پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 - 09 May 2024
تاریخ انتشار: 1402/01/04 14:56
طرز تهیه | طرز تهیه افطاری | طرز تهیه افطاری ساده | طرز تهیه افطاری کم هزینه
کد خبر: 37844

طرز تهیه 9 مدل افطاری کم هزینه ولی لوکس برای ماه مبارک رمضان + عکس

طرز تهیه 9 مدل افطاری ساده و سریع که هیچ هزینه ای برای شما ندارد

در این خبر قصد داریم شما را با طرز تهیه ساده ترین و کم هزینه ترین غذا های مخصوص سفره افطار آشنا کنیم. طرز تهیه آش،عدسی،کشک بادمجان و ... که یکی از پر طرفدار ترین غذاهای ایرانی مخصوص افطار می باشند و شما به راحتی میتوانید در خانه این غذاها را به صورت فوری درست کنید. برای آشنا شدن با طرز تهیه این غذا ها با ما همراه باشید.

طرز تهیه

افزایش هزینه‌ها موجب شده تا بسیاری از خانواده‌ها در ماه رمضان به دنبال لیست طرز تهیه افطاری ساده و کم هزینه باشند. از طرف دیگر درست کردن افطاری‌های ارزون، راحت و خوشمزه می‌تواند ایده خوبی برای پذیرایی از مهمان و کاهش هزینه‌های شما باشد. اما چطور می‌توان یک غذای ساده، کم هزینه اما خوشمزه برای افطاری درست کرد؟

طرز تهیه افطاری ساده و کم هزینه

پرهزینه بودن و گران بودن غذا همیشه به این معنا نیست که آن غذا طعم بهتری دارد و یا پرطرفدارتر است. اگر در فکر تهیه افطاری ساده و کم هزینه هستید، باید به شما بگوییم که خیلی اوقات می‌توانید با کمترین هزینه، خوشمزه‌ترین غذاها را در خانه آماده کنید و از روزه‌داران و مهمان‌هایتان در مراسم افطاری پذیرایی کنید.

اما کدام غذاها برای افطاری مناسب هستند و در لیست غذای ساده برای افطار قرار دارند؟ در ادامه می‌توانید با آموزش چند غذای ساده برای افطار آشنا شوید.

۱- عدسی

«عدسی» یک غذای خوشمزه و مقوی برای افطار است که می‌توانید ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را فراهم کند و اتفاقاً نسبت به بسیاری از غذاها بسیار کم هزینه است. پس اگر در فکر یک غذای ساده و فوری برای افطار هستید، بهتر است عدسی را در لیست خود قرار دهید.

در اولین مرحله از طرز تهیه عدسی لعابدار و خوشمزه رستورانی باید از ۲۴ ساعت قبل عدس را در آب و جوش شیرین بخیسانید. در این فاصله چند بار آب عدس‌ها را عوض کنید. سپس آب تازه روی عدس‌ها می‌ریزیم و می‌گذاریم تا با مقداری زردچوبه و روغن مایع یا روغن زیتون بپزد.

بعد از پخت عدس‌ها عدس پخته را از صافی رد می‌کنیم و همزمان آرد را در روغن سرخ می‌کنیم و با پیاز که از قبل سرخ کرده‌ایم مخلوط می‌کنیم. در مرحله بعد از طرز تهیه عدسی باید آب سبزی یا عصاره گوشت و آب را به آن اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا روی شعله ملایم گاز خوب بپزد.

برای تهیه عدسی شما به عدس، روغن مایع، آرد، عصاره گوشت یا مرغ، پیاز داغ، زردچوبه، نمک و فلفل نیاز دارید.

طرز تهیه

۲- میرزا قاسمی

«میرزا قاسمی» یک غذای ساده و پرطرفدار شمالی است که در لیست غذای ساده برای افطار قرار دارد. پس اگر به دنبال طرز تهیه افطاری ساده و کم هزینه هستید، میرزا قاسمی می‌تواند انتخاب بی‌نظیری باشد.

