شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/11/10 16:01
بدمینتون
کد خبر: 128679

روایت 4 دهه با آقای بدمینتون ایران | همه چیز درباره این رشته ورزشی محبوب

همه ما یا راکت بدمینتون را در خانه داریم و یا اینکه یک بار در پارک و مدرسه آن را بازی کرده ایم.

به گزارش رصدورزشی - بدمینتون رشته ورزشی بسیار سراسری در ایران است. بدمینتون یکی از محبوب ترین رشته های ورزشی جهان هم به شمار می رود. بدمینتون دارای جذابیت های زیادی است. جالب است بدانید از امروز یکی از بزرگ ترین رقابت های جهانی بدمینتون در ایران آغاز شده است. نام این رقابت  ها، رقابت های بین المللی بدمینتون فجر است. 

در این رابطه گزارش شوت ورزشی را بخوانید: هر روز از همه زودتر به محل کارش می رود و شاید آخرین نفری باشد که از فدراسیون بدمینتون خارج می شود. کلی کار برای انجام دادن دارد. با دقت و وسواس همه چیز را پیگیری می کند و تا زمانی که به نتیجه نرسد دست از کار نمی کشد. محمدرضا پوریا چند سالی می شود که با همین دقت نظر و وسواس رئیس فدراسیون بدمینتون است. مثل همه روسای دیگر فدراسیون ها مخالفان خودش را دارد. اما خوب می داند که این مخالفان و این منتقدان جزئی جدایی ناپذیر از هر ورزشی هستند. رئیس فدراسیون بدمینتون متولد 1340 است و پدر و یک دختر و پسر دوقلوی شش ساله. مدارک تحصیلی پوریا نشان میدهد با چهره به شدت تحصیل کرده ای روبرو هستیم. دکترای تخصصی جامعه شناسی ورزش، فوق لیسانس مدیریت ورزش، فوق لیسانس MBA،  لیسانس تاریخ و لیسانس تربیت بدنی. او هنوز دانشگاه می رود و درس هم می دهد. پوریا که تمام عمرش یک لحظه هم بیکار نبوده مربی و داور بدمینتون در سال های گذشته هم بوده است. بعد از مرحوم محمود مشحون رئیس اسبق فدراسیون بسکتبال می توان محمدرضا پوریا را پرسابقه ترین رئیس یک فدراسیون در ورزش ایران قلمداد کرد. حالا محمدرضا پوریا است و بزرگ ترین رویداد ورزشی. اصلا و ابدا اغراق آمیز نیست اگر بگوییم این بزرگ ترین رویداد بزرگ ورزشی در سال است. 28 کشور اکنون در یزد تشکیل یک کانون جهانی بدمینتون را داده اند. مسئول این اوضاع هم کسی نیست جز محمدرضا پوریا. او یکی از پایه گذاران رقابت های بین المللی بدمینتون فجر در ایران است. وقت او در چهار دهه اخیر بی کم و کاست به بدمینتون اختصاص داشته است. در روزگاری دور در آینده قطعا از تاریخچه رقابت هایی در ایران می گویند که اهمیت زیادی در ورزش بدمینتون داشت و از معدود رویدادهای جهانی ورزشی به شمار می رفت که در ایران برگزار می شد. قطعا نام محمدرضا پوریا جزئی جدانشدنی از این تاریخ است. آقای بدمینتون ایران اما می خواهد تاریخ بیشتری برای بدمینتون ایجاد کند.

