پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/09/22 00:47
کد خبر: 14581

چرا روح الله زم اعدام شد؟ + بیوگرافی و تصاویر

مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز که خود را لیدر اغتشاشات در ایران می‌دانست، ساعتی پیش به سزای اعمالش رسیده و به دار مجازات آویخته شد.

مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز که خود را لیدر اغتشاشات در ایران می‌دانست، ساعتی پیش به سزای اعمالش رسیده و به دار مجازات آویخته شد.

 

 

خبرگزاری صدا و سیما صبح امروز شنبه ۲۲ آذر خبر از از اعدام روح الله زم داده است. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در جریان نشست خبری هفتگی خود ۱۸ آذر، خبر داد که دیوان عالی کشور حکم دادگاه عمومی و انقلاب در مورد اعدام روح‌الله زم را تأیید کرد ه است. او سال گذشته توسط سازمان اطلاعات سپاه  دستگیر شد.

 

فارس در این باره نوشت: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از گرفتار شدن «روح الله زم» سرشبکه سایت معاند و ضدانقلاب آمدنیوز در یک عملیات اطلاعاتی هوشمندانه توسط سازمان اطلاعات سپاه و دستگیری وی خبر داد.

 

جلسات دادگاه بدوی رسیدگی به اتهامات زم طی ۶ جلسه به ریاست قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به صورت علنی با حضور مستشار، وکیل مدافع زم و نماینده دادستان در اجرای مواد ۳۵۲ و ۳۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری برگزار شد. نخستین جلسه دادگاه وی ۲۱ بهمن ۹۸ و ششمین و آخرین جلسه آن در تاریخ ۲۰ خرداد ۹۹ برگزار شد.

 

در نخستین جلسه دادگاه، نماینده دادستان اظهار کرد: حسب محتویات پرونده متهم روح‌الله زم فرزند محمدعلی با اسم مستعار نیما، متولد ۵ مرداد ۵۷ صادره از ری، متأهل، دارای دو فرزند، فوق دیپلم، مدیر کانال آمدنیوز، بازداشت و دارای یک سابقه کیفری، دارای وکیل به وکالت آقای دبیر دریابیگی و دارای پرونده شخصیت که بر اساس آن، مشارالیه دارای سلامت جسمی و روحی است.

 

اتهامات زم

 

اما اتهامات زم عبارت بود از «افساد فی الارض» در بازه زمانی سال ۹۵ تا زمان دستگیری از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور؛ نشر اکاذیب به طور گسترده؛ معاونت در تخریب؛ معاونت در ایجاد اخلال در نظام اقتصادی کشور؛ تشکیل و اداره کانال معاند آمدنیوز و صدای مردم با هدف برهم زدن امنیت داخلی و خارجی کشور؛ جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی یکی از کشور‌های منطقه؛ جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه در ابتدای سال ۹۷ تا زمان دستگیری؛ همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی در نیمه دوم اسفند ماه سال ۹۶ تا زمان دستگیری؛ اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی؛ مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام؛ عضویت و همکاری با کانال معاند سحام با هدف بر هم زدن امنیت داخلی و خارجی کشور؛ مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار در دی ماه سال ۹۶؛ مشارکت در جمع آوری اطلاعات طبقه‌بندی‌شده با هدف برهم زدن امنیت کشور؛ مشارکت در نشر اکاذیب به طور گسترده؛ توهین به مقدسات اسلام؛ تحصیل مال از طریق نامشروع و شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی.

 

بخشی از اقاریر زم

 

زم در جلسات دادگاه خود اقاریر و اعترافات قابل تاملی داشت؛ از جمله آنکه اعتراف کرد لیدر اغتشاشات دی ماه ۹۶ بوده که در نتیجه آن تعدادی از هم‌وطنانمان به واسطه اعمال تروریستی عناصر مزدور وابسته به بیگانه جان خود را از دست دادند. زم همچنین اقرار کرد که در شکل‌گیری شورای ۲۹ رسانه برانداز نقش داشته است.

