پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/04/21 00:30
کد خبر: 10432

درمان جوش صورت | روش های درمان

هنگامی که صحبت از مشکلات پوستی می شود، شاید یکی از خجالت آورترین آنها جوش باشند که اکثر افراد در یک دوره ای از زندگی خود با جوش مواجه بوده اند.

جوش صورت | هنگامی که صحبت از مشکلات پوستی می شود، شاید یکی از خجالت آورترین آنها جوش باشند که اکثر افراد در یک دوره ای از زندگی خود با جوش مواجه بوده اند.آکنه و جوش که بعنوان زیتس نیز شناخته می شود، در همه قسمت های بدن ظاهر می شود. طبق مطالعات انجام شده، حدود 80درصد نوجوانان، 3درصد مردان بزرگسال و 12 درصد زنان بزرگسال را در طول زندگی، تحت تاثیر قرار می دهد.

 

148355127964311-irannaz-com - Copy

 

 جوش ها چه هستند؟

جوش یک بیماری است که غدد چربی پوست را درگیر می نماید. منافذ کوچک روی پوست شما در زیر پوست با غدد چربی در ارتباط می باشد. این غدد یک ماده روغنی به نام سبوم تولید می نمایند. منافذ از طریق کانال هایی به نام فولیکل با غدد در ارتباط هستند.

داخل فولیک ها این ماده روغنی سلولهای مرده پوست راه به سطح پوست انتقال میدهند یک موی نازک معمولاً از طریق فولیکول در سطح خارجی پوست رشد مینماید.

هنگامی که فولیکول یک غده پوستی مسدود میگردد یک جوش رشد می نماید. اغلب جوش بر روی صورت، گردن، کمر، سینه و شانه ها دیده میشوند. جوش یک مشکل جدی تهدید کننده حیات نیست، اما میتواند منجر به ایجاد زخم گردد .

جوش ها اغلب به زیر سطح پوست نفوذ می کنند، و به ضایعات نیمه خونی و قرمز تبدیل می شوند.اکثریت افراد در معرض جوش و آکنه روی صورت خود هستند، اما سینه، گردن، شانه ها و بالای کمر نیز مستعد ایجاد آکنه می باشد.

برآورد شده است که تقریبا 30 درصد از نوجوانان از آکنه شدید رنج می برند و برای برخی افراد ژنتیک عامل اصلی این قضیه است و خارج از کنترل می باشد.هنگامی که درمان نشود منجر به زخم میشود و احتمال دارد که پوست متورم و دردناک و قرمز باشد.

اساساً این فرم آکنه به عمق پوست نفوذ می کند و منجر به آسیب می شود، اگر بیمار درمان را به تأخیر بیاندازد، آسیب جدی می شود.آکنه معمولاً در سه سطح خفیف، متوسط و شدید دسته بندی می شود.

کندن، آکنه را بدتر می کند، زیرا مدت زمانی برای بهبود ندارد، باعث التهاب می شود و به این ترتیب ممکن است باعث ایجاد زخم شود، بنابراین بهتر است که در اسرع وقت به پزشک پوست و مو مراجعه کنید. 

 

 

47179301_303-1

 

 

علل وجود جوش آکنه چیست:

برای کنترل جوش به طور موثر مهم است که آنها را تشخیص دهید و بدانید که چگونه شکل می گیرند و چه چیزی باعث آنها می شود مهم ترین چیزی که در مورد جوش ها باید به یاد داشته باشید، این است که بدانید که تقصیر شما نیست و برخلاف باورهای عام، جوش ناشی از عوامل خارجی مثل آنچه که می خورید نیست، در واقع آنها ترکیبی از عوامل فیزیولوژیکی هستند که در زیر سطح پوست اتفاق می افتد، که فراتر از کنترل انسان می باشد.

