چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/04/07 09:27
کد خبر: 21862

حضور ایرانسل در رویداد هوشمندسازی توزیع گاز

ایرانسل، با حضور در پنل تخصصی نخستین رویداد «توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان در استقرار هوشمندسازی نظام توزیع گاز طبیعی»، ضمن ارائۀ آخرین دستاوردهای خود در حوزۀ هوشمندسازی، از جمله پلتفرم کنترل و مدیریت هوشمند کنتورهای گاز، در پنل تخصصی مربوطه نیز شرکت کرد.

این رویداد، عصر دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری و با هدف ارائه توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه هوشمندسازی انرژی و تعامل مستقیم آنها با بخش‌های حاکمیتی، از جمله شرکت ملی گاز ایران، با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و با حضور وزیر نفت، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و برخی از نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

«کنتور هوشمند»، «زیرساخت‌های انتقال داده»، «پلتفرم‌های تحلیل داده» و «الزامات و مقررات و تنظیم‌گری» از جمله مهمترین محورهای موضوعی بودند که در این رویداد، مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

این رویداد، در دو بخش نمایشگاهی و ارائه محور  برگزار شد. در بخش نمایشگاهی، شرکت‌های فعال در زنجیره ارزش هوشمندسازی و اندازه‌گیری هوشمند، توانمندی و محصولات خود را به نمایش گذاشتند. یکی از مهمترین محصولاتی که در این بخش ارائه شد، «پلتفرم کنترل و مدیریت هوشمند کنتورهای گاز» ایرانسل بر پایۀ فناوری اینترنت اشیا (NB-IoT) بود که طراحی و پیاده‌سازی آن، حاصل همکاری ایرانسل با بخش دانشگاهی، شرکت کنتورسازی اکباتان و شرکت فناپ زیرساخت است.

در پنل تخصصی این رویداد نیز، ایرانسل مهمترین دغدغه‌ها و پیشنهادهای خود در زمینه‌های الزامات، زیرساخت‌ها و تنظیم‌گری حوزۀ هوشمندسازی را ارائه داد.

مدیر ارشد فروش سازمانی ایرانسل، در این پنل، با بیان اینکه ایرانسل نخستین شرکت ارائه‌دهندۀ شبکۀ مبتنی بر فناوری NB-IoT بوده است، گفت: متأسفانه پیش از این، به دلیل مسائلی از قبیل هزینۀ تأمین تجهیزات سخت‌افزاری توسط شرکت‌های متقاضی دریافت این خدمات و فقدان پیش‌نیازهای نرم‌افزاری در سازوکارهای داخلی شرکت‌ها، آمادگی لازم در بازار برای استفاده از این خدمات به وجود نیامد. وی در عین حال افزود: البته ایرانسل هم‌اکنون این امکان را فراهم کرده تا این خدمات، به صورت هات‌اسپات در اختیار شرکت‌های متقاضی قرار گیرد و در مرحلۀ بعد، برای توسعۀ آن اقدام شود.

وی همچنین به مسائل موجود در حوزۀ تنظیم‌گری این عرصه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، در بحث اینترنت اشیا و خوانش از راه دور، مشکلات و خلأهای حقوقی، در زمینه‌هایی مانند مقررات ثبت‌نام سیم‌کارت، شماره‌دهی، مالکیت و… وجود دارد که مراجع مربوطه باید با ورود به آن، موانع و خلأهای قانونی موجود را برطرف کنند.

هوشمندسازی خدمات شهری، یکی از الزامات زندگی امروز، در مدیریت منابع و انرژی و ارائۀ خدمات شهری نوین است. به کارگیری راهکارهای شهر هوشمند، نقش مؤثری در جلوگیری از مخاطرات ناشی از تخریب محیط‌زیست و تغییرات آب‌وهوایی دارد و یکی از مشوق‌های اصلی جامعۀ جهانی برای هوشمندسازی دستگاه‌ها و تجهیزات بر مبنای اینترنت اشیا بوده و انگیزه دولت‌ها برای حرکت به سمت شهرهای هوشمند را دوچندان کرده است.

راهکارهای مبتنی بر اینترنت اشیا،‌ همچون پایش آب، هوا و خاک مناطق شهری و کنترل میزان آلاینده‌های شهری و صنعتی کمک شایانی به پاکسازی محیط زیست خواهند کرد. در این زمینه، شهرهای هوشمند توانسته‌اند تا ۲۰ درصد از تولید گازهای گلخانه‌ای خود بکاهند.

مشکلات حمل و نقل و ترافیک شهری نیز از دیگر دغدغه‌های پیش آمده بر اثر افزایش جمعیت شهرهاست که با مدیریت هوشمند حمل و نقل و ترافیک در شهرهای هوشمند مورد توجه قرار گرفته است. استخراج الگوهای ترافیکی، تشخیص لحظه‌ای حوادث و تصادفات، پیش‌بینی تغییرات الگوی ترافیکی و… همگی از کارکردهای این سامانه محسوب می‌شوند.

 

روابط عمومی ایرانسل


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3n9nvv