دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/04/22 10:45
مدیرعامل پست بانک ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه:
کد خبر: 22917

بیش از 11 میلیون و 200 هزار نفر روستایی در پست بانک ایران حساب دارند

بهزاد شیری مدیرعامل بانک صبح روز سه شنبه (۲۱ تیر) در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه دو رسالت پست بانک ایران، بانکداری تخصصی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانکداری خرد در مناطق روستایی و کمتر برخوردار است، ادامه داد: از 20 میلیون جمعیت روستایی کشور بیش از 11 میلیون و 200 هزار نفر در پست بانک ایران حساب دارند.

شیری با اشاره به پرداخت 170 هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال جاری افزود: بر اساس تکلیفی که برای ما مشخص شده است در سال جاری باید ۱۷ برابر سال 1399 تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کنیم. سال گذشته نیز از ۹۰۰ میلیارد تومانی که برای تسهیلات قرض الحسنه برای ما تکلیف شده بود، پنج درصد نیز بیشتر پرداخت کرده‌ایم و تا 15 تیرماه سال جاری 36 درصد بیشتر از کل سال 1400 در پست بانک ایران تسهیلات پرداخت شده است.

مدیر عامل بانک با بیان اینکه یکی از رویکردهای بانک توجه به اقلام زیرخط ترازنامه شامل ضمانت‌نامه و LC داخلی است، تصریح کرد: در سال گذشته مبلغی بیش از 23 هزار میلیارد ریال ضمانت‌نامه در بانک صادر شده است و تا 15 تیرماه جاری نیز توانسته‌ایم با رشدی 304 درصدی بیش 22 هزار میلیارد ریال ضمانت‌نامه صادر کنیم که این ضمانت‌نامه‌ها برای یک شخص نبوده بلکه برای بیش از سه هزار و 453 نفر صادر شده است.

بالاترین مقام اجرایی بانک با اشاره به اینکه نسبت مطالبات غیر جاری در پست بانک ایران سه درصد است و این نسبت در کل شبکه بانکی به هشت درصد می‌رسد، گفت: هر چه میزان این نسبت در بانک پایین‌تر باشد یعنی اعتبار سنجی و بهداشت اعتباری در بانک به درستی انجام شده و با مدیریت دقیق میزان مطالبات مشکوک الوصول بانک در سال گذشته به کمتر از 39 درصد رسیده است.

وی با اشاره به رشد 106درصدی در حوزه سرمایه‌گذاری‌های بانک در بخش سهام و سایر اوراق بهادار افزود: در بخش سرمایه‌گذاری در اوراق اخزا که نقدینگی بهتر و درآمد خوبی برای بانک ایجاد می‌کند نیز نسبت به مدت مشابه سال مالی گذشته، 101 درصد رشد داشته‌ایم.

شیری با تاکید به شرایط سخت بازار ارز و تحریم کشور در سال گذشته گفت: با تمام این مشکلات تعداد حوالجات ارزی صادره در سال گذشته، 108 درصد و حجم درآمدی این حوالجات 18 درصد رشد داشته است که در سال 1401 نیز این رشد ادامه دارد و از نظر حجمی از ابتدای سال تا 15 تیرماه، 98 درصد در سطح درآمد ارزی رشد داشته‌ایم.

مدیرعامل بانک با تاکید بر رشد هفت درصدی تعداد خودپردازها(ATM) طی یکسال گذشته، افزود: تحقیقات ما  نشان داده که 80 درصد از عملیات‌های بانکی بدون تراکنش بوده است و به همین دلیل تعداد دستگاه‌‌های غیرنقدی (Cash Less) بانک از هفت دستگاه در سال 1399 به 70 دستگاه در سال گذشته افزایش یافته است و با برنامه‌ریزی این خدمات را ابتدا به صورت آزمایشی و سپس سراسری اجرا می‌کنیم.

وی افزود: هر تراکنش در شعبه 34 واحد مالی، در دستگاه خودپرداز 16 واحد و از طریق درگاه تلفن همراه یک واحد هزینه برای بانک ایجاد می‌کند به همین دلیل افزایش تعداد کاربران غیرحضوری از برنامه‌های عملیاتی و اجباری بانک است.

شیری با بیان اینکه 82 درصد خودپردازهای پست بانک ایران در نقاط روستایی قرار دارند، ادامه داد: در حالی که شبکه بانکی کشور در سال گذشته از تعداد خودپردازهای خود کم کرده است، بانک ما برای خدمات دهی به مردم نقاط روستایی و محروم از خدمات بانکی با رشد 7/7 درصدی به تعداد خودپردازهای خود افزوده است و همچنین تعداد پایانه‌های فروشگاهی 33 درصد و سوددهی آنها 62 درصد در سال 1400 رشد داشته‌اند و برای نگهداری و پشتیبانی از این دستگاه‌ها شرکت‌های PSP حاضر به همکاری نیستند و پست بانک ایران درخواست تاسیس شرکتی PSP را به بانک مرکزی ج.ا.ا داده ولی هنوز نتیجه‌‌ای نداشته است.