 هنگامی که صحبت جوش و آکنه باشد، تنها یک عامل وجود ندارد، بلکه بسیاری از عوامل در آن دخیل هستند مانند:مقدار سبوم تولید شده روی پوست که اغلب بر روی زنان تاثیرگذار است. ژنتیک که ممکن است نقش مهمی در ایجاد و ماندگاری را ایفا کند.

 هورمون ها:

در حقیقت آکنه یک بیماری هورمونی است. چراکه اولین بار در دوران بلوغ بروز می کند. آکنه در جوانان همزمان با افزایش هورمون مردانه بروز میکند. افزایش سطح هورمون رشد و IGF-1 نیز ممکن است بر آکنه تاثیر گذارد.افزایش هورمون تستسرون عامل ایجاد کننده جوش است .

در پسران جوان یکی از مهمترین علت جوش صورت افزایش هورمون بلوغ می باشد. هورمونهای زنانه نیز می توانند باعث جوش های هورمونی شوند یکی از مهمترین قدم ها در درمان جوش صورت در خانم ها بررسی تست های هورمونی است. 

سبوم اضافی:

سبوم توسط غدد آندروژن ها تحریک می شود و روغن اضافی سبوم را تولید می کند. این فرآیند کاملا طبیعی است، اما زمانی که با باکتری های سلول های مرده پوست ترکیب شود، باعث ایجاد جوش و آکنه می شود.

 باکتری :

باکتری ها در انواع مختلف پوست صورت حضور دارند و این یک بخش طبیعی از سیستم نگهداری روغن پوست می باشد، اما هنگامی که به یک فولیکول متصل می شود به سرعت باعث افزایش آکنه می شود.

 پوسیدگی فولیکول :

سلولهای مرده پوست در فولیکول ها اغلب به طور پیوسته روغن سطح پوست را تخلیه می کنند و در افرادی که غدد بزاقی بیش از حد فعال هستند، این سلول ها سریع ترانجام میدهند و در صورت بروز چنین اتفاقی در سلول های مرده پوست با روغن بیش از حد مخلوط می شود و از این طریق از روند ترمیم طبیعی پوست جلوگیری می کنند.

 التهاب:

هنگامی که بدن انسان به طور ناخواسته با برخی از باکتری ها ارتباط برقرار می کنند، برخی از گلبول های سفید خون برای حمله به آنها ارسال می شود که این فرآیند واکنش التهابی نامیده می شود و پاسخ آن باعث ایجاد جوش ها و ورم قرمزی و درد می شود و همچنین برای هر یک از ما این روند متفاوت است.

 

 

0738629f-d4a3-4237-a696-0cb2e7b902bd

 

 

 سایر علل جوش نیز عبارتند از:

- مشکلات گوارشی

- استرس اضافی

- مصرف بعضی از داروها

- لایه برداری های بیش از حد

- رشد باکتریاییچ

 

 

چگونه می توانیم از جوش ها و آکنه به صورت طبیعی و سریع خلاص شویم:

1.سرکه سیب:

پس از تمیز کردن صورت خود، از یک حوله برای خشک کردن آن استفاده کنید، سپس سرکه سیب را با مقدار یک به سه با آب ترکیب کنید و یک تکه پنبه را درون مخلوط بخیسانید و سپس روی قسمت های آسیب دیده پوست خود اعمال کنید و بعد از 10 تا 15 دقیقه شستشو دهید و بعد از تونر مناسب پوست خود استفاده کنید.

این درمان را 2 تا 3 بار در روز تکرار کنید.

2.دارچین و عسل:

یک قاشق چای خوری پودر دارچین و 2 قاشق غذاخوری عسل را با یکدیگر ترکیب کنید و به خوبی هم بزنید.سپس آن را روی صورت خود اعمال کنید و بعد از 15 دقیقه با آب شستشو دهید و با یک حوله نرم روی پوست خود بکشید تا خشک شود، این درمان را به صورت روتین 2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید.