استارت، 32 سال پیش
شهر جهانی یزد از روز سه شنبه دهم بهمن ماه میزبان رویداد جهانی و بین المللی فجر است. گوشه و کنار این شهر این روزها نشان دهنده این است که چه رویداد بزرگ و عظیم ورزشی قرار است برگزار شود. اما این رقابت ها از همان ابتدا به این صورت گسترده، فراگیر و جهانی نبود. بنیان گذاران رقابت های بین المللی فجر دکتر کرباسیان، عالمی و محمدرضا پوریا هستند. در واقع استارت فجر از 32 سال پیش زده شد و هنوز زنده نگه داشته شده است. سه دهه پیش فدراسیون های متعددی رقابت های مختص به جشن های پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت دهه فجر برگزار می کردند اما بعد از مدتی برگزاری این تورنمنت ها و رقابت های بین المللی را رها کردند. در این میان فدراسیون بدمینتون تنها فدراسیونی بود که چراغ رقابت های بین المللی فجر را در رشته بدمینتون روشن نگه داشت. البته قرار نبود از همان ابتدا همه چیز در حد حرفه ای باشد. دوره های ابتدایی این رقابت ها بیشتر حالت یک تورنمنت بین المللی را داشت که بدون هیچ جایزه و پاداشی برگزار می شد. زمانی که محمدرضا پوریا رئیس فدراسیون بدمینتون شد برای آن جایزه دلاری تعیین کرد تا رقابت ها شکل و ابعاد بین المللی تر و گسترده تری به خود بگیرد. 

آغاز جایزه های دلاری
در ابتدا رقابت های بین المللی فجر صاحب جایزه 3 هزار دلاری شد اما محمدرضا پوریا بعد از مشورت با رئیس وقت تربیت بدنی جایزه را به میزان 15 هزار دلار رساند. بعد از آن هم کلا فرمت رقابت ها تغییر کرد. دیگر زمانی که تیم ها و بازیکنان خارجی با هزینه کشور میزبان یعنی ایران به رقابت ها می آمدند گذشت. حالا رقابت ها معتبر و جهانی شده و علاوه بر آن به ثبت در تقویم جهانی هم رسیده بود. این رقابت ها دارای رنکینگ جهانی شد و در رده رقابت های ورودی المپیک قرار گرفت. محمدرضا پوریا برای اینکه رقابت ها را به این سطح برساند شغل آزاد خود را رها کرد و در فدراسیون بدمینتون تمام وقت شروع به کار کرد و پروژه عظیم رقابت های بین المللی فجر را در دستور کار قرار دارد تا آن را تبدیل به تورنمنتی معتبر و جهانی کند.

یادگار پوریا
«من رقابت های بین المللی فجر را به یادگار برای ورزش ایران نگه داشتم». این را محمدرضا پوریا می گوید. به هر حال آوردن میزبانی یک رویداد بزرگ جهانی به ایران کار بسیار سختی بود که پوریا و دیگر بنیان گذاران رقابت ها طی سه دهه از پس آن برآمدند. اما در این میان منتقدان زیادی وجود دارند. مهم ترین سوال این است: «چرا  تعداد مدال های بین المللی ورزش بدمینتون ایران کم است؟». پاسخ به این پرسش را باید در کشورهای شرق آسیا جستجو کرد، آنها که قدرت بلامنازع بدمینتون جهان هستند و هیچ کشوری در جهان حتی اروپا و آمریکا هم به پای آنها نمی رسند.
نگاه به چین و هند و دیگر کشورها مثل اندونزی، سنگاپور و مالزی بیندازید. هیچ کشوری در جهان تقریبا رقیب آنها نیست. اما ما ساکن نیستیم. ننشسته ایم و نگاه کنیم که آنها همانطور یکه تاز پیش می روند. ما برنامه داریم و تمام برنامه ها را با وسواس اجرا می کنیم. »

اخلاق مداری، اولویت اصلی بدمینتون 
سی و دومین دوره رقابت های بین المللی فجر در حالی برگزار می شود که یکی از مهم ترین برنامه های فدراسیون بدمینتون تمرکز بسیار بیشتر بر روی رده های سنی نوجوانان است. محمدرضا پوریا علاوه بر این مورد بر روی موضوع المپیک هم بسیار کار می کند. او تا امروز در فدراسیون تحت ریاست خود دو ورزشکار المپیکی داشته است؛ یکی کاوه محرابی و دیگری ثریا آقایی. ثریای 27 ساله اکنون در کمپ پروژه آسیا مربی گری می کند این در حالی است که خودش قبلا به عنوان بازیکن در این کمپ شرکت می کرد. برخی از بازیکنان نوجوان ایران نیز در کمپ پروژه آسیا تمرین می کنند. اما تمام این برنامه ها هیچ کدام در اولویت نیست، حتی رقابت های بین المللی فجر. پوریا روی یک موضوع دیگر بسیار اصرار می کند: «اخلاق، اخلاق و اخلاق. هرگز کوتاه نمی آیم.مسائل اخلاقی همیشه در اولویت است و این را همیشه به بازیکنان جوان هم میگویم. اگر اخلاق وجود نداشته باشد ورزشکار را از پای رقابت های المپیک برمیگردانم.»
کار کردن بر روی پروژه های مختلف همچنان ادامه دارد. رقابت های بین المللی فجر همچنان بزرگ ترین کار فدراسیون است، رقابت هایی بسیار بزرگ و جهانی. هر سال بهتر و بزرگ تر از پارسال. 