 

نامبرده همچنین در یکی از جلسات دادگاه خود در خصوص اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی به صورت گسترده که در جلسات بازپرسی به آن اقرار کرده و گفته بود بعد از دی ماه ۹۶ تا اواسط سال ۹۷ اقدامات گسترده تبلیغاتی علیه نظام انجام دادم چرا که به براندازی معتقد شده بودم، اظهار داشت: یکسری را قبول دارم.

 

مدیرفنی آمدنیوز: خواسته زم ساخت پهپاد و موشک و زدن آن‌ها به مراکز حساس کشور بود

 

در یکی از جلسات دادگاه، «توانا محمدی» مدیر فنی کانال معاند آمدنیوز، اعلام کرد: به دستور زم قرار بود برای زدن یک پایگاه سپاه به صورت پایلوت ۵۰۰ هزار دلار و پس از آن برای بقیه جا‌ها ۲ میلیون دلار دریافت کنم. خواسته زم ساخت پهپاد و موشک و زدن آنها به مراکز حساس کشور بود.

 

البته مدیر فنی کانال معاند آمدنیوز در پاسخ به این سوال قاضی که «آیا شما توانایی ساخت موشک دارید؟»، گفت: «من توانایی ساخت موشکی که ردگیری نشود و بتوانم آن را جایی بزنم ندارم، قصد داشتم پول از او بگیرم و بعد بگویم بازداشت شدم که بی‌خیال من شود».

 

زم: به توانا گفتم اگر فلان جا را بزنی چقدر می‌گیری؟

 

زم در جلسه دادگاه در مورد قضیه موشک و پهباد گفت: «این موضوع برای اوایل آشنایی و در سال ۹۵ و ۹۶ بود که توانا خودش را با آنها معرفی می‌کرد. یک فیلم برایم فرستاد و گفت فلان چیز را درست کردم تا جا‌هایی را بزنم. به من گفت می‌خواهد پادگانی را که نام آن را به خاطر ندارم در محلشان بزند. گفتم پادگان می‌زنی، از کسی هم پولی می‌گیری پاسخ داد پولی نمی‌گیرم، اما اگر اسپانسر باشد می‌توانم بزنم، من سر این موضوع پرسیدم اگر فلان جا را بزنی چقدر می‌گیری؟ قبول دارم اسم آوردم، اما نیت این کار را نداشتم می‌خواستم او را محک بزنم و ببینم تا کجا می‌تواند پیش برود».

 

پیامک‌های رد و بدل شده میان «زم» و «توانا» درخصوص زدن مراکز حساس کشور با موشک!

 

البته در جریان جلسه دادگاه، قاضی به زم یادآور شد که در پیامک‌هایی که رد و بدل شده به توانا گفته‌ بود مراکز حساس را بزند و فلان قدر پول می‌دهید.

 

در جریان جلسه دادگاه وقتی پیامک‌های رد و بدل شده میان زم و توانا در مورد موشک‌ها به نمایش درآمد، زم گفت: به فرض به او گفته‌ام فلان مرکز حساس را هم می‌توانی بزنی، اما مگر زد؟!

 

زم همچنین در پاسخ به این سوال نماینده دادستان که به چه منظور شماره تلفن سردسته گروه ری استارت را برای توانا فرستادید؟ گفت: مسخره بازی درآوردم!

 

اظهارات زم در مورد همکاری با اداره امنیت ملی آمریکا

 

زم در یکی از جلسات دادگاه خود درخصوص همکاری با اداره امنیت ملی آمریکا توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در سه چهار سال اخیر چندین جا از جمله عربستان و امارات مشخصاً درخواست ملاقات با من را داشتند توسط واسطه‌ای گفتند ماهی ۲۰ هزار یورو حقوق می‌دهند و همه سخت افزار‌های مربوط به آمدنیوز و همه امکانات را در اختیارم قرار می‌دهند؛ ولی در مورد صحبت با اداره امنیت ملی آمریکا در خارج از کشور همه ارتباط دارند؛ پلیس فرانسه نیز به من گفت جا‌هایی که با آنها ارتباط داری را به ما اطلاع بده و ما را در جریان قرار بده.

