پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
تاریخ انتشار: 1402/01/25 09:26
کد خبر: 38548

نقشه جدید ترکیه برای ایران | ترکیه چه خوابی برای ایران دیده است؟

در یک گفت‌وگو، وزیر امور خارجه ترکیه به اهمیت کمک ایران در مذاکرات آنکارا-دمشق با ابتکار روسیه اشاره کرد و به تأکید این نکته پرداخت که اتصال خلیج فارس به دریای سیاه و اروپا از طریق مسیر ایران بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش رصد ورزشی: در یک گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی هابر ترک، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به سؤالی درباره نقش ایران در مذاکرات بین دولت‌های ترکیه و سوریه، بیان کرد که نمی‌تواند قطعی بگوید که تهران در این مذاکرات نقش مخربی داشته است یا نه. او همچنین افزود که این ابتکار روسیه بوده است و از این به بعد، هر کمکی که ایران به این مذاکرات ارائه می‌دهد، حائز اهمیت خواهد بود.

او در این گفت‌وگو اظهارکرد که درخواست ایران برای مشارکت در مذاکرات میان آنکارا، دمشق و مسکو یکی از دلایلی بود که دیدار مهم میان دیپلمات‌های ارشد این سه کشور در اواسط ژانویه لغو شد.

وزیر امور خارجه ترکیه در این باره گفت: ایران گفت که می‌خواهد(در مذاکرات) مشارکت کند. به ما گفتند. به روسیه گفتند. ما هم گفتیم، باشد، ایران را هم مشارکت دهیم.

چاووش اوغلو گفت که وزرای امور خارجه روسیه، ایران، ترکیه و سوریه قرار است اوایل مه دیدار کنند.

او همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو بیان کرد که «ترکیه از تنوع راه‌های حمل‌ونقل در مسیر باکو به نخجوان و همچنین حفظ و استفاده از گذرگاه سنتی باکو به نخجوان از مسیر ایران حمایت می‌کند.»

وزیر امور خارجه ترکیه در این راستا بیان کرد: اتصال خلیج‌فارس به دریای سیاه و اروپا از مسیر ایران یکی از اولویت‌های ترکیه جهت تسهیل امنیت و سرعت حمل کالا است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/45rlbd