ادامه کارهای بزرگ برای بدمینتون
پوریا اما اصلا تنها نیست. در فدراسیون بدمینتون افراد زیادی در کنار او هستند و بوده اند. او گفت: «فریبا مددی، فرشاد نصرتی، محمد فرجی، مهاجر، انصاری، غلام یزدان پناه، کمال گیوه ای، منصور شکور، حمید نسیمی زکی زاده، شفیعی، غلامرضا باقری، علی شاه حسینی، شهرام شریفی و خیلی از افراد دیگری که نامشان یادم نیست. همه اینها بخشی از تاریخ بدمینتون هستند. این راه را همه ما با هم حرکت کردیم. ورزش بدمینتون تا دلتان بخواهد تحصیل کرده زیاد دارد. اما در بخش بانوان هم همینقدر افراد زحمت کش داشته ایم. از ثریا آقایی گرفته تا نگین امیری پور و مهدوی و جلالیان. ما باید قدر همه اینها را بدانیم. شاید الگوی من محمود محشون باشد. ایشان نه فقط بر بسکتبال که بر کل ورزش ایران تاثیرگذار بود. احترام داری را از ایشان یاد گرفتم. به هر حال من همیشه احساس دین کرده ام. همیشه سعی کرده ام برای بدمینتون کار بزرگی انجام بدهم و امیدوارم باز هم بتوانم این روند را ادامه بدهم.»
اما پوریا می گوید راه اندازه رقابت های بین المللی فجر به دلیل اهمیت آن در دنیای بدمینتون و استقبال ورزشکاران سراسر جهان بابت شرکت کار بسیار بزرگی تلقی می شود که خود به اندازه کسب چندین و چند مدال جهانی ارزش دارد. او می گوید: «هرگز از خودم تعریف نمی کنم. اما وقتی بتوانید پای 30 کشور جهان را به یک مسابقه بین المللی در کشور خودتان باز کنید یعنی اینکه  کار بسیار بزرگی انجام داده اید. 40 سال است در بدنه ورزش ایران به خصوص بدمینتون حضور دارم و می گویم که این کار بسیار ارزشمندی است.»