3. تکه های یخ:

یک عدد یخ را درون حوله بپیچید و آن را روی قسمت های آسیب دیده پوست برای چند ثانیه اعمال کنید و بعد از چند دقیقه آن را رها کنید.نکته:توجه داشته باشید که باید یخ را چندین بار در طول روز روی صورت خود بگذارید تا بهترین نتایج را به دست آورید.

4. خمیر دندان:

با استفاده از یک تکه پنبه یک لایه خمیر دندان را روی قسمت های آسیب دیده پوستتان اعمال کنید و بعد از 30 دقیقه با آب بشویید.این درمان را 2تا 3 بار در روز تکرار کنید.

5. فقط عسل:

خواص ضد عفونی کننده آن، شناخته شده است و به سرعت می تواند میکروب های بدن را از بین ببرد. چنانچه در بخش سلامت پوست و موی نمناک گفته شده است فقط با استفاده از یک تکه پنبه عسل را به مناطق آسیب دیده پوست خود اعمال کنید و بعد از 20 دقیقه با آب گرم شستشو دهید.

6. روغن درخت چای:

شما می توانید روغن درخت چای را با روغن نارگیل به خوبی ترکیب کنید و آن را روی صورت، بینی و چانه خود اعمال کنید و بعد از 20 تا 30 دقیقه با آب شستشو دهید.

به عنوان یک جایگزین همچنین می توانید ژل آلوورا به جای روغن نارگیل استفاده کنید و یک ماسک تهیه کنید:

یک قاشق غذاخوری ژل آلوورا را با چند قطره روغن درخت چای ترکیب کنید و سپس آن را روی جوش های خود بمالید و بعد از 20 دقیقه با آب شستشو دهید.

اخطار:از اعمال روغن درخت چای روی پوست های حساس اجتناب کنید.

7. آب لیمو:

روش اول: فقط آب لیمو:

پس از تمیز کردن پوست خود با آب و پاک کننده های ملایم، لیموی تازه را نصف کنید و آب آن را درون یک کاسه بریزید و با استفاده از یک تکه پنبه آغشته به آب لیمو روی پوست خود اعمال کنید و بعد از 10 الی 15 دقیقه با آب سرد شستشو دهید.

این کار را دو بار در روز تکرار کنید.در ابتدا ممکن است کمی احساس سوزش و ناراحتی کنید، اما به زودی از بین خواهد رفت .

 روش دوم: آبلیمو و گلاب:

گلاب، دارای ویژگی های ضد باکتری است و به عنوان یک تونر پوستی عمل می کند، که می تواند خاصیت اسیدی آبلیمو را خنثی کند. پوست خود را با آب و پاک کننده ملایم تمیز کنید و با استفاده از یک حوله نرم خشک کنید.

آبلیمو و گلاب را به نسبت یک به یک مخلوط کنید و مخلوط را با استفاده از یک تکه پنبه روی ناحیه آسیب دیده پوست خود اعمال کنید و بعد از 15 الی 20 دقیقه با آب سرد شستشو دهید، برای خشک کردن از حوله نرم استفاده کنید.

برای گرفتن بهترین نتایجف این درمان را دو بار در روز تکرار کنید .

 هشدار:از برخورد آبلیمو با چشم اجتناب کنید.

در هنگام استفاده از آبلیمو در مقابل آفتاب قرار نگیرید یا از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

برای جلوگیری از هرگونه واکنش، ابتدا آب لیمو را روی یک ناحیه از پوست خود چک کنید و بعد آن را به تمام پوست تان اعمال کنید.

 

 

433132_885

 

8. ماسک گوجه فرنگی:

روش اول:فقط گوجه فرنگی:

یک عدد گوجه فرنگی را رنده کنید و آنرا روی پوستتان اعمال کنید و بعد از 15 دقیقه با آب سرد شستشو دهید و بعد یک تمیز کننده ملایم و پد نرم را روی صورتتان بکشید تا تمیز و خشک شود.این درمان را هر روز تکرار کنید.

شما همچنین می توانید یک عدد گوجه فرنگی متوسط را برش دهید و سپس تکه های برش را مستقیم روی پوست خود اعمال کنید و شستشو دهید.

