دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1400/07/20 14:14
کندی اینترنت
کد خبر: 16948

علت کندی اینترنت چیست؟ | روش رفع مشکل کندی اینترنت

در طول هفته‌های اخیر، بسیاری از کاربران اینترنت شاهد کاهش بی‌سابقه سرعت باز شدن صفحات سایت‌های مختلف هستند.

به گزارش رصد ورزشیکندی اینترنت باعث مشکلات فراوانی برای کاربران شده است. در کندی اینترنت چندین عامل دخیل است. با شروع سال تحصیلی جدید تمرکز کاربران روی اینترنت موبایل بار دیگر باعث کندی اینترنت به‌ویژه در ساعت پیک مصرف و در نقاط پرجمعیت شده است. این روزها بسیاری از کاربران از کندی اینترنت گلایه دارند و خواهن بررسی آن توسط مسئولین هستند.

دلیل اصلی کندی اینترنت 

هنوز هیچ یک از مسئولان وزارت ارتباطات موضوع کندی سرعت اینترنت و اختلال شبکه را تایید نکرده اند. اما رییس هیات مدیره شرکت شاتل تایید می‌کند که سرعت اینترنت در طول هفته‌های اخیر با کندی مواجه شده است. شانه ساز معتقد است که ثابت ماندن پهنای باند مشکل اصلی است.

کاربران در طول دو هفته اخیر اختلال‌های متعدد و کندی شبکه وب را گزارش کردند. اختلال‌های که طبق گفته کاربران در برخی ساعات اساساً دسترسی به فضای وب را ناممکن می‌سازد. اما حالا برخی شرکت‌های اینترنتی می‌گویند که کمبود پهنای باند بین‌الملل منجر به این اختلال و کندی اینترنت شده است.

علاوه بر این شرکت‌ها، سایت زومیت، نیز در این رابطه نوشت که رادار‌های ابرآروان که وضعیت ارتباطات اینترنت ایران را براساس اطلاعات زیرساخت کشور در لحظه رصد می‌کند، نشان داده است که وضعیت اختلال اینترنتی در ایران به اوج خود در شهر‌های مختلف رسیده است.

در حالی که چند هفته از اختلال و کندی اینترنت در ساعات پیک مصرف می‌گذرد، درنهایت اعلام شده که مسیر ارتباطات بین‌الملل زیرساخت از طریق قطر، با قطعی همراه است و تا ۱۵ فروردین هم درست نمی‌شود.

کندی و اختلال در اینترنت کیفیت کشور مسئله امروز و دیروز نیست. مدتهاست که کاربران و کسب‌وکارها با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنند. در هفته‌های اخیر اما ماجرا به اختلال شدید اینترنت در ساعت۲۱ به بعد مربوط بود که به‌تدریج باعث گسترش اعتراض کاربران شد.

به‌تازگی اما سرانجام پس از مدتی نه چندان کوتاه از شکایات کاربران در فضای مجازی در مورد کند شدن سرعت اینترنت در ساعات پس از ۹شب، یک مقام مسئول در این مورد اظهارنظر کرده است. به‌تازگی یکی از کاربران توییتر تصویری از پاسخ شرکت مخابرات ایران را که از طریق سامانه ۱۹۵ دریافت کرده بود، مبنی بر «اعمال پالسی و سیاست محدودکننده از سمت شرکت زیرساخت» منتشر کرد. این مسئله شایعه عمدی بودن اختلال اینترنت را در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرد اما اکنون بار دیگر گفته شده که قطعی کابل عامل این مشکل بوده است.

