شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
تاریخ انتشار: 1402/02/19 04:33
برجام
کد خبر: 39294

امریکا واسرائیل بار دیگر فرصت های مشترک را از دست دادند|امریکا به خاطر اسرائیل برجام را برداشت

جواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین ایران درصفحه خود نوشت: پنج سال پیش در چنین روزی ایالات متحده برجام را بخاطر منافع اسرائیل ترک کرد و یک دستاورد دیپلماتیک منحصر به فرد را از بین برد.

توافق برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی بین ایران و شش قدرت جهانی (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به توافق رسید. این توافق به‌عنوان "برنامه جامع اقدام شناخته می‌شود.

به‌طور خلاصه، توافق برجام شامل تعهداتی برای هر دو طرف است، که شامل حذف تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در مقابل تعهد ایران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود است. بر اساس این توافق، ایران تعهد کرده است که فعالیت‌های هسته‌ای خود را در حدود مشخصی نگه‌داشته و به بازرسی‌های بین‌المللی دسترسی دهد، در حالی که دیگر کشورها تعهد کرده‌اند که تحریم‌های اقتصادی خود را تخفیف کنند

با این حال، در سال ۲۰۱۸، آمریکا به رهبری دونالد ترامپ خود را از توافق برجام منع کرد و مجدداً تحریم‌های اقتصادی را برای ایران اعمال کرد. به علت این تحریم‌ها، ایران نیز از برخی تعهدات خود در قالب توافق برجام صرف نظر کرد.

برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک، یک توافق بین ایران و گروه 5+1 (آمریکا، انگلستان، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) است که در سال 2015 به منظور محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و برای رفع تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور منعقد شد.

تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به شدت اقتصاد این کشور را تحت فشار قرار داده بود و با لغو آن‌ها، امیدواری برای القای رشد و توسعه در اقتصاد ایران مطرح شد.

 

به گزارش انتخاب، در ادامه این توییت آمده: ایالات متحده بدون هیچ جایگزینی، منافع همه - به ویژه آمریکایی ها و ایرانی ها را به خطر انداخته است

جواد ظریف در پایان نوشت: نتیجه آن، رها کردن فرصت های مشترک به نفع توهمات حاصل جمع صفر است

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4yj6za