پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/06/21 20:28
رپرتاژ اگهی /
کد خبر: 27169

5 روش خانگی برای درمان گرفتگی صدا

وقتی حنجره فردی به‌خاطر التهاب و عفونت یا حتی بر اثر تحریک دچار گرفتگی می‌شود، دچار لارنژیت یا گرفتگی صدا شده است.

 تارهای صوتی هر فردی به‌آرامی باز و بسته می‌شود و از همین حرکت، صدا ایجاد می‌شود. وقتی به‌خاطر لارنژیت، تارهای صوتی متورم می‌شود، عبور هوا از روی آن‌ها را دچار مشکل شده که به همین خاطر صدای فرد خش‌دار و گاهی هم شنیده نمی‌شود.درمان گرفتگی صدا معمولا تا دو هفته طول می‌کشد.

 

این عارضه می‌تواند به علت‌های مختلف به وجود بیاید که باتوجه‌به علت می‌تواند دائمی یا موقت باشد. شایع‌ترین علت بروز این حالت عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است. در این مقاله روش‌های درمان گرفتگی صدا با درمان‌های طبیعی را بیان می‌کنیم.

علائم گرفتگی صدا

گرفتگی صدا با خشن و تیز شدن آن مشخص می‌شود. سرعت پیشرفت این مشکل و هر نشانه‌ای که بروز می‌کند بستگی به علت اصلی گرفتگی صدا دارد. نشانه اصلی این عارضه در فرد، داشتن صدای خشن و آرام است. علائم مختلفی باعث بروز این مسئله است، مانند:

  • احساس وجود یک توده در گلو
  • نیاز به صاف کردن گلو به‌صورت مداوم
  • احساس خشکی در گلو
  • سرفه‌های پی‌درپی
  • مشکل در بلع مایعات یا غذا
  • گلودرد و ایجاد خلط در گلو

علت گرفتگی صدا

شاید برای خیلی از افراد پیش‌آمده باشد که برای زمان طولانی صحبت کنند یا آوازی را با صدای بلند بخوانند که باعث شود، صدا گرفته شود. وقتی این مشکل پیش می‌آید، یعنی مانعی بر سر راه لرزش درست تارهای صوتی در گلو به وجود آمده است. پس شایع‌ترین علت التهاب، تورم تارهای صوتی است که دلیل زیادی برای این به وجود آمدن این مسئله وجود دارد. مانند: سرماخوردگی، رفلاکس معده، فریاد زدن، زیاد حرف‌زدن، عفونت گلو و سینوزیت هم باعث گرفتگی صدا می‌شود که بسیار اذیت‌کننده است.

گاهی حتی تشویق و فریاد زدن بر سر دیگران و سرفه هم می‌تواند علت این امر شود. اکثر اوقات وقتی مشکل رفلاکس معده حل می‌شود، سرفه هم بهبود پیدا می‌کند. گرفتگی صدا را با دارو و درمان‌های خانگی هم می‌توان رفع کرد.

چه موقع گرفتگی صدا را باید جدی گرفت؟

اگرچه عارضه گرفتگی صدا مسئله جدی و اورژانسی به نظر نمی‌آید، اما گاهی با بیماری‌های مهمی ارتباط دارد. اگر فردی دچار این مشکل شد و مشکل او خیلی طول کشید و اگر علائمی مانند مشکل در نفس کشیدن، وجود خون در هنگام سرفه و زیاد شدن درد، دیده شد، باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کند. چرا که ممکن است نشان‌دهنده بیماری اپی گلوتیت باشد که بسیار خطرناک است.

ce3a3173-0b4d-4e5c-9bad-eb2fc09a574e

در کودکان اگر گرفتگی صدا با خلط گلو همراه شد و تنفس و قورت دادن دچار مشکل شد، حتما باید به پزشک مراجعه شود. اگر این گرفتگی همراه با گرفتن زبان یا مشکل در ادا کردن جملات باشد، نشان از یک بیماری جدی دارد. پس اگر زمان طولانی صدای فرد گرفته بود و رفع نشد، فرد باید برای درمان گرفتگی صدا اقدام کند.