مدیر عامل بانک با اشاره به اینکه در سال گذشته تعداد پایانه‌های شعب ((Pin Pad بانک شش درصد رشد کرده است، گفت: یکی از موضوعاتی که پست بانک ایران را از سایر بانک‌ها متمایز می کند، بانکداری عاملی است که بانک‌ها و موسسات خدماتی می توانند با انعقاد تفاهم‌نامه از زیرساخت های بانک در روستاها برای ارائه خدمات خود بهره برداری کنند و مشتریا این بانک‌ها تا سقف 15 میلیون ریال با کارت بانکی خود از پایانه‌های شعب خدمات دریافت کنند.

وی با بیان اینکه کاهش ساعت توقف خودپردازها در ماه یکی از برنامه‌های بانک بوده است، تصریح کرد: در سال 1397، سرانه توقف دستگاه‌های خودپرداز 197 ساعت در ماه بوده که با برنامه‌ریزی و پایش ماهانه این زمان به 41 ساعت در ماه در سال 1400 کاهش یافته است و برنامه بانک این است که این توقف را به 15 ساعت کاهش دهد.

شیری با تاکید بر اینکه در سال گذشته کاربران اینترنت بانک 157 و کاربران تلفن همراه 144 درصد نسبت به سال 1399 رشد داشته اند، خاطرنشان کرد: در همین بازه زمانی تعداد کارت های صادر شده بانک 36 درصد رشد کرده است.

بالاترین مقام اجرایی بانک با اشاره به اینکه تراکنش‌های اینترنت و همراه بانک در سال گذشته رشدی 100 درصدی داشته است، گفت: تعداد تراکنش‌های انجام شده از طریق سوئیچ 31 درصد رشد نشان می‌دهد و از پانزدهمین بانک در سال 1399 به نهمین بانک در سال 1400 ارتقا پیدا کرده‌ایم.

وی افزود: در ارزیابی‌های دولت الکترونیکی پست بانک ایران در بین 168 دستگاه اجرایی توانسته است از رتبه 12 در ارزیابی دوره هشتم به رتبه ششم در ارزیابی دوره نهم صعود کند و در چهار حوزه پرکاربرد در بین 78 دستگاه رتبه چهارم را بدست آورد.

مدیرعامل بانک با بیان اینکه درآمد بانک در سال گذشته 64 درصد رشد داشته است که در حوزه درآمدهای مشاع 74 درصد و درآمدهای غیر مشاع 37 درصد بوده است، ادامه داد: هزینه های بانک 53 درصد رشد داشته و هزینه‌های غیر عملیاتی 49 درصد رشد را نشان می‌دهد و هر چه بانک بزرگ‌تر شود هزینه‌های عملیاتی آن کمتر می‌شود.

شیری با بیان اینکه با تلاش شبانه روزی همکاران ما، پست بانک ایران امروز توانسته است زیان انباشته 12 هزار میلیارد تومانی سال 97 را که چهار برابر سرمایه ثبتی بانک بوده است، به سودی 13 هزار و 580 میلیارد ریالی در پایان سال 1400 تبدیل کند، گفت: پس از 13 سال برای اولین بار پست بانک ایران به سهامداران خود سود پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به افزایش سرمایه بانک از محل سود انباشته سال گذشته، افزود: از سال 1385 که پست بانک ایران از درآمدهای غیر مشاعی خود در سال 1383 افزایش سرمایه را ثبت کرد، سایر افزایش سرمایه‌های بانک از محل تجدید دارایی‌ها محقق شده بود و امسال پس از 17 سال برای دومین بار بانک از محل سود انباشته سال 1400 افزایش سرمایه می‌دهد و این تجربه به صورت پیوسته تکرار خواهد شد.

شیری در پایان با بیان اینکه بانک ‌در سال گذشته سودی معادل دو هزار و هفت میلیارد ریال کسب کرد بود گفت: پست بانک ایران طی سه ماه ابتدایی سال جاری بیش از پنج هزار و 33 میلیارد ریال سود به‌دست آورده است که نسبت به سال گذشته 151 درصد رشد نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، مدیرعامل بانک در پایان نشست به سوالات خبرنگاران حاضر درنشست پاسخ داد.

 

اداره کل روابط عمومی پست بانک ایران


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3qazy8