شنبه 01 اردیبهشت 1403 - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1400/11/30 04:48
مرخصی زایمان
کد خبر: 18973

یک سال مرخصی زایمان برای تولد دوقلو و بیشتر

خوشحالی مادر شدن از یک طرف، اضافه شدن مرخصی زایمان نیز خبر خوش دیگری است که به تازگی منتشر شده. مرخصی زایمان همیشه دغدغه اصلی زنان شاغل بوده که امروز با اضافه شدن این دوره، مادران بارداری که قرار است صاحب دو یا چند قلو شوند، از یک سال مرخصی زایمان بهره مند می شوند.

طبق اعلام جدید سازمان اداری و استخدامی، مدت مرخصی زایمان برای یک قلو همان ۹ ماه ولی برای دوقلو و بیشتر تا یکسال افزایش یافته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اخیرا سازمان اداری و استخدامی در بخشنامه‌ای به تمامی دستگاه‌های اجرایی تغییر شرایط مرخصی زایمان را اعلام کرده است، این تصمیم در راستای ماده ۱۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اخذ شده است.

براساس این بخشنامه مدت مرخصی زایمان برای زنان شاغل که صاحب فرزندان یک قلو می‌شوند ۹ ماه و دوقلو و بیشتر یک سال است.

پرداخت تمام حقوق و فوق‌العاده‌ها با مرخصی دو ماه پایانی

در دوره مرخصی زایمان تمام حقوق و فوق‌العاده‌های مرتبط پرداخت خواهد شد و در صورت درخواست مادر تا دو ماه از این مرخصی در ماه‌های پایانی بارداری قابل استفاده است.

همچنین زنان شاغل دارای دو قلو و بیشتر که اکنون در مرخصی زایمان هستند نیز مشمول این قانون شده و می‌توانند از مرخصی ۱۲ ماه با پرداخت تمام حقوق و فوق‌العاده‌ها استفاده کنند.

این در حالی است که تا پیش از این مرخصی زایمان برای تمامی مادران ۹ ماه بود و اکنون با این ابلاغیه، تفکیک صورت گرفته و  برای مادران دارای دوقلو یا بیشتر تا یکسال افزایش یافته است.

افزایش مرخصی زایمان از شش ماه تا ۹ ماه نیز طی سال‌های اخیر بسیار جای چالش بود اما در نهایت براساس مصوبه هیات وزیران در اردیبهشت‌ماه سال جاری افزایش مرخصی به ۹ ماه مورد تاکید قرار گرفت./ایسنا

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/36ekdz