پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/05/03 09:49
در پی هشدار هواشناسی سطح قرمز اداره کل هواشناسی هرمزگان؛
کد خبر: 23837

دومین جلسه ستاد مدیریت بحران سازمان منطقه آزاد قشم تشکیل شد

ستاد مدیریت بحران سازمان منطقه آزاد قشم، در پی هشدار هواشناسی سطح قرمز اداره کل هواشناسی هرمزگان، باهدف آمادگی و هماهنگی مدیریت‌ها و بخش‌های مختلف جهت کاهش آسیب‌های احتمالی برگزار شد.

در این جلسه که ظهر امروز سوم مردادماه 1401  به ریاست سیدمحمد قدسی، معاون فنی و زیربنائی سازمان تشکیل شد، دستوراتی مبنی بر آماده‌باش کامل دستگاه‌های امدادرسان و خدماتی جهت مقابله با خسارات احتمالی صادر شد.

معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به هشدار اداره کل هواشناسی استان گفت: با توجه به ورود سامانه بارشی و احتمال وقوع سیل از بعدازظهر روز دوشنبه 3 مردادماه تا آخر وقت جمعه هفتم مردادماه، تمامی مرخصی ها لغو شده و مدیریت‌ها و دستگاه‌های خدمات رسان در حالت آماده‌باش قرار خواهند داشت تا در صورت وقوع بارش‌های احتمالی، از بروز خسارت جلوگیری کرده و حوادث را به حداقل برسانند.

وی افزود: به‌منظور جلوگیری از جاری شدن روان آب‌ها در سطوح شهری و پیشگیری از آب‌گرفتگی گسترده در معابر، پاک‌سازی کانال‌ها و آبراهه‌ها و بازگشایی دهانه پل‌ها توسط نیروهای مدیریت امور شهری و روستایی از صبح امروز آغاز شده است.

قدسی همچنین خواستار آماده سازی اماکنی جهت اسکان، تهیه اقلام غذایی و ملزومات شرایط بحران در صورت نیاز شد و تاکید کرد: تمامی دستگاه های اجرایی سازمان و شهرستان باید نیروها، کیسه های ماسه و ماشین آلات خود را در نقاط بحرانی مستقر کرده و آماده هرگونه شرایط امدادی در صورت وقوع آب گرفتگی و جاری شدن سیلاب باشند.

لزوم تسریع در بازگشایی محله چابهار شهر قشم

 معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به تفویض اختیار صورت گرفته به شهرداری شهر قشم به منظور بازگشایی محله چابهار، خواستار پیگیری و تسریع این اقدام از سوی شهرداری شد و خاطرنشان کرد: طبق تجارب قبلی،  محله چابهار یکی از نقاط بحرانی در زمان جاری شدن روان آب ها و سیلاب هاست و ما باید قبل از ورود به ماه های بارانی به منظور پیشگیری از صدمات احتمالی به خانه های مردم در این محله، آماده شویم.

قدسی جمع شدن آب در هنگام بارندگی به دلیل زهکشی نامناسب را مهم ترین دلیل روان شدن آب های سطحی و وقوع سیلاب دانست و افزود: در حوزه جمع آوری آب های سطحی و زهکشی در شهرهای قشم و درگهان نیاز به طرحی مدون داریم.

وی ادامه داد: باتوجه به اعلام وزش تندبادها، نیروهای آتش نشانی باید برای احتمال وقوع شکستگی و سقوط درختان یا نماهای ساختمانی به صورت آماده باش در سطح شهر، باقی مانده و در صورت نیاز به پاکسازی معابر بپردازند.

قدسی همچنین از مردم خواست تا در این روزها از تردد در حاشیه سواحل اجتناب کرده و اقدامات احتیاطی لازم مانند درزگیری پنجره‌ها و درهای منازل، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده یا سازه‌های سست را مد نظر قراردهند.

معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد قشم همچنین بر لزوم محافظت از دام‌ها و محصولات کشاورزی در مناطق روستایی در مدت ورود این سامانه به سطح استان تأکید کرد.

وی تاکید کرد: این جلسه پیش درآمدی جهت هماهنگی بیشتر بین دستگاه های سازمانی و شهرستان برای مقابله با شرایط بحران در 6 ماهه پربارش امسال است.

یادآور می شود، به گفته اداره کل هواشناسی هرمزگان، سامانه مونسونی از بعدازظهر روز دوشنبه سوم مردادماه آغاز و تا آخر وقت جمعه هفتم مردادماه 1401 ادامه داشته و با بارش باران همراه با رعدوبرق، تگرگ، تندباد شدید همراه با گردوخاک در ارتفاعات و سطح استان همراه است.

 

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4m8bj5