جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1400/03/18 12:04
کد خبر: 16248

حاشیه مناظره انتخابات ریاست جمهوری امروز 18 خرداد + عکس

ومین مناظره انتخاباتی نامزدها در حالی با موضوع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی سه‌شنبه (۱۸ خرداد ماه) برگزار شد. در این مناظره ریاست جمهوری که با حضور آقایان، زاکانی، آیت الله رئیسی، قاضی زاده هاشمی، مهرعلیزاده، همتی، رضائی، جلیلی بود.

به گزارش رصدورزشی، دومین مناظره انتخاباتی نامزدها در حالی با موضوع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی سه‌شنبه (۱۸ خرداد ماه) برگزار شد. در این مناظره ریاست جمهوری که با حضور آقایان، زاکانی، آیت الله رئیسی، قاضی زاده هاشمی، مهرعلیزاده، همتی، رضائی، جلیلی بود.

 

ساعدسهیلی-و-صبا-راد - Copy - Copy

 

 انتقاد اغلب نامزدها از نحوه برگزاری مناظره و طراحی پرسش ها را به همراه داشت. همچنین همان طور که پیش بینی می شد، طرح پرسش های فرهنگی و هنری و اعلام برنامه های نامزدها در این زمینه، در حداقل زمان ممکن و محدود به برخی نامزدها آن هم در صحبت های پایانی بود.

 

به گزارش ایسنا، ویژه برنامه دومین مناظره نامزدهای انتخاباتی در صداوسیما با عنوان «خیابان ایران» همانند مناظره پیشین، دو ساعت قبل از آغاز مناظره روی آنتن رفت.

در این ویژه برنامه لحظه ورود نامزدها به خیابان جام جم و ساختمان صداوسیما با اسکورت ویژه همانند دوره های قبل پوشش تصویری داده شد و در ادامه نامزدها پس از استقبال قائم مقام رییس صداوسیما، در مقابل ساختمان تولید معاونت سیما با این پرسش خبرنگاران انتخابی وابسته به رسانه ملی مواجه شدند که چه رویکردی را در مناظره دوم در دستور کار دارند تا مناظره ها به سمت تخریب رقبا پیش نرود.

 

 

رییس صداوسیما در مناظره دوم در راهروی ساختمان یازده طبقه به استقبال نامزدها می رفت و برای لحظاتی با باز شدن میکروفن ها، جریان مکالمه عبدالعلی علی عسکری با نامزدها برای بینندگان تلویزیونی هم پخش می شد.

با ورود نامزدهای ریاست جمهوری به استودیوی مناظره و انجام مرحله قرعه کشی برای استقرار نامزدها بر روی صندلی‌ها، مناظره رأس ساعت ۱۷ شروع شد.

بر اساس قرعه کشی نامزدهای حاضر در مناظره به ترتیب محسن رضایی، علیرضا زاکانی، محسن مهرعلیزاده، امیرحسین قاضی زاده‌هاشمی، سعیدجلیلی، سیدابراهیم رئیسی و عبدالناصر همتی پشت میزهای از ۱ تا ۷ نشستند.

 

تغییر مکان پرچم های ایران در دکور مناظره

ضمن اینکه پس از طرح انتقادهایی به نحوه قرارگیری پرچم های ایران در حاشیه دکور مناظره در استودیو یازده، در مناظره دوم این پرچم های متغیر، تغییر مکان داده و به نامزدها نزدیک تر شده بودند.

در بخش اول این مناظره که تا حدود ساعت ۱۸ و ۴۵ دقیقه ادامه داشت، سه سوال به قید قرعه برای هر نامزد مطرح شد و هر نامزد چهار دقیقه فرصت داشت تا به سوالاتش پاسخ دهد. همچنین هر نامزد چهار دقیقه فرصت داشت تا به نقد دیدگاه‌های رقبای خود در این مناظره بپردازد. همچنین به هر نامزد ۳ دقیقه فرصت داده شد تا درباره دیدگاه‌های مطرح شده سخن بگوید و از خود دفاع کند. هرچند هیچکدام از نامزدها در زمان مقرر نمی توانستند پاسخ کاملی را ارائه دهند و اغلب پیش از پایان صحبت ها، میکروفونشان قطع می شد.

