پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/04/14 03:26
با هدف افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در دانش‌بنیان‌ها برگزار شد
کد خبر: 22306

نخستین جلسه کمیته دانش‌بنیان‌ها در بازار سرمایه

روز گذشته نخستین جلسه کمیته کسب و کارهای دانش‌بنیان در بازار سرمایه برگزار شد. در جریان برگزاری نخستین جلسه «کمیته کسب و کارهای دانش‌بنیان در بازار سرمایه» رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران، معاون نظارت بر نهادهای مالی، مدیر مرکز پژوهش و مطالعات اسلامی، رییس گروه مشاوران حقوقی، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران، مدیرعامل فرابورس ایران، نماینده معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری‌، نماینده وزیر امور اقتصادی و دارایی و نماینده صندوق نوآوری و شکوفایی حضور داشتند.

این کمیته به دبیری مرکز پژوهش‌های سازمان بورس و اوراق بهادار و متشکل از اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس، مدیران عامل بورس تهران و فرابورس تشکیل شد و با عضویت علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و علی وحدت معاون صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری کار خود را آغاز کرد. همچنین مرکز پژوهش و مطالعات اسلامی به عنوان دبیرخانه کمیته مذکور تعیین شد.

در این جلسه روش‌های ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار سرمایه از طریق VC و PE و سایر الگوها و مزیت حضور صنایع دانش‌بنیان که پتانسیل رشدهای جهشی در سودآوری را در دل خود دارند، بررسی شد؛ همچنین به موضوعاتی مانند اعمال دارایی‌های نامشهود و مدیریت منابع انسانی در دارایی شرکت‌ها و پذیرش پرداخته شد.

مواردی همچون تسهیل در فرآیند پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس و فرابورس، تقویت و توسعه بازار تامین مالی جمعی به منظور تجهیز منابع شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق ابزارهای بدهی و سرمایه‌ای از جمله مواردی بود که در این جلسه به آن پرداخته شد.

افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه کسب و کارهای دانش‌بنیان از اهدافی بود که در جلسه مورد بحث قرار گرفته و بر لزوم بازنگری در ساختار صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و خصوصی و امکان فعالیت اشخاص غیر نهاد مالی به عنوان مدیر صندوق و همچنین فعال‌تر شدن این صندوق‌ها در سرمایه‌گذاری منابع جمع‌آوری شده تاکید شد.

در نخستین جلسه کمیته کسب و کارهای دانش‌بنیان این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار سرمایه به استفاده از ظرفیت قانون جهش تولید دانش‌بنیان در خصوص اعتبار مالیاتی درنظر گرفته‌شده برای سرمایه‌گذاری در موضوعات تحقیق و توسعه ترغیب شوند.

همچنین حاضران در جلسه بر سر بهره‌گیری بیشتر از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان علی‌الخصوص FinTechها در مواجهه با مسائل بازار سرمایه از جمله توسعه روش‌های نظارتی هوشمند، پردازش اطلاعات و ارتقای شفافیت، تقویت زیرساخت‌های نرم‌افزاری و ضرورت توسعه و بهره‌گیری از روش‌های تخصصی و نوین ارزشگذاری دارایی‌های غیرمشهود و ارتقای آزمایشگاه داده سازمان بورس و اوراق بهادار به توافق رسیدند.

 

سنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4byvz9