پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/06/07 13:38
کرونا لامبدا
کد خبر: 16624

علائم کرونا لامبدا | چه کسانی به لامبدا مبتلا می شوند؟

کرونا لامبدا نوع جدید کووید 19 است. تا 20 مرداد ماه سال 1400 هیچ مورد ابتلایی به کرونا لامبدا شناسایی نشد. در ادامه جزئیات بیشتری از ویروس لامبدا را می خوانید.

به گزارش رصدورزشی، کرونا لامبدا نوع جدید کووید 19 است. تا 20 مرداد ماه سال 1400 هیچ مورد ابتلایی به کرونا لامبدا شناسایی نشد. در ادامه جزئیات بیشتری از کرونا لامبدا را می خوانید.

کرونا لامبدا نوع جدید کووید 19 است که در ایالات متحده و آمریکای جنوبی رو به گسترش است اما بر اساس اطلاعات تا 20 مرداد ماه هیچ موردی از این نوع جدید در داخل ایران مشاهده نشده است. با این حال، دانشمندان هشدار داده اند که این نوع ، که با نام C.37 نیز شناخته می شود ، قابلیت انتقال بیشتری نسبت به کرونا دلتا دارد که در حال حاضر در کشور شایع است.

در شیلی، 50 دنباله جدید لامبدا در چهار هفته گذشته شناسایی شده است. به گفته محققان دانشگاه کیوتو ، گسترش این گونه در سراسر شیلی می تواند باعث نگرانی شود. چون نسبت افرادی که حداقل یک دوز واکسن کرونا در شیلی تزریق کرده اند نسبتاً زیاد است، افزایش موارد نشان می دهد که کرونا لامبدا در فرار از ایمنی ناشی از واکسیناسیون مهارت دارد. با این حال ، رایج ترین واکسنی که در شیلی استفاده می شود CoronaVac است ، که متفاوت از واکسن های فایزر ، مدرنا و آسترازنکا عمل می کند.

محققان دانشکده پزشکی گروسمن اثر واکسن های mRNA مانند فایزر و مدرنا را در برابر نوع لامبدا آزمایش کردند. با توجه به نتایج که هنوز مورد بازبینی قرار نگرفته اند، مقاومت نسبی در برابر خنثی سازی وجود داشت اما به احتمال زیاد باعث کاهش قابل توجه حفاظت در افراد واکسینه شده در برابر ویروس نمی شود. اما نتایج تجزیه و تحلیل بر روی پروتئین های سنبله در کرونا لامبدا افزایش دو برابری عفونت را نشان داد که به گفته دانشمندان به دلیل جهش خاصی در ویروس به نام جهش L452Q است.

کرونا لامبدا برای اولین بار در آگوست 2020  در پرو شناسایی شد. این گونه غالب در آن کشور بوده است اما به نظر می رسد موارد لامبدا رو به کاهش است: اطلاعات نشان می دهد که هیچ مورد جدیدی از کرونا لامبدا در پرو در چهار هفته قبل 17 آگوست از آن مشاهده نشده است.

تا کنون  843 مورد در ایالات متحده به عنوان کرونا لامبدا تایید شده است. سخنگوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) اخیراً به نیوزویک اعلام کرده است که این گونه در 44 ایالت آمریکا شناسایی شده است.

کرونا لامبدا در 15 ژوئن 2021 توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان یکی از انواع کرونا در سطح جهانی طبقه بندی شد.

سازمان بهداشت هانی کرونا لامبدا را دارای جهش هایی با پیامدهای اثبات شده یا مشکوک در انتقال و شدت آن می داند و در چندین کشور شناسایی شده است.

دکتر ماریا ون کرخوو ، از مدیران سازمان بهداشت جهانی در زمینه کووید 19 ، گفت که این سازمان در حال پیگیری تا ببیند آیا کرونا لامبدا را باید به عنوان یک نوع نگران کننده طبقه بندی کند یا خیر. اگر ثابت شود که این نوع دارای ویژگی های افزایش قابلیت انتقال است و یا شدت آن بیشتر است، رخ می دهد.