 

 

narges-mohammadi23 - Copy

 

انتقاد نامزدها به نحوه برگزاری مناظره و درخواست تغییر ساختار

در جریان بخش اول این مناظره، محسن مهرعلیزاده انتقادهایی را خطاب به صداوسیما مطرح و تصریح کرد که پنج دقیقه از مستندش در تلویزیون سانسور شده است. انتقادهای مهرعلیزاده از مناظره ها و پرسش های مطرح شده در بخش پایانی و جمع بندی هم با تفصیل بیشتر مطرح شد.

عبدالناصر همتی هم با انتقاد از شیوه برگزاری مناظره ها در صداوسیما، ساختار این برنامه را شبیه به مسابقه هفته دانست و تصریح کرد، اگر می خواستیم ملت شریف ایران مواضع ما را بیشتر بدانند بهتر بود سوالات مهمتری مطرح شود؛ این هم نوعی انحصار است و من مخالف انحصار در حوزه اقتصاد و همچنین فرهنگ و رسانه هستم. انحصار عامل فساد است.

در جریان مناظره دوم همچنین سعید جلیلی با انتقاد از برنامه های انتخاباتی صداوسیما و همچنین نحوه پاسخگویی نامزدها، عنوان کرد که برخی موضوعات از جمله وضعیت شهر و روستا، جوانان و آموزش در پرسش های برنامه های انتخاباتی صداوسیما مطرح نمی شود و این شیوه پاسخگویی نامزدها در مناظره هم کمکی به انتخاب مردم نمی کند.

او پیشنهاد کرد که در شیوه طرح پرسش ها و نحوه پاسخگویی نامزدها تغییر ایجاد شود و تصریح کرد، ما نمی خواهیم تست هوش از نامزدها بگیریم. مردمی که نشستند باید اولویت ها را بشناسند و صحبت های هر کدام از نامزدها را بشنوند.

قاضی زاده هم با حمایت از انتقاد جلیلی، تاکید کرد، نحوه پرسش ها در مناظره به گونه ای است که تفاوت نگاه نامزدها مشخص نمی شود و تذکری که داده شد به جا بود. شاید بتوان با تغییر رویه، آورده هر کدام از نامزدها را بهتر دید. 

او همچنین تذکر داد که در پرسش های مناظره، تاکنون از موضوع مهمی مانند کرونا پرسشی به میان نیامده است.

زاکانی هم با انتقاد از نحوه برگزاری مناظره ها، یادآور شد که انتظار داشت این مناظره ها دو به دو برگزار شود.

رضایی هم با موافقت با پیشنهاد جلیلی برای تغییر ساختار مناظره سوم، در عین حال خواستار این شد که نامزدها هم در ارائه برنامه هایشان تغییراتی بدهند.

 

 

narges-mohammadi23

 

ضبط مناظره با ۳۳ دوربین و با کیفیت HD

در بخش دوم مناظره نیز دو سوال طرح شد که هر نامزد ۳ دقیقه فرصت پاسخگویی به این سوالات را در این بخش داشت. در پایان نیز هر نامزد ۴ دقیقه فرصت داشت جمع بندی از مطالب خود داشته باشد.

مدت زمان مناظره دوم همان طور که پیش بینی شده بود، بیش از سه ساعت بود و تا قبل از ساعت ۲۰:۳۰ به پایان رسید.

این مناظره نیز مانند دوره اول به طور زنده از شبکه‌های یک و خبر سیما، رادیو ایران و رادیو انتخابات روی آنتن رفت. ضمن اینکه شبکه سلامت سیما نیز با حضور یک مترجم برای ناشنوایان این مناظره را پخش کرد.

اجرای مناظره سه شنبه، بر اساس اعلام قبلی، بر عهده مرتضی حیدری بود که پیش از آغاز برنامه پیش بینی کرده بود، این مناظره بهتر و پربیننده تر از مناظره قبلی خواهد بود و در این زمینه توضیح داده بود: هر چه به روز انتخابات نزدیک تر می‌شویم، صف آرایی نامزدها و طرفدارانشان و توجه مردم به موضوعات انتخاباتی بیشتر می‌شود.

وظیفه محول شده به او مانند مناظره نخست درآوردن گوی ها از ظرف و خواندن پرسش ها و همچنین مصوبات کمیسیون تبلیغات انتخابات بود.

تمام برنامه مناظره از بدو ورود نامزدها تا اتمام مناظره با ۳۳ دوربین با کیفیت HD تصویربرداری شد.

بر اساس این گزارش، مناظره سوم شنبه ۲۲ خرداد ماه ساعت ۱۷ برگزار خواهد شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/45adzq