 

وی ادامه داد: زمانی که تهدیدات علیه من زیاد شده بود دوستی در آمریکا داشتم که به من گفت اگر به آمریکا بیایی دیگر در خطر نیستی. آن دوست گفت که من افراد مختلفی را به آمریکا آوردم که هر کدام اسم و رسمی دارند. یک دفتر مهاجرتی را به من معرفی کرد که با آن دفتر به نتیجه نرسیدم؛ پس از آن دوستم به من گفت که یک دوستی در اداره امنیت ملی آمریکا دارد که یک وکیل ایرانی – آمریکایی است و می‌تواند من را منتقل کند. آن فرد نامش «نیکولاس» بود و یک قرار با او در اسپانیا گذاشتم.

 

در ادامه جلسه دادگاه وقتی زم با ادله موجود مبنی بر اطلاعات دادن به «نیکولاس» مواجه شد، مدعی شد که «سوء‌نیتی نداشتم، می‌توانستم با صدجا در ارتباط باشم، اما دنبالش نبودم. از انتخابات ۹۶ به بعد اشتباه کردم».

 

ارتباط زم با «افسر ان اس‌ای» و «مامور سرویس جاسوسی بیگانه»

 

زم همچنین در یکی از جلسات دادگاه خود در رابطه با ارتباطش با «مایک مرادی» مامور سرویس جاسوسی کشور بیگانه، به سوالات قاضی و نماینده دادستان پاسخ داد و مدعی شد این ارتباطاتش در کشوری که مقیم آن بوده، جرم تلقی نمی‌شد! که نماینده دادستان به او متذکر شد: قانون اجازه به کشور متبوع می‌دهد که اگر بزهکار تبعه کشور باشد در هر جای دنیا جرم کرده باشد او را به کشور بازگرداند و محاکمه کند، ارتباط با «افسر ان اس‌ای» و «مایک مرادی» مامور سرویس جاسوسی جرم است.

 

آموزش‌های ساخت سلاح و اقدامات خشن در کانال تحت هدایت زم

 

در جریان یکی از جلسات دادگاه، فیلم آموزش‌های ساخت سلاح و اقدامات خشن که در کانال آمدنیوز ارائه می‌شد به نمایش درآمد و زم در خصوص آموزش ساخت سلاح و ارتکاب اعمال مجرمانه در آمدنیوز اعلام کرد که «قطعاً اشتباهاتی شده و نمی‌خواهم بگویم که اشتباهاتی نشده است».

 

دادگاه بدوی رسیدگی به اتهامات زم، ۱۳ مورد از عناوین ریز اتهامات نامبرده را توأم با هم، از مصادیق افساد فی الارض دانسته و بدین جهت برای مشارالیه حکم اعدام صادر کرده بود؛ همچنین دادگاه مزبور برای چند مورد دیگر از اتهامات منتسب به زم که در زمره مصادیق افساد فی الارض نبوده، مجازات حبس تعیین کرده بود.

 

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در جریان نشست خبری ۱۸ آذر امسال، گفت: دیوان عالی کشور حکم دادگاه عمومی و انقلاب در مورد روح‌الله زم را تأیید کرد.

 

 

 

روح‌الله زم که بود؟

روح‌الله زم شهریور ماه سال ۱۳۵۲ در تهران و در در یک خانواده مذهبی به دنیا آمد، پدر او محمدعلی زم یک روحانی، تهیه کننده و پژهشگر و مادرش خانه دار است؛ زم یک برادر بنام محمدامین و دو خواهر دیگر نیز دارد.

زم توانست مدرک دیپلم خود را اخذ کند و پس از آن با سواستفاده از جایگاه پدر فعالیت خود را به عنوان فیلمبردار خبری و مستندساز از سال ۸۱ در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران شروع کرد و به صورت همزمان در موسسه سینمایی و فیلمسازی پدرش نیز کار می‌کرد و مدتی در آتلیه محسن افشانی بازیگر بعنوان عکاس و فیلمبرداری حضور داشت.

روح‌الله زم کیست + بیوگرافی

او که بخاطر جایگاه پدر توانسته بود به برخی چهره‌ها در کشور نزدیک شود پس از مدتی و در ۸۴ راه خود را از پدرش جدا کرد و برای شروع فعالیت‌های سیاسی عضو ستاد انتخابانی هاشمی رفسنجانی شد و به عنوان فعال خبری و رسانه‌ای این گروه تا مدت‌ها مشغول بود.