نوع لامبدا تنها در صورتی به عنوان نگران کننده شناخته می شود که یکی از موارد زیر را داشته باشد:

افزایش قابلیت انتقال ویروس

تغییر مضر در اپیدمیولوژی آن

افزایش توانایی بیماری زایی

تغییر علائم بیماری

چه واکسن هایی در مقابل کرونا لامبدا موثر هستند ؟

در مقاله ای که چاپ شده و هنوز مورد بازبینی قرار نگرفته است، محققان دریافتند که واکسن های mRNA در برابر نوع لامبدا موثر است. هر دو واکسن کرونا فایزر و مدرنا که در آمریکا تولید می شوند ، mRNA هستند ، به این معنی که حاوی مواد ژنتیکی هستند که به سلول های بدن دستور می دهد تا کرونا ویروس تولید کنند که پس از آن واکنش ایمنی بدن را برمی انگیزد.

نتایج این مقاله نشان می دهد که واکسن های مورد استفاده فعلی در برابر نوع لامبدا محافظت ایجاد می کنند.

با این حال ، در مقاله دیگری که از قبل چاپ شده بود ، لامبدا دارای جهش هایی بود که توانایی فرار از خنثی سازی آنتی بادی های ایجاد شده توسط CoronaVac را داشت. CoronaVac یک واکسن است که در چندین کشور آسیایی مورد استفاده قرار می گیرد و با تزریق نسخه غیر فعال ویروس کرونا عمل می کند که سپس باعث واکنش ایمنی می شود.

محققان تأکید کرده اند که برای تأیید اثربخشی واکسن ها مطالعات بیشتری لازم است.

آیا قدرت انتقال کرونا لامبدا بیشتر است ؟

در حالی که هنوز مشخص نیست که آیا این نوع جدید قابلیت انتقال بیشتری دارد یا خیر ، دانشمندان می گویند که گونه لامبدا دارای تعدادی جهش است که به طور بالقوه می تواند منجر به افزایش قابلیت انتقال یا افزایش مقاومت در برابر آنتی بادی های ناشی از واکسیناسیون کرونا یا ابتلای قبلی شود.

یکی از جهش های شناسایی شده در کرونا لامبدا را دانشمندان T859N نامیده اند و در نوع موسوم به "Iota" یافت می شود که در حال حاضر در شهر نیویورک در حال گسترش است.

یک جهش دیگر ، در L452Q ، شبیه جهش گزارش شده در انواع دلتا و اپسیلون گزارش شده است که اعتقاد بر این است که بر حساسیت آن به آنتی بادی ها تأثیر می گذارد.

با این حال ، مهم است که توجه داشته باشید که تحقیقات در مورد این نوع خاص در مراحل اولیه است.

از آنجایی که در حال حاضر شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد تفاوت نوع لامبدا با سایر گونه ها دقیقاً چیست، دانشمندان می گویند قبل از اینکه بتوانیم میزان کامل اثرات این سویه را درک کنیم ، به مطالعات بیشتر و قوی تری نیاز است.

علائم کرونا لامبدا چیست؟

در حال حاضر ، هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد علائم نوع جدید C.37 یا کرونا لامبدا ، متفاوت از سایر گونه های کروناویروس باشد.

بر اساس گزارش NHS ، علائم اصلی COVID-19 عبارتند از:

تب - این بدان معناست که هنگام لمس قفسه سینه یا پشت احساس گرما می کنید (نیازی به اندازه گیری درجه حرارت نیست)

سرفه جدید و مداوم - این بدان معنی است که بیش از یک ساعت سرفه می کنید یا سه یا چند بخش سرفه در 24 ساعت (اگر معمولاً سرفه می کنید ، ممکن است بدتر از حد معمول باشد)

از دست دادن یا تغییر حس بویایی یا چشایی - این بدان معناست که نمی توانید چیزی را بو کنید یا بچشید، یا بو یا طعم چیزها با حالت عادی متفاوت است.

اکثر افرادی که علائم کووید 19 دارند حداقل یکی از موارد بالا را خواهند داشت.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/45adm9