در اولین مرحله از طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی خانگی به روش سنتی شمالی باید بادمجان‌ها را به خوبی بشویید. سپس آن‌ها را به نوبت روی آتش یا شعله گاز بگیرید تا کبابی شوند. برای این کار باید بادمجان‌ها را آن قدر کبابی کنید که پوست بادمجان کاملاً بسوزد و ترد شود.

داخل بادمجان هم باید حتماً مغزپخت شود. برای این که طعم بادمجان کبابی شما جذاب‌تر شود، در صورت امکان بهتر است آن‌ها را روی زغال کبابی کنید. به این ترتیب بادمجان عطر دودی بیشتری می‌گیرد و خوشمزه‌تر می‌شود.

برای تهیه میرزا قاسمی شما به موادی مثل بادمجان، گوجه فرنگی، سیر و تخم مرغ نیاز دارید.

طرز تهیه

۳- آش رشته

«آش رشته» یکی از محبوب‌ترین غذاهای افطاری است که به دلیل نداشتن گوشت معمولاً هزینه پایین‌تری نسبت به سایر آش‌ها دارد. لذت خوردن آش رشته بعد از چند ساعت روزه گرفتن آنقدر زیاد است که مطمئناً هر کسی با دیدن آن سر سفره افطار هیجان‌زده می‌شود.

برای درست کردن آش رشته نذری خوشمزه و لعابدار باید از شب قبل حبوبات را به صورت جداگانه خیس کنید. این کار موجب می‌شود هضم حبوبات آش رشته راحت‌تر شود و از طرفی نفخ آن نیز گرفته شود.

سپس برای درست کردن پیاز داغ مجلسی پیازها را بشویید و آن‌ها را به صورت خلالی و نازک خرد کنید. برای درست کردن سیر داغ، پوست سیرها را جدا کنید و خوب بشویید. سیرها را به صورت ورقه‌ای یا نگینی خرد کنید. سپس بعد از داغ شدن روغن در ماهیتابه سیرها را نیز به صورت جداگانه سرخ کنید و کنار بگذارید.

برای تهیه آش رشته از موادی مثل انواع لوبیا، عدس، نخود، پیاز داغ، سبزی آش، کشک، رشته آشی، نعنا خشک و… استفاده می‌شود.

طرز تهیه

۴- یتیمچه

«یتیمچه» یکی دیگر از غذاهای خوشمزه با بادمجان است که می‌توانید آن را به عنوان یک غذای کم هزینه و ساده برای افطاری نیز درست کنید. برای تهیه یتیمچه ابتدا بادمجان‌ها را پوست بگیرید و مکعبی خرد کنید.

گوجه فرنگی‌ها را هم بشورید و پوست بگیرید یا رنده کنید. بادمجان‌های خرد شده را در مقداری آب و نمک بگذارید تا تلخی بادمجان گرفته شود و البته روغن کمتری هم به خودش بگیرید. پیازها را نگینی خرد کنید و در مقدار کمی روغن تفت دهید.

سیر رنده شده را هم اضافه کنید. همین که بوی سیر بلند شد حالا بادمجان‌هایی که آبکش کرده و شسته‌ایم و آبش خشک شده به همراه فلفل دلمه‌ای نگینی خرد شده را به ترکیب پیاز و سیر تفت داده شده اضافه کنید.

در طرز تهیه افطاری ساده و کم هزینه یتیمچه از موادی مثل گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی، سیب زمینی، فلفل دلمه‌ای و پیاز استفاده می‌شود.

طرز تهیه

۵- خوراک لوبیا چیتی

«خوراک لوبیا چیتی» یا «لوبیا گرم» داغ و خوشمزه با پیاز داغ و رب گوجه فرنگی یکی از مقوی‌ترین انواع غذای نونی برای افطار است. طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی بسیار ساده است. برای این کار باید در اولین مرحله لوبیا چیتی را از شب قبل با آب ولرم خیس کنید.

لوبیا چیتی حداقل باید ۱۲ ساعت خیس بخورد. در این مدت چند بار آب لوبیا چیتی را عوض کنید تا نفخ لوبیا کاملاً گرفته شود. حالا لوبیاها را در یک قابلمه مناسب بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید.