روش تشخیص علت گرفتگی صدا توسط پزشک

وقتی فردی دچار این مشکل آزاردهنده می‌شود و راهی به جز مراجعه به پزشک ندارد، احتمالا پزشک از سر، گردن و حتی سینه و ریه فرد بیمار معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. اگر با این بررسی‌ها نتیجه درستی نگرفت، برای تشخیص دقیق‌تر روش‌های دیگر درمان گرفتگی صدا را هم در نظر میگیرد. تعدادی از این درمان‌ها عبارت‌اند از:

  • ویدیو استروبوسکوپی - در این روش از یک نور به‌خصوص مجموعه‌ای از تصویرها را ایجاد می‌کنند که ارتعاش و حرکت تارهای صوتی را ببینند.
  • لارنگوسکوپی - وقتی صدای فرد برای چهار هفته متوالی درمان نشود از این روش درمانی استفاده می‌شود که لوله منعطفی را همراه یک نور از بینی وارد تار صوتی می‌کنند. البته قبل از آن داروی بی‌حسی به فرد داده می‌شود.
  • سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی - از قفسه سینه و گردن فرد اسکن گرفته می‌شود و معمولا از این روش بعد از روش لارنگوسکوپی برای تشخیص بهتر استفاده می‌کنند.
  • آزمایش‌های دیگر - گاهی پیش می‌آید که برای تشخیص بهتر و دقیق‌تر آزمایش‌های دیگری هم انجام می‌شود. اگر علت از رفلاکس معده باشد آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی انجام می‌شود.

شربت گرفتگی صدا

اگر گرفتگی صدا برای فردی پیش آمد و او به دنبال یک درمان سریع که کمترین عوارض را هم داشته باشد، است، می‌تواند از شربت روتارین که بذر گیاه کیدونیا ابلانگا است، استفاده کند. شربت روتارین یکی از انواع شربت گرفتگی صدا است. این دارو تاثیر فوق‌العاده‌ای بر تارهای صوتی بیمار می‌گذارد که باعث باز شدن صدا و رفع تورم ریه می‌شود. اگر فردی تنگی نفس یا سرفه‌های مزمن هم داشته باشد، این شربت برای او بسیار موثر است.

در این شربت فلاونوئیدهای وجود دارد که خاصیت ضدالتهابی دارد که باعث رفع التهاب تارهای صوتی می‌شود.این دارو گلودرد و سرفه را هم بهبود می‌بخشد. ترکیبات گیاهی که در این شربت وجود دارد، اثر درمانی، محافظت‌کنندگی و نرم‌کنندگی دارد و برای رفع و درمان گرفتگی صدا بسیار موثر واقع می‌شود. فرد می‌تواند این شربت را داخل آب جوش ریخته و بعد از سه دقیقه نوش جان کند که اثر سریعی برای درمان گرفتگی صدا دارد.

منبع این مطلب مقاله معرفی شربت گرفتگی صدا دکترتو است. برای آشنایی بیشتر با انواع شربت گرفتگی صدا و سایر راه های درمان گرفتگی صدا پیشنهاد می‌شود؛ این مقاله را مطالعه کنید.

روش‌های خانگی برای درمان گرفتگی صدا

برای درمان این مشکل می‌توان از درمان‌های خانگی استفاده کرد. انواع خوراکی‌های موثر، دم‌نوش‌ها و حتی رعایت بعضی نکات ریز در بهبود فرد بسیار موثر است. روش‌های خانگی از جمله:

  • درمان با عسل - خوردن چند مرتبه عسل حل شده در آب گرم باعث نرم شدن گلوی التهاب دار می‌شود که برای درمان گرفتگی صدا هم موثر است.
  • درمان با آب‌نمک - فرد می‌تواند روزانه از آب‌نمک رقیق برای پاک‌کردن مجاری تنفسی و سینوس‌ها استفاده کند، عامل ایجاد حساسیت یا بیماری و مشکل تارهای صوتی را هم رفع کند.
  • مصرف زنجبیل - گفته می‌شود بهترین روش برای رفع این مشکل است. چرا که التهاب را رفع و از عفونت دستگاه تنفسی هم جلوگیری می‌کند.
  • درمان با لیموترش - این روش هم یک راه موثر برای درمان گرفتگی صدا است. چرا که تورم و درد را کم کرده و گلوی فرد را مرطوب نگاه می‌دارد. فرد می‌تواند لیمو را با عسل و آب گرم، روزی چند مرتبه استفاده کند.
  • استنشاق اکالیپتوس - این گیاه خاصیت ضد باکتری و ویروسی دارد که باعث رفع گرفتگی صدا می‌شود. تنفس بخار روغن این گیاه یک روش موثر در رفع این مشکل است.

توصیه آخر

اگر فردی دچار گرفتگی صدا شد و حتی با انجام روش‌های درمان گرفتگی صدا که نام برده شد، زمان گرفتگی طولانی شد باید این مشکل را جدی گرفته تا از عوارض بیماری‌های دیگر در امان باشد. هنگام استفاده از داروهای گیاهی باید با پزشک معالج مشورت کرد تا با داروهای تجویز شده تداخل پیدا نکند و فرد دچار عوارض بدتر نشود.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد ....


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2xqjkq