سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/04/26 02:51
هدایت نصرالهی:
کد خبر: 23139

مجلس برای پرداخت وام های قرض الحسنه بدون نوبت، ردیف بودجه اختصاص دهد

«هدایت نصرالهی» با اشاره به نقش واسطه گری بانک های قرض الحسنه در پرداخت وجوه گفت: با توجه به تقاضای بالا برای دریافت وام های قرض الحسنه، ضروری است تا مجلس شورای اسلامی برای پرداخت وام بدون نوبت و سپرده گذاری به بانک های قرض الحسنه ردیف بودجه اختصاصی دهد.

«هدایت نصرالهی» مدیرشعب استان البرز بانک در برنامه «گفت‌وگوی اقتصادی» رادیو گفت‌وگو اظهار داشت: بانک‌های قرض الحسنه یک واسطه وجوه هستند به این صورت که مبلغ را از شخصی دریافت و به شخص دیگری در قالب وام پرداخت می‌کنند و در واقعیت اینکه بانک ها خود تولیدکننده پول باشند واقعاً امر شدنی نیست و فقط در صورتی امکان پذیر است که یک ردیف بودجه‌ای داشته باشند و بتوانند براساس آن وام بدون نوبت یا بدون سپرده‌گذاری پرداخت نمایند. لذا شایسته است که در خانه ملت یک ردیف بودجه اختصاصی برای قرض الحسنه در نظر گرفته شود.

خاستگاه و اهمیت قرض‌الحسنه

وی با اشاره به اهمیت گسترش فرهنگ قرض‌الحسنه در شبکه بانکی کشور اظهار داشت: در کشور ما مبحث قرض الحسنه ۲ نقطه عطف زمانی دارد، یکی در سال ۱۳۴۰ با تأسیس صندوق‌های قرض‌الحسنه بوده و دیگری سال ۱۳۸۶ که اولین بانک تخصصی قرض‌الحسنه تحت نظارت بانک مرکزی تأسیس گردید.

وی در همین رابطه افزود: خاستگاه و اهمیت بانک‌های قرض‌الحسنه علاوه ‌بر عقاید و باورهای دینی مردم در قرآن ، احادیث و روایات به دفعات اشاره شده است به نحوه ای که در قرآن کریم هفت بار به موضوع قرض‌الحسنه اشاره شده و خداوند متعال در خصوص قرض‌الحسنه پاداش مضاعف را وعده داده است.

نصرالهی با اشاره به اینکه بانک‌های قرض‌الحسنه وظیفه و مسئولیتشان پرداخت وام‌های خرد است و باید به اشخاصی تعلق بگیرد که می‌خواهند کسب و کار کوچک راه اندازی کنند یا یک نیاز مالی فوری دارند که می‌خواهند از محل وام‌های قرض‌الحسنه تأمین نیاز کنند به همین علت جامعه هدف این بانک ها اغلب مشتریانی هستند که جامعه متوسط و حقوق‌بگیر جامعه و قشرکارگر و کارمند می باشند.

حمایت دولت و افزایش سقف وام قرض الحسنه

نصرالهی در رابطه با افزایش سقف وام های قرض الحسنه اظهار داشت : در دولت جدید اتفاقات خوبی در رابطه با بحث قرض‌الحسنه افتاده است به طوریکه در اسفند ماه سال گذشته بانک های قرض الحسنه مجوز پرداخت وام تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان را از بانک مرکزی دریافت کردند و این نشان دهنده توجه ویژه به این بانک ها و حرکت به سمت بانکداری قرض‌الحسنه می باشد.

نصرالهی بیان داشت: نقطه ایده‌آل بانک های قرض الحسنه جایی می باشد که بتوانند وام های قرض الحسنه بدون سپرده‌گذاری با کارمزد صفر درصد پرداخت نمایند و رسیدن به نقطه ایده آل و بانکداری اسلامی نیازمند تلاش همگانی می باشد، از دولتمردان و قانونگذاران گرفته تا مجموعه رسانه و دوستانی که قلم ‌به‌دست هستند و می توانند در راستای ترویج فرهنگ قرض الحسنه مثمر ثمر واقع شوند. همچنین هرکدام از مشتریان این بانک ها با استفاده از کارت قرض الحسنه خود در مکان های گوناگون و مراودات مالی مختلف می توانند به خودی خود یک سفیر قرض الحسنه باشند.

طرح های بانک قرض الحسنه در جهت تامین کالا یا خدمات مشتری

نصرالهی در ادامه بیان داشت: یکی از نکاتی که مقام معظم رهبری سال گذشته در زمان تصویب بودجه فرمودند بحث تکلیف مالایطاق بانک‌ها هست و برخی از تکالیفی که ازسوی نهادهای حاکمیتی به بانک‌ها تعیین تکلیف می‌شود واقعاً شاید در تحمل و طاقت بانک ها نباشد و حتی باعث رشد نقدینگی و پیرو آن رشد تورم شود.

وی ادامه داد: در بانک های قرض الحسنه طرح هایی ساری و جاری می باشد که در اضلاع یک مثلث سه ضلعی تأمین‌کننده مالی، تأمین‌کننده کالا یا خدمات و مشتری در قالب این سه ضلع قرار دارند و به جای تحویل پول نقد به مشتریان، خدمات و کالاهایی که مورد نیازشان است به آن ها با نرخ کارمزد کم یعنی ۴ درصد تحویل داده می شود.

وی با اشاره به فلسفه شکل‌گیری بانک‌های قرض‌الحسنه که رفع مشکلات اجتماعی و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی می باشد، بیان داشت: بانک‌های قرض‌الحسنه هزینه تبلیغات، جوایز خاص و وجه التزامی که باید از مشتریان بابت تأخیر در پرداخت اقساطشان بگیرند را صرف ایفای مسئولیت های اجتماعی می کنند از جمله خرید ۲۵ هزار قلم تجهیزات پزشکی در طرح شهید حاج‌قاسم سلیمانی و اهدا به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، بیمه ۵۰۰ هزار خانه روستایی در مقابل بلایای طبیعی در استان‌های محروم ، ساختن خانه‌های روستایی که در مقابل سیل و زلزله آسیب‌دیده بودند، ساخت خانه های بهداشت و مواردی از این قبیل.

نصرالهی گفت: بانک های قرض‌الحسنه با نهادهای حمایتی حکومتی مثل کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد برکت و بنیاد مسکن، سازمان زندان ها و سایر نهادهایی که با هم یک نقطه اشتراک دارند در قالب تفاهم نامه اقدام به همکاری و هم افزایی نموده اند به صورتیکه از محل گردش‌های مالی‌ و تمرکز حساب‌های این نهادها، افرادی که تحت پوشش آن ها هستند برای موضوعات خاص چه در بحث ودیعه مسکن ، چه در بحث اشتغال و سایر موضوعات دیگر به این بانک های معرفی می شوند و با ضمانت های خیلی آسان وام ردیافت می کنند.

در دسترس بودن بانک های قرض الحسنه در سراسر کشور برای عموم مردم

نصرالهی در پایان افزود: بانک های قرض‌الحسنه کشور علاوه‌بر این‌که پراکندگی خوبی در سراسر کشور دارند، انجام بسیاری از خدماتشان را در قالب بانکداری الکترونیک و پیشخوان مجازی فراهم کرده اند و در واقع همه خدمات را غیر از اینکه در شعب می توانند به‌صورت مستقیم و حضوری انجام بدهند، در بستر خدمات بانکداری الکترونیک از طریق پیشخوان مجازی، همراه بانک و اینترنت بانک می توانند به صورت غیرحضوری انجام دهند.

 

روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2oan5q