پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/04/22 11:34
مدیرعامل بیمه تعاون:
کد خبر: 22932

بیمه تعاون از تعطیلی 5 هزار واحد صنفی جلوگیری کرد

امروزه صنعت بیمه از عوامل مهم توسعه و پیشرفت‌ کشورها به حساب می‌آید و توسعه این شاخص نشان از بهبود وضع اقتصادی و ترقی سطح زندگی افراد یک جامعه است. ماهیت بیمه، مشارکت در خسارت و جایگزین کردن اطمینان به‌جای عدم اطمینان است. بنابراین، بیمه به‌عنوان یک روش مقابله با خطر، پاسخی به شرایط نامطمئن و پرمخاطره است.

امروزه صنعت بیمه از عوامل مهم توسعه و پیشرفت‌ کشورها به حساب می‌آید و توسعه این شاخص نشان از بهبود وضع اقتصادی و ترقی سطح زندگی افراد یک جامعه است. ماهیت بیمه، مشارکت در خسارت و جایگزین کردن اطمینان به‌جای عدم اطمینان است. بنابراین، بیمه به‌عنوان یک روش مقابله با خطر، پاسخی به شرایط نامطمئن و پرمخاطره است. بیمه تعاون به عنوان یکی از زیرمجموعه های وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی از جمله شرکت های بیمه ای نوظهور محسوب می شود. در ادامه گفت و گو با یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون را می خوانید:

به عنوان اولین سوال یک تاریخچه مختصر از فعالیت بیمه تعاون بفرمایید؟

مظلومی: بیمه تعاون در تاریخ 20 تیرماه 1392 تاسیس شده است و در تمامی رشته های بیمه ای و در همه استان های کشور و شهرها نیز شعبه های بیمه تعاون حضور دارند و در حال ارائه همه محصولات بیمه ای به هموطنان هستیم. بیمه تعاون یکی از شرکت های نوپا در صنعت بیمه کشور است که در همین مدت کم نیز توانسته به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کند.

میزان سودآوری و گردش مالی بیمه تعاون در سال های گذشته چگونه بوده است؟

مظلومی: به عنوان یک شرکت نوپا در صنعت بیمه ایران باید با شرکت هایی که تجربه زیادی در این صنعت دارند، رقابت بکند. بیمه تعاون در سال های ابتدایی تاسیس این شرکت، فعالیت چندانی نداشته و در 5 سال گذشته توانسته رشد و توسعه خوبی را تجربه کند. به عنوان نمونه باید گفت در سال گذشته فروش و تولید حق بیمه شرکت به بیش از 1200 میلیارد تومان رسیده است که بیش از هدف گذاری انجام شده بوده است. در کل صنعت بیمه، شرکت جوانی هستیم و روند توسعه ای که بیمه تعاون در پیش گرفته است، به نظر مطلوب بوده و می توان با همین روند به نقطه مناسبی در صنعت بیمه کشور برسیم.

یکی از مهمترین فاکتورهای بیمه تعاون علاوه بر تولید و فروش حق بیمه به مساله مدیریت ریسک و پرهیز از هیجانات بازار برمی گردد و بیمه تعاون به دنبال گرفتن سهم بازار بدون در نظر گرفتن دو مورد بالا نیستیم. به عبارت دیگر، به دنبال افزایش سهم بازار هستیم، اما معیارهای سودآوری مناسب و حفظ معیارهای مدیریت ریسک نیز برای شرکت مهم بوده و براساس این معیارها به دنبال این افزایش سهم در صنعت بیمه هستیم.

برای چهارمین سال متوالی شرکت بیمه تعاون توانسته است، رتبه نخست توانگری مالی را کسب کند. در ای زمینه چه اقداماتی انجام شده است؟

مظلومی: توانگری مالی سطح یک یعنی ما از نظر نهادهای نظارتی این توان وجود دارد که تعهداتی را که قبول کرده ایم، بتوانیم ایفا کنیم. یعنی همه تعهدات خود را در خصوص بیمه نامه هایی که فروخته شده است را انجام دهیم و مشتری این اطمینان را دارد تا شرکت با هیچ مشکلی مواجه نخواهد شد. توانگری مالی این مساله را ابراز می کند. این توانگری مالی به موضوع مدیریت ریسک و پرهیز از هیجانات بازمی گردد که بیمه تعاون در همه خدمات خود آن را سرلوحه کار خود قرار داده است. همه این موضوعات سبب شده تا بیمه تعاون برای چهارمین سال پیاپی به کسب این رتبه نخست توانگری مالی دست پیدا کند.

