پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/05/09 08:10
کد خبر: 24216

شرایط سخت صنایع نساجی با اقدامات وزارت صمت

یکی از فعالان صنعت نساجی تاکید دارد که سیاست های وزارت صمت در بحث واردات، مشکلاتی را برای واحدهای نساجی، ریسندگی و بافندگی به ویژه واحدهای کوچک ایجاد کرده و فشار روی آن ها را مضاعف کرده است.

علیرضا حائری، عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران و عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن استان تهران با اشاره به تولیدات داخلی مواد اولیه صنایع نساجی نظیر پلی پروپیلن و پلی استر در کشور به ... گفت: این مواد اولیه در کشور موجود است و واحدهای تولیدکننده پتروشیمی قادرند این مواد اولیه را به اندازه نیاز تولید کنند.

وی افزود: زمانی که درباره بحث پنبه صحبت میکنیم، این محصول ریشه کشاورزی دارد و صنعتی نیست. تقریبا 50 درصد نیاز به الیاف پنبه از منابع داخل تامین می شود و مابقی باید وارد شود. واردات پنبه در شرایط فعلی هم گران شده و هم دشواری های خاص خود را دارد. لذا واحدهای ریسندگی پنبه با چالش مواجه هستند، درحالی که واحدهایی که مواد اولیه آن ها پلی پروپیلن و پلی استر است مشکلات خاصی ندارند.

حائری در بخش دیگری از صحبت های خود اضافه کرد: برخی مود اولیه نظیر ویسکوز و الیاف پلی اکریل وارداتی هستند.

وی با بیان اینکه صنعت نساجی بخش بخش است، خاطرنشان کرد: محصول واحد ریسندگی به واحدهای بافندگی تحویل می شود و لذا بحث واردات یکی از چالش های صنایع نساجی، ریسندگی و بافندگی به شمار می رود و سیاست های وزارت صمت در بحث واردات، محدودیت هایی را برای این واحدها به ویژه واحدهای کوچک ایجاد کرده و فشار روی آن ها را مضاعف می کند.

به گفته حائری نباید در تجارت محصول‌های نساجی به ویژه بحث واردات مواد اولیه صنایع محدودیت و انحصار ایجاد کرد.

محدودیت واردات و ایجاد مشکلات

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد نقش وزارت صمت در این محدودیت ها و ایجاد معضل برای واحدهای نساجی اظهار کرد: زمانی که اتاق بازرگانی به تُجار کارت بازرگانی اعطا می کند، براساس قوانین موجود کشور و تعرفه هایی که همه ساله توسط سازمان توسعه تجارت برای واردات اعلام می شود، تجار باید بتوانند واردات را انجام دهند.

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران تاکید کرد: بحث تجارت چه از بُعد صادرات و چه از بُعد واردات قوانین خاص خود را دارد و کتاب تعرفه، کارت بازرگانی، قوانین گمرکی و ارزی همگی موجود است و بهتر است این فرآیند به صورت اتوماتیک انجام شود. محدود کردن تجارت و ایجاد گِره کور در آن به ضرر صنایع کشور تمام می شود.

حائری در خاتمه گفت: بهتر است گِره ای از سمت وزارت صمت در بحث تجارت ایجاد نشود که شاهد بازگشت و تقویت امضای طلایی به ویژه در امر واردات نباشیم.

 

خبرگزاری تسنیم


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4p5z5r