 روش دوم:گوجه فرنگی، آب لیمو و جوی دو سر:

جو دو سر به سم زدایی پوست کمک می کند و مواد سمی که باعث آکنه می شوند را از بین می برد ،آب لیمو نیز باکتری ها را از بین می برد.نصف فنجان دو سر را درون مخلوط کن بریزید، یک قاشق غذاخوری آب لیمو و گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید.

سپس ماسک تهیه شده را روی پوست تمیز خود اعمال کنید و بعد از 20 دقیقه با آب گرم شستشو دهید و خشک کنید.هر روز این روال را تکرار کنید.

 نکته:اگر می خواهید جوش ها را زودتر از بین ببرید، نعناع را برای کاهش التهاب به ترکیب خود اضافه کنید.

 روش سوم:گوجه فرنگی، روغن درخت چای و روغن جوجوبا:

یک گوجه فرنگی نصفه را له کنید و سپس 5 قطره روغن درخت چای و 1 قاشق چایخوری روغن جوجوبا را به آن اضافه کنید.ترکیب را روی پوست خود اعمال کنید و بعد از 15 دقیقه با آب گرم شسشتو دهید، این روش را هر روز تکرار کنید.

 روش چهارم:گوجه فرنگی و آووکادو:

درون یک قابلمه آب را بجوش بیاورید،سپس آب را از روی حرارت بردارید، حوله را روی سر خود بیندازید و به مدت 15 دقیقه بخور کنید، سپس آووکادو و گوجه فرنگی را درون مخلوط کن بریزید و آن را روی پوست خود اعمال کنید و بعد از 30 دقیقه با آب بشویید.

این روش را چندین بار در روز تکرار کنید.

 روش پنجم:گوجه فرنگی و ماست:

نصف گوجه فرنگی را با دو قاشق غذا خوری ماست ترکیب کنید و سپس با استفاده از انگشتان خود به آرامی و به صورت دورانی روی پوستتان ماساژ دهید.بعد از 30 دقیقه با آب گرم شستشو دید و بعد ، با تمیز کننده و پد خشک کنید، این درمان را هر روز تکرار کنید.

 روش ششم:گوجه فرنگی، کافور و عسل:

گوجه فرنگی و کافور را درون مخلوط کن بریزید و یک ماسک ضخیم به دست آورید و عسل را نیز با آن ترکیب کنید و روی پوست خود اعمال کنید و بعد از 15 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.می توانید از آب سرد استفاده کنید که باعث بسته شدن منافذ می شود، این درمان را هر روز تکرار کنید.

 روش هفتم :گوجه فرنگی و سیر:

4 حبه سیر را پوست بکنید و با دو قاشق غذاخوری آب گوجه فرنگی مخلوط کنید و سپس آن را روی پوست تمیز خود اعمال کنید و بعد از 5 دقیقه با آب شستشو دهید.بعد از تکرار آن به صورت روزانه روغن اضافی پوست گرفته می شود و باعث مرطوب شدن آن می شود.

9.بخور:

یک ظرف بزرگ را پر از آب داغ کنید، یک گل روی سر خود بیاندازید و از بخور آن استشمام کنید و بعد از چند دقیقه پوست تان را با آب ولرم شستشو دهید، بعد از خشک شدن مقداری مرطوب کننده یا روغن درمانی روی پوست خود اعمال کنید.

 10.سیر:

مقداری سیر را پوست بکنید و رنده کنید و آن را به نصف فنجان آب گرم اضافه کنید و مخلوط را با استفاده از یک تکه پنبه روی پوستتان اعمال کنید، سپس با آب شستشو دهید و با یک تمیز کننده ملایم صورتتان را پاک کنید.

ممکن است که بعد از استفاده از سیر، دچار التهاب پوستی شوید اگر پوست حساسی دارید پس بهتر است که در این شرایط از آن اجتناب کنید. 

 

 

منبع: نمناک 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3ebg93