دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/05/10 06:10
کارشناس بازارسرمایه:
کد خبر: 24281

کاهش سودآوری شرکت‌های تولیدی با افزایش نرخ بهره بین بانکی

با افزایش نرخ بهره بین‌بانکی، سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری در بانک را به حرکت سرمایه به سمت بازارهای مولد و بازارسرمایه ترجیح خواهند داد.

سید فرهنگ حسینی کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار ما در رابطه با تاثیرات افزایش نرخ بهره بین بانکی بر بازار سرمایه، اظهار کرد: نرخ بهره بین بانکی به علت ماهیتی که دارد سبب افزایش جذابیت بازار پول و رسوب سپرده‌های بانکی خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه مبنای ارزشگذاری در بازار سرمایه براساس نرخ سود بانکی است گفت: به طور مثال افزایش ۲ واحد درصدی در نرخ بهره می‌تواند تا ۱۰ درصد از ارزشگذاری‌ها بکاهد و اثر منفی بر بازارسرمایه و سهام شرکت‌ها داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: با افزایش نرخ بهره بین بانکی سودآوری شرکت‌ها به عنوان یک مولفه مهم در مقایسه با هزینه‌های مالی آنان با کاهش چشمگیری مواجه خواهند شد.

حسینی تصریح کرد: ساختار تورم در چند سال اخیر متاثر از کسری بودجه، رشد نرخ ارز و افزایش قیمت‌های جهانی بوده و سیاست‌های پولی در این شرایط اثربخشی چندانی نداشته و ندارند.

او بیان کرد: اولویت اصلی در اقتصاد بایستی متمرکز و معطوف به اصلاح کسری بودجه دولت به خصوص از طریق کاهش در بخش هزینه ها و اصلاح ساختارهای هزینه ای به صورت پارامتریک باشد. بنابراین در شرایط تورمی نرمال، سیاست های پولی و حتی مالی می توانند اثر بخش باشند، اما در شرایط فعلی، سیاست های انقباضی، بدون اصلاح ساختاری در سمت بودجه یا تعدیل نسبی نرخ ارز، می تواند صرفا سبب رکود یا تشدید رکود خواهد شد.

 

اخبار پولی مالی


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3gdem5