیشتر در جریان این عرضه می‌گذارید؟

براساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران، روز ۲۶ مردادماه ۳۵۰ دستگاه فیدلیتی و ۲۵۰ دستگاه دیگنیتی متعلق به گروه بهمن‌موتور در بورس‌کالا عرضه می‌شود. بر اساس این اطلاعیه عرضه، ۸۵ دستگاه از این خودروها فیدلیتی ۷ نفره تیپ۲ مشکی و ۹۰ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره تیپ۲ سفید است که به قیمت‌ ۷۷۲ میلیون تومان عرضه خواهند شد. همچنین ۸۵ دستگاه فیدلیتی ۵ نفره تیپ‌یک مشکی و ۹۰ دستگاه فیدلیتی ۵ نفره تیپ‌یک سفید به قیمت ۷۵۸ میلیون و ۵۰۰‌ هزار تومان عرضه می‌شوند. علاوه‌بر آن، ۱۲۵ دستگاه دیگنیتی پرایم مشکی و ۱۲۵ دستگاه دیگنیتی پرایم سفید هر یک به قیمت ۸۲۱ میلیون و ۵۰۰‌ هزار تومان هم عرضه می‌شوند.

متقاضیان خرید برای تحویل خودرو علاوه بر قیمت پایه، چه هزینه‌های دیگری باید پرداخت کنند؟

خریداران ملزم به واریز ۹‌ درصد مالیات ارزش‌افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش هستند. همچنین هزینه‌هایی مانند مالیات و عوارض شماره‌گذاری، هزینه هوشمندسازی کارت خودرو، هزینه خدمات پست، هزینه تولید پلاک و شماره‌گذاری و هزینه بیمه شخص ثالث باید توسط خریداران به نام شرکت بهمن‌موتور واریز شود. همچنین خریداران برای تحویل خودرو باید یکی از نمایندگی‌های مجاز بهمن‌موتور را مطابق لیست انتخاب کنند.

به‌جز دو محصول خودرویی گروه‌بهمن، محصول خودرویی دیگری هم در راه بورس‌کالاست؟

پس از انتشار اطلاعیه عرضه دو محصول گروه بهمن برای عرضه در روز ۲۶ مرداد در بورس کالای ایران، گروه خودروسازی سایپا هم برای عرضه خودروی شاهین خود در بورس‌کالا اعلام آمادگی کرده است. محصول شاهین سایپا ۲۴ اسفند گذشته در یکصد و چهلمین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بازار اصلی بورس کالای ایران پذیرش شد و میزان و شرایط عرضه به‌زودی اعلام می‌شود. گروه ایران‌خودرو نیز آماده پذیرش یکی از محصولاتش در بورس کالاست.

متقاضیان برای خرید خودرو در بورس‌کالا باید چه اقداماتی انجام دهند؟

متقاضیان برای خرید خودرو در بورس‌کالا ابتدا باید نسبت به اخذ کد معاملات بورس‌کالا اقدام کنند. نحوه اخذ کد بورس‌کالا نیز به این شکل است که متقاضیان به صورت آنلاین یا حضوری به یکی از کارگزاری‌های مجاز مراجعه و کد بورس‌کالا را دریافت می‌کنند. البته قبل آن باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و احراز هویت شده باشند. متقاضیان پس از اخذ کد بورس‌کالا، باید نسبت به گشایش حساب وکالتی اقدام کنند. حساب وکالتی حسابی است که به بورس‌کالا امکان می‌دهد پس از آنکه خریدار در فرآیند رقابت شرکت و کالا را خریداری کرد، بتواند از آن حساب برداشت کند و به این ترتیب مراحل تسویه انجام شود.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که برای خرید خودرو، باید بخشی از قیمت پایه خودرو (براساس اعلام بورس‌کالا) در حساب وکالتی خریدار موجود باشد. به این ترتیب زمانی که ثبت‌سفارش صورت می‌گیرد، این مبلغ تا زمان انجام فرآیند حراج در حساب وکالتی مسدود می‌شود. پس از نهایی شدن ثبت‌سفارش خریداران در روزی که عرضه و فرآیند حراج صورت می‌گیرد، خریداران بر مبنای قیمت پایه در فرآیند حراج شرکت و در صورتی که تقاضا از عرضه بیشتر باشد در رقابت شرکت خواهند کرد. همچنین مالیات ارزش‌افزوده‌ای که پرداخت خواهد شد بر مبنای قیمت نهایی است که خریدار در سامانه ثبت و خرید خود را نهایی کرده است. به این ترتیب خریداران باید کلیه هزینه‌های اعلامی را برای خرید خودرو در نظر بگیرند.

آیا در خرید خودرو در بورس‌کالا محدودیتی برای متقاضیان در نظر گرفته شده است؟

در حال حاضر هر کد ملی صرفا مجاز به ثبت‌سفارش روی یکی از کدهای عرضه شده است و صرفا هم امکان خرید یک دستگاه خودرو را دارد. همچنین صدور سند و شماره‌گذاری نیز تنها به اسم خریدار خواهد بود.

 

دنیای‌اقتصاد


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/27qn6n