چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/07/19 13:04
یارانه نقدی
کد خبر: 16934

یارانه مهرماه کی واریز می‌شود؟ | یارانه نقدی مهرماه چقدر است؟

یکصد و بیست و نهمین یارانه نقدی 20 مهر 1400 واریز می شود.

به گزارش رصد ورزشییارانه نقدی در این ماه نیز به احتمال زیاد همانند ماه‌های گذشته در روز بیستم مهر واریز می‌شود، این زمان‌بندی حدود دو سال است که رعایت می‌شود. 21 میلیون خانوار در کشور یارانه نقدی دریافت می‌کنند. صد و بیست نهمین یارانه نقدی 20 مهر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. هدفمندسازی یارانه از آذر ۱۳۸۷ با مبلغ ماهانه ۴۵هزار تومان در کشورمان کلید خورد و تاکنون ۱۲۷ مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است.  یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار در ساعت 24 روز سه شنبه 20 مهر ماه 1400 واریز می‌شود.

 امید حاجتی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌های کشور ،از واریز یکصد و بیست و نهمین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار در ساعت 24 روز سه شنبه 20 مهر ماه 1400 خبر داد.

وی عنوان کرد: واریز این مرحله از یارانه نقدی، مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر 455،000 ریال به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور به حساب سرپرستان محترم خانوارها واریز و قابل برداشت خواهد بود.

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها اضافه کرد: برحسب مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع رسانی های قبلی صورت گرفته، پانزدهمین بخش از اقساط تسهیلات قرض الحسنه 10 میلیون ریالی مرحله اول وام کرونا، از یارانه نقدی مهر‌ سال جاری سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده اند، کسر خواهد شد.

یارانه نقدی

قطع شدن یارانه این افراد حتمی است

نگاهی به جزئیات مصوبه ستاد ملی کرونا که محور آن حمایت از مستأجران از طریق تمدید خودکار قراردادهای اجاره و پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن از سوی بانکهاست، نشان می‌دهد در این مصوبه علاوه بر اعطای تسهیلات ودیعه مسکن و نیز تعیین سقف اجاره بها (در تهران، ۲۵، کلانشهرها ۲۰ و سایر شهرها ۱۵ درصد) الزام به درج اطلاعات سکونتی در سامانه املاک و اسکان نیز تا پایان مهر ماه تمدید شده است.

بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌ های مستقیم، فاز خود اظهاری سرپرستان خانوار از ۱۹ فروردین‌ماه سال جاری آغاز و مهلت ۲ ماهه برای آن تعیین شد که این مهلت در روز چهارشنبه ۱۹ خرداد به اتمام می‌رسید اما بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا در روز شنبه ۲۲ خردادماه، مهلت اعلامی تا پایان مهرماه سال جاری تمدید شد.

بر اساس تبصره ۸ الحاقی به ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم (مصوب آذرماه ۱۳۹۹ در مجلس یازدهم)، مالکان واحدهای مسکونی تمام کشور اعم از شهری و روستایی موظفند، اطلاعات املاک تحت تملک خود را با تعیین نوع بهره‌برداری، حداکثر ظرف مدت ۲ ماه پس از انتشار دستورالعمل مربوطه، در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت کنند.

در همین رابطه، وزارت راه‌وشهرسازی ابتدای سال جاری در اطلاعیه‌ای با اشاره به آغاز بازه زمانی فاز خود اظهاری در سامانه املاک و اسکان از ۱۹ فروردین‌ماه سال جاری تأکید کرد: «کلیه سرپرستان خانوارها اعم از شهری و روستایی، مالک و مستأجر و تمامی مالکین واحدهای مسکونی مکلفند اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه) و املاک تحت مالکیت خود (با مالکیت‌های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی) را ظرف مدت ۲ ماه از تاریخ ۱۹/‌فروردین/‌۱۴۰۰‬ در سامانه املاک و اسکان کشور درج نمایند.»

