پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 - 09 May 2024
تاریخ انتشار: 1402/05/18 15:10
یارانه معیشتی
کد خبر: 121091

خبر خوش دولت رئیسی برای مادران | واریز یارانه معیشتی 350 هزار تومانی در حساب مادران

مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد برنامه حمایتی این نهاد در خصوص حمایت از مادران باردار و شیرده را تشریح کرد.

یارانه معیشتی برای افزایش سطح زندگی مردم در دهک های پایین جامعه  بسیار مهم است. یارانه معیشتی بیستم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. یارانه معیشتی  سه دهک اول به شرط استفاده از کالابرگ افزایش خواهد یافت بیش از 90 درصد مردم یارانه معیشتی دریافت می کنند. در ادامه به خبر جدید درباره یارانه معیشتی می پردازیم.

\r\n\r\n

مجتبی احمدلو، مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد در یادداشت خود که بدین منظور نوشته، آورده است: سوء تغذیه یکی از مشکلات شایع در بین مادر باردار و شیرده در بسیاری کشورها است. از پیامدهای نامطلوب سوء تغذیه می‌توان به اختلال در رشد و تکامل مغزی وجسمی، تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش موارد مرگ و میر، افزایش هزینه‌های درمانی و مراقبت‌های پزشکی، افت تحصیلی و تحمیل بار سنگین مالی بر اقتصاد جامعه نام برد.

\r\n\r\n

مادران  باردار اثرات عمیقی بر سلامت دوران باردار می‌گذارد و سلامت مادر و جنین را حتی طی سال‌های پس از زایمان نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

\r\n\r\n

از مهمترین علل بروز سوء تغذیه در مادران ‌می‌توان به فقر، دسترسی نداشتن به غذای کافی، بیسوادی، ناآگاهی تغذیه‌ای، اپیدمی بیماری‌های عفونی مثل شیوع بیماری کووید- 19 در شرایط فعلی و تبعات اقتصادی آن دانست. مهمترین مداخلاتی که برای پیشگیری از سوء تغذیه در گروه‌های آسیب‌پذیر تغذیه‌ای باید به کار گرفته شود، توانمندسازی خانوار با اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی و کمک به افزایش درآمد خانوار، آموزش تغذیه‌ای به منظور استفاده بهینه از منابع غذایی موجود و در دسترس به ویژه آموزش و توانمندسازی زنان که مسئولیت تهیه و طبخ غذا در منزل را به عهده دارند و هم چنین کمک‌های غذایی است که با جلب همکاری بخش های مختلف توسعه، مشارکت جامعه و خیران باید به مورد اجرا گذاشته شود.

\r\n\r\n

یارانه معیشتی | چه کسانی شامل بن‌کارت‌های غیر نقدی می‌شوند؟

\r\n\r\n

پیشگیری و کنترل سوءتغذیه مادران باردار نقش مهمی در رشد جسمی و تکامل مغزی جنین و همچنین حفظ و ارتقای سلامت مادران دارد و هرگونه تاخیر در رساندن مواد مغذی به مادر و جنین در طول دوره بارداری و ماه های اول زندگی شیرخوار میتواند پیامدهای غیرقابل جبران از جمله افزایش مرگ و میر نوزاد به دلیل وزن کم،کاهش بهره هوشی و اختلال در توانمندی‌های جسمی و ذهنی کودکان که نسل آینده کشور هستند را به دنبال داشته باشد.

\r\n\r\n

در ادامه این یادداشت آمده است: از ابتدای سال 1399 اجرای برنامه ارتقای سلامت مادران باردار و شیرده در قالب توزیع سبد غذایی به روش بن کارت غیرنقدی طی تفاهم نامه‌ای از سوی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به کمیته امداد امام خمینی (ره) واگذار شد. برنامه مشارکتی ارتقای سلامت مادران باردار و شیرده با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بنیاد علوی و کمیته امداد در حال ارائه خدمات به مادران دارای سوء تغذیه‌ای است که توسط مراکز بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بر اساس شاخص‌های تن سنجی شناسایی و سپس به ادارات شهرستانی و استانی کمیته امداد معرفی می‌شوند و پس از استحقاق سنجی (حداکثر تا دهک 5 ) می‌تواند از مزایای این برنامه بهره‌مند شوند.

