پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/05/04 06:11
مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران مطرح شد :
کد خبر: 23914

هشدار به مردم؛ کلاهبرداری در قالب پیش فروش خانه در منطقه ۲۲

خشایار باقر پور گفت: وزارت تعاون در جایگاه متولی شرکت های تعاونی، عزم و اراده بسیار جدی ای در برخورد با تخلفات دارد؛ از این رو شهروندان اطمینان داشته باشند که اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران با اراده مصمم و به صورت کامل پیگیر وظایف خود است.

افزایش روز افزون تورم بخش مسکن و گرانی بی سابقه ای که گریبان گیر این بازار حیاتی شده است ، افراد سود جو و کلاهبردار را برای اقدامات شوم و خالی کردن جیب مردم ترغیب کرده است تا با دادن پیشنهادات وسوسه انگیز و سو استفاده از نام تعاونی و ارگان های مرتبط، جیب مردم را خالی کنند.

چند سالی است که با مشاهده آگهی های اینترنتی و رجوع به برخی از سایت های املاک با وعده خانه های خوش قیمت و لاکچری در منطقه ۲۲ روبرو می شویم که توسط برخی تعاونی های انبوه‌ساز پیش فروش می‌شوند. این افراد سودجو به راحتی و بدون هیچ دردسری فعالیت می کنند و هیچ یک از نهادهای ناظر و متولی بحث پیش فروش، هیچ اقدام مناسبی برای برخورد با این گونه تخلفات انجام نمی دهد.

خشایار باقرپور مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران در این رابطه به گسترش نیوز گفت: بعد از اسقرار دولت سیزدهم و تغییر ساختار وزارت تعاون، معاونت تعاون این وزارتخانه عزم و اراده بسیار جدی ای بر روی چند محور مهم داشته که یکی از این محورها اجرای سند توسعه تعاون و دیگری بحث مقابله با تخلفات و جرائم حوزه تعاون بوده است.

باقر پور بیان کرد: اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران نیز طبق شأن قانونی خود مندرج در بند ۸ ماده ۴۳ قانون بخش تعاون اقتصاد ج.ا.ا، جلسات متعددی را با مسئولین و مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار کرده که در این جلسات اعلام شد که تخلفات گسترده ای در بحث پیش فروش مسکن در منطقه ۲۲ انجام گرفته و این تخلفات  توسط اتحادیه شناسایی و رصد شده است. بر اساس بند ۸ ماده ۴۳ قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران که به نظارت بر التزام تعاونی های موضوع فعالیت خود اشاره دارد، اتحادیه با رعایت قوانین و مقررات مربوط به حوزه خود و معرفی متخلفین به مراجع بالادستی موظف شده است.

وی تاکید کرد: در واقع اتحادیه، نظارت مستمر برای جلوگیری از تخلفات را در دستور کار قرار داده و از این جهت که پاک بودن فضای فعالیت، اولویت و خط قرمز اتحادیه تعاونی‌های عمرانی است، از مدت ها پیش به موضوع تخلفات گسترده در پیش فروش مسکن در منطقه ۲۲ پرداخته‌ایم. همچنین در حال حاضر مسیر نظارت و رصد تخلفات که به صورت میدانی انجام گرفته بود با جدیت در حال پیگری است.

فضای سرمایه گذاری در تعاونی ها ایمن می شود

باقرپور گفت: در حال حاضر با اقدامات موثری که اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران در اطلاع رسانی انجام داده، می توان این نوید را به مردم داد که فضای سرمایه گذاری در فعالیت های تعاونی ها بزودی کاملا ایمن می شود.خوشبختانه همکاری ها برای حل این مشکل، اتفاقات خوبی را رقم زد و لازم است رسانه ها نیز به نوبه خود برای افزایش دانش عمومی در این حوزه مانند همیشه حضور فعال داشته باشند. در حال حاضر مردم آنقدر هوشیار شده‌اند که اگر می خواهند در پروژه ای سرمایه گذاری کنند باید چه اقداماتی انجام دهند.

وی افزود: قانون ساماندهی پیش فروش مسکن و ساختمان نیاز به تغییرات و بروز رسانی هایی دارد که در این رابطه نمایندگان مجلس از دولت درخواست کردند که اصلاحات پیشنهادی خود را به مجلس ارائه دهند و اگر این قانون متناسب با شرایط اقتصادی روز جامعه اصلاح و ابلاغ شود و وزارت راه و شهرسازی در جهت اجرای این قوانین گام های جدی تری بردارد، می توان فضای ایمن تری را برای شهروندان مهیا کرد و در این جهت اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران نیز تمامی وظایف قانونی خود را در حد توان انجام می دهد تا بهترین نتایج حاصل شود.

تعاونی های متخلف، شفاف سازی کنند

خشایار باقر پور خاطر نشان کرد: با وجود پیگیر هایی که از سمت اتحادیه و نهادهای دولتی صورت گرفته انتظار می رفت تعاونی های متخلف در مقام دفاع از خود بر بیایند و مستنداتی را ارائه کنند که برخی از مسائل شفاف سازی شود، ولی متاسفانه به غیر از شلوغ کاری و شانتاژ کردن چیز دیگری از این تعاونی ها دیده نشد. برای حل این مشکل از دستگاه های نظارتی انتظار می رود تا برای برخورد با چنین تخلفاتی اقدام قاطعی کند.

وی تاکید کرد:  در حال حاضر نکته اصلی و مهم ،  بحث اجرای قانون ساماندهی پیش فروش است که متولی این موضوع معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه است که در اقدامی عجیب و شائبه بر انگیز در برابر این آگهی های کلاهبرداری پیش فروش مسکن در سال‌های اخیر سکوت کرده اند. در صورتی که طبق قانون می‌بایست در جایگاه مدعی‌العموم ورود پیدا می‌کرد و از متخلفین طرح دعوی کیفری می‌کرد که متأسفانه ترک فعل کرده‌اند.

اخیرا مدیر کل راه و شهر سازی استان تهران در برابر این حجم از آگهی و تبلیغاتی که در فضای مجازی و رسانه ها به عنوان پیش فروش مسکن در منطقه ۲۲ منتشر می شود، در مصاحبه ای صراحتا بیان کرد که هیچ پروژه‌ای در استان تهران مجوز پیش فروش ندارد، با این حال به وظیفه قانونی خود که برخورد با چنین اقداماتی است عمل نکرده و در مقابل چنین تخلفاتی سکوت کرده است.همچنین وزارت راه و شهرسازی استان تهران با ترک فعل باعث گستردگی و رشد قارچ گونه این تخلفات و تضییع سرمایه و حق بری هموطنان شده است.

باقرپور در پایان گفت: وزارت تعاون در جایگاه متولی شرکت های تعاونی، عزم و اراده بسیار جدی ای در برخورد با تخلفات دارد؛ از این رو شهروندان اطمینان داشته باشند که اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران با اراده مصمم و به صورت کامل پیگیر وظایف خود در قبال این تخلفات است. ولی آنچه که قانون مقرر کرده، محدود به وزارت تعاون نبوده و این وزارت خانه نهایتا در خصوص انحلال شرکت ها می تواند ورود کند و در خصوص تخلفاتی که وجود دارد باید نهادهای نظارتی از جمله وزارت راه  و دستگاه های قضایی با برخوردی قاطع مانع این کلاهبرداری ها شوند.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3n9d8k