مدتی گذشت تا این که قائله‌های پس از انتخابات ۸۸ رخ داد؛ روح‌الله زم که حضور فعال و میدانی فراوانی در اغتشاشات داشت در هفته اول تیر ماه در یک قرار خیابانی دستگیر و به زندان اوین فرستاده شد؛ زم پس از مدتی حضور در زندان با نقشه فرار از کشور درخواست مرخصی می‌کند و پس از خروج از زندان نقشه خود را عملی می‌کند، او ابتدا به مالزی و سپس توانست اقامت کشور فرانسه رو بگیرید و در پاریس ساکن شود، زم در همین زمان وارد فعالیت تبلیغاتی علیه نظام حمهوری اسلامی ایران در شبکه‌های اجتماعی شد.

روح‌الله زم کیست + بیوگرافی

روح‌الله زم به شدت مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران بود و در جهت مخالفتش با نظام بسیار فعالیت کرده است، او پس از فرار تمام تلاش خود را بکار بست تا از سوژه‌های مختلف اهرم تبلیغاتی علیه نظام مقدس ایران بسازد؛ او در این جهت پیش رفت و مخاطبان خود را بدست آورد که این را می‌توان از تمامی اخبار و موضوعاتی که وی در این مدت کار کرده است مشاهده کرد.

کانالی که زم را رسوا کرد

پس از مدتی زم با همکاری مجید نیکنام و بابک اجلالی در سال ۹۶ ابتدا سایت آمدنیوز را تاسیس و سپس با فراگیری تلگرام توانست کانال تلگرامی این سایت معاند را ایجاد کند تا از این طریق با حمایت ضد انقلاب خارج‌نشین و عوامل داخلی آن‌ها به عنوان یکی از آبشخور‌های محوری دشمن، عملیات روانی گسترده‌ای برای اختلاف افکنی در ارکان نظام اسلامی، ایران‌هراسی، دروغ‌پردازی، القای شبهه در نسل جوان نسبت به عقاید و باور‌های دینی و تبلیغ و فراهم‌سازی زمینه‌های اقدامات خشونت بار و تروریستی؛ ایجاد آشوب و ناآرامی در کشور را اداره کند.

این کانال تروریستی در دی ماه ۹۶ به خاطر آموزش ساخت بمب‌ها خیابانی و دعوت به خشونت توسط تلگرام مسدود شد، اما این کانال با تغییر رویه صوری دوباره به تلگرام بازگشت؛ بازگشت این کانال به تلگرام با ریزش شدید مخاطبانش همراه بود، ریزشی که خود زم به طرز مضحکی سعی دارد آن را تکذیب کند.

روح‌الله زم کیست + بیوگرافی

یکی از بی‌اساس‌ترین کار‌هایی که زم عادت کرده با آن مخاطب را فریب بدهد منابع آگاهی هستند که او همواره به آن‌ها استناد می‌کند، منابع آگاهی که وجود خارجی ندارند و تنها زاییده تخیلات روح الله زم و دوستانش هستند.

ارتباط زم و سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی از دیگر مسائلی است که اگر روز‌های نخست کسی نسبت به آن تردید داشت این روز‌ها دیگر برایش تردیدی نمانده است؛ زم در هفته‌های اخیر با انتشار فیلم‌های خصوصی برخی شخصیت‌ها سعی کرده به وسیله یک کار غیراخلاقی باز هم برای خود مخاطب جذب کند با این حال مدیر شبکه ضدایرانی آمدنیوز در تشخیص و تحلیل چگونگی مخاطبین خود اشتباه کرد چرا که پس از این اقدام نه تنها مخاطبین آمدنیوز افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش جدی مخاطب این روز‌ها دغدغه آمدنیوزی‌ها شد.

آمدنیوز خیلی وقت بود که دیگر مخاطبان سابق خود را نداشت چرا که اخبار متضاد با منافع این رسانه دروغ پرداز باعث شده تا بسیاری از مردم نسبت به خصومت‌های این کانل معاند با منافع کشور اطمینان پیدا کنند.

مستندی که هویت زم را بیش از پیش افشا کرد

با وجود فعالیت‌های فراوان سرشبکه سایت معاند آمدنیوز، اما اسفند ماه ۹۷ با پخش مستند ایستگاه پایانی دروغ خیلی مسائل را برای مردم روشن کرد؛ این مستند به خوبی نشان داد زم و دوستانش در پاریس چه خوابی برای ضربه به منافع ملی کشور دیده اند.