\r\n\r\n

لازم به ذکر است منابع مالی اجرای برنامه توسط بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی به صورت سالیانه تامین می‌شود که طی سال جاری تعداد 60 هزار  نفر مادر شناسایی شده مستحق دریافت بن کارت غیر نقدی به صورت ماهیانه مبلغ سه میلیون و 500 هزار ریال می‌توانند از فروشگاه‌های منتخب دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور،  مواد غذایی که توسط  دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تهیه و اعلام شده است، خریداری کنند. / منبع: ایسنا

\r\n\r\n

جزئیات جدید افزایش رقم یارانه معیشتی

\r\n\r\n

پس از واریز دو مرحله یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار، برخی از اعضای اقتصادی دولت احتمال تبدیل آن به کالابرگ الکترونیکی را مطرح کردند. آخرین اخبار درباره یارانه معیشتی را با هم در سایت فردا میخوانیم.

\r\n\r\n

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی خواستار پیگیری و رفع مشکل پرداخت 50 درصد سهم حق بیمه معلولان شد.

\r\n\r\n

سید مسعود خاتمی، نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز مجلس خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیان کرد: براساس طرح هدفمندی یارانه‌ها 50 درصد حق بیمه تأمین اجتماعی معلولان توسط دولت و 50 درصد توسط خود شخص معلول پرداخت می‌شد که سازمان بهزیستی و بیمه تامین اجتماعی توافقنامه‌ای داشتند مبنی بر اینکه اگر معولان در پرداخت حق بیمه خود تاخیر کنند، بیمه‌شان قطع می‌شود و دوباره که حق بیمه بدهند جزو مشاغل آزاد محسوب شده که این موضوع فشار مضاعفی به آنها وارد می‌کند. انتظار می رود با توجه به اینکه سازمان تأمین اجتماعی و بهزیستی تحت نظارت وزارت تعاون هستند، مشکل معلولان پیگیری شود.

\r\n\r\n

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی در ادامه خطاب به وزیر راه و شهرسازی، اظهار کرد: با وجود اینکه از سفر رئیس جمهور به اصفهان حدود یک سال می‌گذرد اما پروژه‌های عمرانی مصوب این سفر همچنان معطل مانده و اعتبارات لازم به آن اختصاص پیدا نکرده است.

\r\n\r\n

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران با بیان اینکه بیش از 3500 معلول ضایعه نخاعی و بسترگرای تحت پوشش به طور مستمر نیازمند لوازم بهداشتی و تجهیزات توانبخشی هستند، از خیران درخواست کرد که برای تهیه این لوازم ضروری با بهزیستی مشارکت کنند.

\r\n\r\n

یوسف رضایی،‌ معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه بیش از 200 هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی استان تهران است، اظهار کرد: از میان مددجویان، بیش از 73 هزار نفر یارانه‌بگیر هستند و برخی از آنها به دلیل دارا بودن ضایعه نخاعی یا معلولیت شدید و خیلی شدید حق پرستاری هم دریافت می‌کنند.

\r\n\r\n

به گفته معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران، بیش از 3500 معلول ضایعه نخاعی و بسترگرای تحت پوشش بهزیستی استان تهران به دلیل شرایطشان به طور مستمر نیازمند دریافت لوازم بهداشتی و تجهیزات توانبخشی هستند.

\r\n\r\n

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران تاکید کرد: سال گذشته 36 میلیارد تومان جهت تامین تجهیزات توانبخشی مددجویان هزینه شد و این درحالیست که این وسایل کمتر از میزان استاندارد و نیاز واقعی آنها بوده است. از این رو، افرادی که در تخصیص اعتبارات نقش دارند باید به طور ویژه به بهزیستی توجه بیشتری داشته باشند.