 در حوزه مسوولیت اجتماعی بیمه تعاون چه فعالیت هایی را انجام داده است؟

مظلومی: در حوزه مسوولیت اجتماعی در حد وسع و توان مالی شرکت کارهای خوبی انجام شده است. اما اگر بخواهم یک مورد را اعلام کنم می توان به محصول بیمه ای که در راستای مقابله با بیماری کرونا در سال های 1399 و 1400 ارائه شده است، اشاره کنم. این محصول با عنوان توقف کسب و کار بود که 5 هزار واحد صنفی (کسب و کار) توسط بیمه تعاون از تعطیل شدن نجات پیدا کردند و بیمه تعاون با پرداخت خسارت به این واحدها که در شرایط کرونایی مجبور به تعطیلی کسب و کار خود بودند، از کوچک شدن سفره تعداد زیادی خانوار جلوگیری کرده است.

بیمه تعاون موفق شده است، گواهی تعالی را دریافت کند. این گواهی به چه واحدهایی اعطا می شود و چه فرآیندی دارد؟

مظلومی: شرکت ها برای اینکه یک سیستم استاندارد مدیریتی داشته باشند و باید یک سری الزامات را که مدیریت نوین به سازمان ها و شرکت ها تکلیف می کند، انجام دهند. برای سنجش این مساله ابزارهای مختلفی وجود دارد که یکی از آنها مدل تعالی است که در ایران با مدل ملی تعالی شناخته می شود و این گواهی توسط سازمان مدیریت صنعتی اعطا می شود. کسب و کارها و شرکت ها در چارچوب مدل ملی تعالی مورد ارزیابی قرار می گیرند و بیمه تعاون در سال 1400، خودش را در محک و سنجش این شیوه قرار دادیم و توانستیم گواهی تعالی را کسب کنیم.

 بیمه تعاون سال گذشته برنامه توسعه 1000 میلیارد تومانی داشته است. آیا به این هدفگذاری دست پیدا کرده اید؟

مظلومی: بله. با تلاش همه همکاران من در بیمه تعاون، کارگزاری ها و نمایندگان ما در همه استان ها، توانستیم در سال 1400، حدود 1200 میلیارد تومان فروش داشته باشیم و توانستیم در کنار سودآور بودن به این هدف دست پیدا کنیم. هدف ما فروش محصولات بیمه ای به تنهایی نیست و باید معیارهای سودآوری و مدیریت ریسک را نیز مورد توجه قرار دهیم و به آن پایبند باشیم.

 هدفگذاری بیمه تعاون برای سال 1401 از نظر میزان فروش به چه میزان تعیین شده است؟

مظلومی: هدف سال جاری ما فروش 1900 میلیارد تومان محصولات بیمه ای است که طبق برنامه ریزی انجام شده می توانیم به این هدف نیز دست پیدا کنیم.

 بیمه تعاون در بورس نیز فعال است. با توجه به برگزاری مجمع عمومی سالیانه به نظر شما به چه میزان سود برای سهامداران به همراه خواهد داشت؟

مظلومی: ما توانستیم در دی ماه سال گذشته از بازار پایه به بازار دوم فرابورس منتقل شویم. افرادی که در این حوزه دستی بر آتش دارند می دانند این تغییر با چه سختی هایی همراه است که با توجه به تلاش همه همکاران من در بیمه تعاون این اتفاق رخ داده است. بیمه تعاون در سال گذشته سرمایه خود را از 150 میلیارد تومان به 500 میلیارد تومان افزایش دادیم. حدود 30 درصد سهام بیمه تعاون شناور بوده و طبق پیش بینی ها و با توجه به سرمایه جدید، حدود 90 ریال تولید سود به ازای هر سهم انجام شده است. میزان سود تقسیمی نیز به نظر مجمع شرکت بستگی دارد.

شرکت های بورسی باید در زمینه شفافیت پیش قدم شوند و این مساله را سرلوحه کار خود قرار دهند. در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است؟

مظلومی: شرکت های بورسی باید در یک تالار شیشه ای همه اقدامات خود را در معرض قضاوت همگان قرار دهند. شرکت های بیمه ای حاضر در بورس باید به دو نهاد نظارتی بیمه مرکزی و سازمان بورس پاسخگوی اقدامات خود باشند. اما بیمه تعاون علاوه بر این دو نهاد باید نظر نهاد نظارتی سومی به نام وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی را نیز جلب کند. یعنی بیمه تعاون باید پاسخگوی سه نهاد نظارتی باشد. به همین دلیل باید شفافیت بالایی را داشته باشیم.

 

خبرگزاری فارس


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3eknzv