40 سال حضور در بدمینتون
محمدرضا پوریا در طی چهار دهه حضور خود در بدمینتون موقعیت ها و سِمَت های زیادی را تجربه کرده است. رئیس فدراسیون، عضو کمیته جوائز آسیا، مسئول مسابقات بدمینتون در ایران و چندین مسئولیت دیگر. از سال گذشته هم که به عنوان نائب رئیس فدراسیون بدمینتون آسیا فعالیت می کند و در کنار آن ریاست فدراسیون را نیز بر عهده دارد. در طی این سال ها او جلسات بسیار زیادی پیرامون افزایش تعداد مسابقات بدمینتون در ایران داشت. بعد از آن هم موفق شد دو مسابقه بین المللی دیگر را به مجموع میزبانی های بین المللی ایران در رشته بدمینتون اضافه کند، یکی رقابت های سریز بین المللی جوانان و دیگری رقابت های بین المللی خزر که قرار است سال آینده نخستین دوره آن به میزبانی یکی از شهرهای شمالی برگزار شود. حالا او برنامه دارد که این رقابت ها را هم به شکل «جایزه دلاری» دربیاورد. پوریا گفت: «اگر بدمینتون در ایران 52 سال سابقه دارد 40 سال از آن را من حضور داشته ام. به اندازه خودم زحمت کشیدم. کمتر کسی است که اینچنین در یک فدراسیون مستمر کار کند. 10 سال اول را با کرباسیان، عالمی و مداحی بودیم. 10 سال بدون حقوق کار کردم. آن زمان کار آزاد هم داشتم اما بعدازظهرها به فدراسیون می آمدم و به عنوان مسئول مسابقات و مسئول اجرایی انجام وظیفه می کردم. من در کنار مداحی و عالمی و البته محمد شاه حسینی مسابقات را برگزار می کردیم. در سراسر کشور موفق به برپایی انواع مسابقات بدمینتون شدیم. آمار حدودی که در دست دارم 370 مسابقه در سراسر کشور است که موفق شدم آنها را برگزار کنم. اما در صدر همه اینها رقابت های بین المللی فجر قرار دارد. برگزاری 32 دوره مسابقه بین المللی اصلا کار راحتی نیست. »
پوریا به توسعه همگانی بدمینتون در ایران هم اشاره می کند: «فکر می کنم اکنون بدمینتون در زمینه توسعه همگانی به جایگاه خاصی رسیده باشد. زمانی که فدراسیون بدمینتون را تحویل گرفتیم 10 الی 12 هیئت بدمینتون در سراسر کشور فعال بودند اما الان تعداد هیئت های فعال 31 عدد است ضمن اینکه بیش از 200 هیئت شهرستانی داریم. 300 هزار ورزشکار در بحث همگانی و 50 هزار ورزشکار در بحث قهرمانی کار می کنند. اینها کارهایی است که انجام شده. آرام حرکت کردیم و در این مدت همیشه حمایت های وزارت ورزش، سازمان تربیت بدنی وقت و کمیته ملی المپیک را کنار خودمان داشتیم. در واقع در این مدت افراد بسیاری به ما کمک کردند، روسای قبلی کمیته ملی المپیک، وزرای قبلی، رئیس های سابق سازمان تربیت بدونی و معاونین آنها. اینها همه در کنار من بودند و یاری رساندند. »
پوریا به نقش کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان هم اشاره می کند: «بیش از 35 سال است که هاشمی را می شناسم. او درگیر تمامی کارهای اجرایی در بدنه ورزش بوده است. اکنون به عنوان مسئول اول ورزش فعالیت می کند و در پست های مختلف نیز حضور داشته است.»

خیلی هم هنر کردیم
بدمینتون ایران در آسیای میانه و کشورهای غرب آسیا و حتی در میان کشورهای جنوب آسیا حرف اول را در بدمینتون می زند اما در مقایسه با کشورهایی همچون مالزی و هند و البته اندونزی، چین و سنگاپور کار بسیار سخت تری برای رقابت دارد و باید هنوز کار کند. این کشورها مدال های بدمینتون را در هر مسابقه جهانی و آسیایی درو می کنند. اما پوریا می گوید نوبت به ایران هم می رسد. به هرحال بدمینتون ایران از لحاظ مدال آوری و مقام در آسیا اکنون در جایگاه ششم یا هفتم آسیاست. 20 سال قبل اما اوضاع طور دیگری بود. ایران جز کشورهای پایین جدول مقام آوران و رده داران محسوب میشد. به هر حال در قاره ای که تمامی مدعیان شماره یک جهان در آن هستند کار سخت است. بدمینتون داستان جداگانه ای در آسیا دارد. این را هم نباید فراموش کرد که بدمینتون رشته ای همه گیر و فراگیر در سراسر جهان است. شاید یک رشته ورزشی خاص مثل یک ورزش رزمی تعداد دنبال کننده های بسیار کمتری در دنیا داشته باشد و کاملا خارج از بحث همگانی قرار بگیرد اما برای بدمینتون اینطور نیست. بدمینتون در تمام جهان فعال است و تمام کشورها بدمینتون دارند. پوریا می گوید: «برخی منتقدان به ما گفته اند هنر کرده اید که در آسیای میانه، آسیای جنوبی و غرب آسیا مدال می گیرید. خب من باید به آنها بگویم البته که هنر کرده ایم. کار بزرگی است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4dvwvm