\r\n\r\n

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران اضافه کرد: باتوجه به بالا رفتن قیمت تجهیزات توانبخشی و بهداشتی و هزینه‌های بالای این اقلام، به شدت به مشارکت خیران برای تهیه این لوازم ضروری نیاز داریم. آنچه که بهزیستی ماهانه به عنوان مستمری یا حق پرستاری به مددجویان پرداخت می‌کند تنها درصد کمی از نیازهای متعدد معلولان را برطرف می‌کند.

\r\n\r\n

رضایی ادامه داد: اگرچه نیاز مددجویان به لوازم بهداشتی و تجهیزات توانبخشی در افراد متفاوت است اما لوازمی همچون سوند نلاتون، کیسه ادرار، تشک امواج و پوشینه از جمله موارد مهم و ضروری بیماران بسترگرا و افراد دارای ضایعه نخاعی است و استفاده نکردن از این ضروریات موجب ایجاد مشکلات بالینی، زخم بستر و در برخی موارد منجر به فوت خواهد شد.

\r\n\r\n

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران با بیان اینکه خیران در پرداخت کمک‌های نقدی دغدغه دارند، گفت: خیران می‌توانند از واحدهای توانبخشی ادارات بهزیستی شهرستان یا استان خود لیست اقلام موردنیاز را دریافت و خودشان نسبت به تامین این اقلام اقدام کنند.

\r\n\r\n

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان تهران از توزیع 15 هزار و 200 مکمل دارویی و تقویتی میان مددجویان دارای بیماری خاص، صعب العلاج، ازکار افتاده و زنان باردار تحت حمایت این نهاد خبر داد.

\r\n\r\n

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کمیته امداد، جهانبخش مرادی با اشاره به اجرای طرح ارتقای شاخص‌های بهداشتی، گفت: در قالب این طرح از ابتدای سال جاری 15 هزار و 200 عدد مولتی ویتامین میان مددجویان تحت حمایت دارای بیماری خاص و صعب العلاج، نیازمند نگهداری و مادران باردار توزیع شد.

\r\n\r\n

وی افزود: اقلام مکمل توزیع شده شامل بسته‌های 60 عددی مولتی ویتامین بود که به صورت رایگان در اختیار گروه‌های هدف قرار گرفته است.مرادی عنوان کرد: این اقلام با همکاری شرکت آدونیس کیش تهیه و ارزش آنها بالغ بر 2 میلیارد و 800 میلیون تومان برآورد شده است.معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان تهران، یادآور شد: به زودی نیز مکمل‌های غذایی تهیه و میان گروه‌های هدف تحت حمایت توزیع خواهد شد.

\r\n\r\n

وی تأکید کرد: استفاده کنندگان از این مکمل ها باید آنها را در دمای مناسب نگهداری و به تاریخ انقضای آنها توجه کنند.مرادی با بیان اینکه هم اکنون 1953 بیمار خاص و صعب العلاج از خدمات کمیته امداد در استان تهران بهره مند می‌شوند، خاطرنشان کرد: تأیید مدارک بیماران خاص و صعب العلاج پس از ثبت درخواست خدمات بیماری در سامانه سها توسط ادارات و سپس تایید نهایی رئیس اداره بهداشت، درمان و امور بیمه انجام می شود.

\r\n\r\n

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کمیته امداد، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان تهران، گفت: همچنین با ثبت نام این بیماران در سامانه شهروندی و ارسال مدارک و مستندات بیماری به شماره 09051204182 از طریق اپلیکیشن « بله » پس از تایید و نشان دار شدن از خدمات و تسهیلات صندوق بیماران خاص و صعب العلاج تا 95 درصد هزینه‌های درمانی و تا سقف 50 میلیون تومان درسال بهره‌مند خواهند شد.

\r\n\r\n

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4vgydn