کارشناسان معتقدند، در کنار امکان بهره‌برداری از داده‌های سامانه املاک و اسکان به منظور شناسایی خانه‌های خالی و عملیاتی‌کردن قانون مالیات بر خانه‌های خالی، پایگاه داده مذکور، ابزار مؤثری در برنامه‌ریزی حوزه مسکن و شهرسازی و نیز اخذ سایر پایه‌های مالیاتی نظیر مالیات بر ثروت و خانه‌های لوکس محسوب می‌شود.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی پیشتر درباره اهمیت این سامانه گفته بود: مردم اطلاعات ملکی خود را در سامانه املاک و اسکان درج کنند تا وزارت راه و شهرسازی یک بار برای همیشه بتواند نیازمندی‌های بخش مسکن اعم از تعداد واحدهای موجود، تعداد خانوارهای مستأجر، تعداد واحدهای مسکونی مورد نیاز و… را احصا و برای این بخش (مسکن)، برنامه ریزی کند.

واریزی های جدید دولت رئیسی

ابراهیم رئیسی در برنامه‌های اقتصادی خودش اعلام کرده یکی از برنامه‌هایش برای کمک به معیشت خانوار پرداخت یارانه جدید است.

زمان واریز یارانه ۲۰۰ هزار تومانی براساس اظهارات ابراهیم رئیسی آذر امسال است، یعنی حدود دو ماه دیگر. یارانه ۲۰۰ هزار تومانی وعده‌ای است که رئیس‌جمهور دولت سیزدهم داده و گفته که به پنج دهک اول پرداخت می‌شود.

زمان واریز یارانه ۲۰۰ هزار تومانی به گفته رئیس‌جمهور از آذر امسال یعنی دوماه دیگر است.

به گفته او قرار است برای خانوارهای پنج دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر شود. این کارت‌ها هر ماه به‌ازای هر نفر بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان شارژ می‌شوند. پنج دهک اول جمعیت کشور این یارانه را می‌گیرند، با این تفاوت که دهک‌های اول، دوم و سوم به ازای هر نفر ۲۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم و پنجم به ازای هر نفر ۱۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

آنطور که رئیس‌جمهور توضیح داده این یارانه نوعی وام قرض الحسنه است که با کارمزد دو درصد پرداخت می‌شود. بنابراین نمی‌توان گفت که این یارانه بلاعوض است اما نکته‌ اصلی اینجاست که ابراهیم رئیسی گفته دولت به خانوارهایی که توان پرداخت ندارند کمک می‌کند.

در این وعده رئیسی پیش‌بینی شده که به خانوارهایی که توانایی بازپرداخت اقساط را نداشته باشند یارانه بازپرداخت اقساط تعلق می‌گیرد. معمولا حمایت‌های دولتی به گروه‌هایی مثل افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و افراد با درآمد کم تعلق می‌گیرد. براساس برآوردها این پنج دهک شامل افرادی می‌شوند که هر دو یارانه نقدی و معیشتی را دریافت می‌کنند.

با واریز یارانه ۲۰۰ هزار تومانی از آذر  امسال، یارانه پنج دهک اول جامعه چندین برابر می‌شود. خانوارهایی که در سه دهک اول باشند با فرض یک خانواده پنج نفره، یارانه‌ای می‌گیرد به شرح زیر است.

یارانه نقدی: ۲۲۷ هزار تومان(زمان پرداخت ۱۰ آذر)

یارانه معیشتی بنزین: ۲۰۵ هزار تومان(زمان پرداخت ۲۰ آذر)

یارانه جدید: یک میلیون تومان (زمان پرداخت احتمالا آخر آذر)

اگر یک خانواده در دهک‌های چهارم و پنجم باشد، وضعیت یارانه‌هایی که از آذر دریافت می‌کنند به شرح زیر است:

یارانه نقدی: ۲۲۷ هزار تومان(زمان پرداخت ۱۰ آذر)

یارانه معیشتی بنزین: ۲۰۵ هزار تومان(زمان پرداخت ۲۰ آذر)

یارانه جدید: ۷۵۰ هزار تومان(زمان پرداخت احتمالا آخر آذر)


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4j5djz