اینترنت، این شبکه‌ی گسترده‌ی دوست داشتنی، یک جورهایی ما را اسیر و برده‌ی خود کرده است. تمام کارهای ما وابسته به این شبکه‌ی جهانی است. اگر معیار و ابزاری برای نظارت بر فعالیت‌های ما در اینترنت وجود داشته باشد، به ما خواهد گفت که ما روزانه بیش از نیمی از وقت‌مان را به استفاده از اینترنت می‌گذرانیم. قطعا داستان محو شدن در تصاویر رنگارنگ اینستاگرام یا گم شدن در بین صفحات بی شمار یک مجله‌ی اینترنتی که از هر دری برایتان می‌گوید، داستان چندان ناآشنا و جدیدی نیست و بی‌شک شما هم بارها و بارها در این تار عنکبوت جهانی اسیر شده‌اید و وقتی به خود آمده‌اید که خورشید جای خود را به مهتاب زیبا داده بود. خب، اگر در حال تایید این موارد هستید، پس شما هم در زمره‌ی عشاق و دلباختگان اینترنت قرار می‌گیرید و به‌خوبی می‌دانید که برای یک معتاد به اینترنت هیچ چیز بدتر از کندی سرعت اینترنت نیست! حتی اگر خیلی هم اهل اینترنت گردی نباشید باز هم کاهش سرعت اینترنت مانع انجام بسیاری از کارهای مهم و اساسی خواهد شد. اما علت کندی اینترنت چیست و چرا گاه و بی‌گاه دچار افت سرعت اینترنت می‌شویم و ما را با دردسر مواجه می‌سازد؟ اصلا چه راهکارهایی برای مقابله با کاهش سرعت اینترنت وجود دارد؟ در مقاله‌ی امروز به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

کندی اینترنت

علت کندی اینترنت و سرویس‌های اینترنتی رایج در ایران

همه‌ی ما با سرویس‌های اینترنت تلفن همراه و ADSL آشنایی داریم و بیشتر ما حداقل یک بار از این دو نوع سرویس اینترنت برای دسترسی به شبکه‌ی جهانی استفاده کرده‌ایم. اما شاید برایتان جالب باشد بدانید که اینترنت در کشور ما تنها به این دو روش قابل دسترس نیست و شما می‌توانید از سرویس‌های شبکه‌ی زیر نیز برای اتصال استفاده کنید:

DSL: سرویس DSL نوعی سرویس پر سرعت اینترنت است که روی خطوط مسی تلفن ثابت یا ترکیبی از مس و فیبر نوری برقرار می‌شود. این سرویس یکی از رایج‌ترین انواع اینترنت پرسرعت خانگی است که زیرمجموعه‌هایی همچون ADSL و VDSL را در خود جای داده است.

FTTH: این سرویس تماما بر خطوط فیبر نوری استوار است و برای راه‌اندازی این نوع از اینترنت پرسرعت، لازم است که از مراکز ارائه‌دهنده‌ی اینترنت تا منازل مشترکین خطوط فیبر نوری کشیده شود. تفاوت این نوع از اینترنت با مواردی همچون VDSL در این است که تمام طول مسیر ارتباط نیازمند خطوط فیبر نوری است و نمی‌توان در کنار این خطوط از کابل‌های مسی استفاده کرد.

بی‌سیم: خطوط اینترنت بی‌سیم بدون نیاز به تلفن ثابت برپا می‌شوند و از امواج رادیویی برای انتقال داده‌های شبکه استفاده می‌کنند. سرویس اینترنت وایمکس یکی از شناخته‌شده‌ترین سیستم‌های اینترنت بی‌سیم در ایران است که می‌تواند پهنای باند و سرعت اینترنت بالاتری را به کاربران خود ارائه دهد و در عین حال مشترکین را از دردسرهای رانژه‌ی خط و خرابی تلفن در امان نگاه دارد.

TD-LTE: این سرویس اینترنت نیز همچون اینترنت بی‌سیم نیازی به استفاده از خطوط تلفن ثابت ندارد. با این تفاوت که این سرویس روی سیم‌ کارت‌های مخصوص قابل فعال‌سازی است و برای استفاده از آن به مودم ‌های مخصوصی برای اتصال سیم کارت ویژه‌ی TD-LTE نیاز پیدا خواهید کرد و از سرعت اینترنت خوبی بهره ببرید.

منبع:ایسنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/45azgd