دوشنبه 03 اردیبهشت 1403 - 22 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/02/21 08:41
کد خبر: 9153

کارگردان عشق ارسطو را در پایتخت ۶ لو داد + فیلم

در بحث و نقد هایی که که در برنامه زنده شد نویسنده این سریال صحبت هایی راجب به ارسطو کرد که در ادامه مشاهده می نمایید...

به گزارش خبرنگار رصد ورزشی:‌ «شب صحبت» به تهیه کنندگی ابوالفضل صفری با موضوع تحلیل و نقد سریال «پایتخت» با اجرای محمود گبرلو و با حضور کیوان امجدیان و پژمان کریمی منتقد و سیروس مقدم کارگردان و مهدی فرجی مشاور این سریال و مدیر سابق شبکه یک سیما برگزار شد.

 

 

در فصل ششم خانوادگی‌ترین «پایتخت» را داریم

در بخشی از برنامه سیروس مقدم درباره توجه این سریال به ارکان خانواده گفت: باید برگردیم به عقب تر. «پایتخت ۱» بر اساس محور خانواده شکل گرفت. خانواده‌ای که مهاجرت می‌کرد و خانه‌ای را تحویل می‌گرفت. آن‌ها مجبور می‌شوند ایام تعطیلات را پشت کامیون زندگی کنند. کیان خانواده در فصل‌های ۳ و ۴ و ۵ هم بود. به فصل ۶ می‌رسیم. با صحبت‌هایی که با محسن تنابنده و خشایار مرحوم داشتیم بر این اساس بود که در فصل‌های پیشین همه جور استایل قصه گویی را در تجربه کرده ایم.

وی ادامه داد: از مهاجرت و جا به جایی، از قهرمان پروری و گنبد و گل دسته؛ بنابراین تصمیم گرفتیم در فصل ۶ اساس و بنیان را بر التهابات درونی خانواده بگذاریم. همه بر اساس حادثه شکل می‌گرفت. گنبد و گلدسته، نامه‌هایی که باید به رئیس جمهور می‌رسید، سقوط بالن یک خانواده، تصادف ماشین و در فصل ششم خانوادگی‌ترین پایتخت را داریم. از التهابات بیرونی قصه را خلاص کردیم و به درونی‌ها پرداختیم. همراه با خانواده‌ای که در طول این ۱۰ سال ربات نیست، همراه با تحولات جامعه رشد کرده و متحول شده است.

امجدیان یکی از کارشناسان این برنامه درباره نداشتن قصه این فصل از سریال گفت: در این قصه جای آقای خشایار الوند خالی بود. آدمی بود که چند سال این شخصیت‌ها را می‌شناخت. به هر حال وقتی نویسنده جدید اضافه شود، زمان می‌برد تا هماهنگ شود. قصه کنش و واکنش داشت. منتهی برخی جا‌ها خوب در نیامده بود. قدری سهل انگاری داشت. شاید به خاطر کرونا و استرس و این‌ها باشد. جا‌هایی چیز‌هایی مطرح می‌شد. خارج شدن از حالت تعادل شروع یک قصه است. جایی بهتاش فریبا گربه می‌کند و می‌گوید با این می‌خواهم زندگی کنم. بعدش که چی. شاید در قصه‌های پایانی مشخص شود. اما برخی جا‌ها نمی‌فهمیدم چرا فلان بخش اضافه شده است.

 

نطفه و فکر اصلی «پایتخت» برای محسن تنابنده است

مقدم در پاسخ به همین سوال گفت: اهمیت و نقش و تاثیر خشایار در پایتخت واقعا یک چیز مهم است. در اثری که یک پایه اش نویسنده است و کارگردان ما نویسنده‌ای را از دست دادیم. پایتخت نطفه و فکر اصلی اش برای محسن تنابنده است و اینطور نبوده که فکر بر اساس حضور نویسنده‌های مختلف شکل گیرد. در فصل ۱ خشایار الوند از نیمه به ما اضافه شد. در فصل ۲ اصلا خشایار حضور نداشت. کوروش نریمانی و حسن وارسته سریال را نوشتند و در فصل ۵ تا قسمت ۶ نویسنده دیگری کنار محسن کار را نوشت. از بخش سفر به ترکیه خشایار اضافه شد.

وی تصریح کرد: نمی‌خواهیم ارزش‌های خشایار را نادیده بگیریم. او کمک‌های خیلی خوبی کرده است. تفاوت در این است که خشایار بعد از ۱۰ سال در کنار تیم مسلط به لحن، جغرافیا و روابط این خانواده بود. خشایار الوند کاملا مدیوم تلویزیون را می‌شناخت و می‌دانست وقتی دو سکانس پر دیالوگ می‌نویسند و مثلا کات به لوکیشن داخلی دارد حتما باید فضاسازی کند. خود به خود این در فصل ۶ طول کشید و شاهد این نقیصه هستیم. اما همچنان مسئول اصلی و صاحب ایده محسن تنابنده است.

 

 

چهار قسمت از «پایتخت» باقی مانده است

در بخشی از برنامه مقدم درباره ادامه «پایتخت ۶» توضیح داد: همانطور که دیدید در قسمت ۱۵ بهتاش به دلیل شرایطی که در فوتبال پیدا می‌کند مورد تقاضای تیم‌های حرفه‌ای قرار می‌گیرد و در داخل ایران و خارج دعوت می‌شود؛ بنابراین به تهران می‌آید و طبیعی است قصه وارد فضا‌های ورزشی و تجمع و هیاهو و تماشاچی می‌شود و به دنبالش قصه‌های خانوادگی ادامه دارد. به دنبال ارسطو هستند. نقی، هما و خانواده به تهران می‌آیند. با توجه به شرایط کرونایی نتوانستیم این بخش‌ها را فیلمبرداری کنیم. لیگ تعطیل شد. تجمعات تعطیل شد و قرنطینه اجباری شد. مطمئن باشید اولین روزی که شرایط عادی برقرار شود تیم پایتخت هم عهد شده اند که فصل پایانی را بگیرند. دو قسمت ۸۰ صفحه‌ای مانده است که در پخش ۴ قسمت می‌شود.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2azel3