پخش این مستند هم عمق نفوذ سیستم اطلاعاتی کشورمان به شخصی‌ترین ارتباطات این خبرنگار کذاب را نشان داد و هم موجب حیرت جامعه ضد ایرانی شد، این نفوذ و کنترل روح الله زم به حدی بود که هزاران ساعت ویدیو از او و اغلب چهره‌های به اصلاح اپوزیسیون که در تور سیستم اطلاعاتی ایران بودند منتشر شد که نشان داد سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه حمایت گسترده‌ای از این عامل ساده لوح انجام می‌دادند.

رسوایی پسر توسط پدر

پس اقدامات زم حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی زم در یکی از مصاحبه‌های خود به موضوع فعالیت‌های پسرش، روح‌الله زم و وارد نشدن خود به بسیاری از مسائل به دلیل خودگویی و دفاع نکردن از خود اشاره کرد، زیرا وی معتقد است که بدترین دفاع دفاع کردن از خود می‌باشد و عنوان کرد حتی مطرح کردن این موضوع باعث آزرده خاطر شدنش می‌شود.

روح‌الله زم کیست + بیوگرافی

او در ادامه مصاحبه خود گفت: بنده یعنی شخص محمد علی زم بعد از این همه عمل شفاف، نیازی به توضیح و اثبات خود ندارم. اینکه یک نفر منسوب به من کاری بکند و به دنبال آن در مورد من قضاوت نادرستی شود عملی به دور از انصاف، اخالق و غیر شرعی است. مگر هر پسری از پدرش تبعیت می‌کند؟ مگر هر پدری همه فعل و عمل فرزندش را تأیید می‌کند! هر انسانی در نظام الهی و هستی برای خودش کارنامه و شخصیت مستقلی دارد، بنده از ابتدا گرایش به اعتدال داشته ام. محکوم و حمله کردن از جانب هیچ کسی، خط فکری و مورد تأیید من نیست. با فکر و عمل همواره اطرافیانم را به میانه روی دعوت کردم، البته من فرصت کافی صرف فرزندان خودم نکرده‌ام و ممکن است این نقص از من هم باشد، اما این نقص معلول یک دیدگاه و مسئولیت پذیری‌ای بود که من داشتم و همواره منافع ملی را بر مسائل زندگی شخصی ترجیح دادم. وفاداری من بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب باید ثابت شده باشد اگر اینطور نباشد با توضیح و اعتراف من هم چیزی عوض نخواهد شد. اساساً با تندروی مخالفم نه پسرم و نه هیچ کس دیگر حق ندارد با تندروی انقلابی و غیر انقلابی، با حکومتی که در به سرانجام رسیدنش مرارت‌های زیادی کشیده شده، مخالفت کند. بار‌ها برای او پیغام فرستادم، که در رویه خود تجدیدنظر کن و دلخوری‌هایم را از برخی حرف‌ها و موضع گیری‌های او به گوشش رساندند. جواب داده که به پدرم بگویید؛ “او فرزندی، چون روح الله گذشته ندارد و من بر اساس عقل و تکلیفی متفاوت از گذشته رفتار می‌کنم.

دستگیری در عین ناباوری حامیان زم

۲۲ مهر ۱۳۹۸ روزی بود که در کمال تعجب حامیان این سایت ضد انقلاب و سرشبکه آن با هوشیاری و انجام عملیات حرفه‌ای و چند وجهی جوانان مومن و انقلابی سازمان اطلاعات سپاه روح‌الله زم به دام افتاد و دستگیر شد تا تاوان سال‌ها تبلیغات علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تحریک جوانان این مرز و بوم را بدهد.

روح‌الله زم کیست + بیوگرافی

این اقدام سربازان گمنام امام زمان (عج) ثابت کرد هیچ دشمنی چه در حوزه جنگ نرم و چه در حوزه جنگ سخت نمی‌تواند قدمی علیه ملت بزرگ ایران بردارد، حال می‌خواهد هر چقدر حمایت داشته باشد؛ امنیت این کشور برای هیچ فرد یا کشوری بازیچه نیست.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3gddwx