به ازای هر ۳ لیوان لوبیا چیتی باید ۶ لیوان آب به لوبیاها اضافه کنید. سپس کمی فلفل سیاه، زردچوبه و روغن به آن اضافه کنید. سپس قابلمه لوبیا را روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا به خوب پخته شود.

برای درست کردن خوراک لوبیا چیتی شما به لوبیا چیتی و مقداری ادویه و پیاز داغ نیاز دارید.

طرز تهیه

۶- عدس پلو

«عدس پلو» یک پلو مخلوط خوشمزه است که می‌توانید آن را برای پذیرایی از روزه‌داران در ماه رمضان به عنوان غذای افطاری در شهرهای مختلف ایران درست کنید. اگر به دنبال طرز تهیه افطاری ساده و کم هزینه هستید، می‌توانید عدس پلو را بدون گوشت و یا با مقدار کمی گوشت چرخ کرده، پیاز داغ و کشمش فراوان آماده کنید.

در اولین قدم از طرز تهیه عدس پلو نذری، عدس و برنج را پاک کنید و ناخالصی‌های آن را بگیرید. هر دو را در دو ظرف جداگانه با مقداری آب خیس کنید. روی برنج مقداری نمک بریزید. بهتر است عدس را از شب قبل خیس و چند بار آب آن را عوض کنید. برای برنج، یک تا ۲ ساعت خیساندن هم کافی است.

در این فاصله عدس را بپزید و کشمش‌ها را پاک کنید. چوب و ناخالصی‌های کشمش را دور بریزید. کشمش‌ها را در آب بخیسانید. اگر می‌خواهید از زرشک هم استفاده کنید، زرشک را هم در ظرف جدا خیس کنید.

برای تهیه عدس پلوی مجلسی و خوشمزه خانگی به موادی مثل برنج، عدس، گوشت چرخ کرده، کشمش پلویی، زعفران، دارچین و زرشک نیاز دارید.

طرز تهیه

7- کشک بادمجان

«کشک بادمجان» از جمله غذاهای لذیذ با کشک است که در لیست غذای ساده برای افطار قرار دارد. درست کردن این غذای خوشمزه و اصیل بسیار راحت است که اگر به روش درستی تهیه شود، از هر غذایی خوشمزه‌تر خواهد بود.

برای درست کردن کشک بادمجان ابتدا باید پوست بادمجان‌ها را بگیرید و روی آن‌ها را نمک بپاشید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا تلخی و آب قهوه‌ای بادمجان‌ها خارج شود. آن‌ها را خشک و در تابه با مقداری روغن سرخ کنید.

زمانی که بادمجان‌ها کاملاً سرخ و طلایی شدند را در قابلمه بریزید و سیر را روی آن‌ها رنده کنید. می‌توانید سیرها را به صورت حبه‌ای هم به بادمجان‌ها اضافه کنید و اجازه بدهید با بادمجان‌ها بپزند. سپس کشک را در آب حل کنید. مقدار آب را زیادتر بگیرید. کشک رقیق شده را به بادمجان‌ها اضافه کنید.

برای تهیه کشک بادمجان مجلسی برای افطار شما به بادمجان، کشک، مغز گردو و سیر سرخ شده نیاز دارید.

طرز تهیه

8- کوکو سیب زمینی

«کوکو سیب زمینی» یک یک غذای ساده با سیب زمینی برای افطار است که اگر با سیب زمینی خام درست شود، در کمتر از ۳۰ دقیقه آماده سرو و میل کردن است. کوکو سیب زمینی را با سیب زمینی پخته هم درست می‌کنند که هم زمان بیشتری برای پخت لازم دارد (به خاطر مرحله پخت سیب زمینی) و هم کمی بیشتر از طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام ساده روغن به خودش می‌گیرد و به همین خاطر یک افطاری کم هزینه و ساده در ماه رمضان محسوب می‌شود.

طرز تهیه

9- آش سبزی

«آش سبزی» جزو غذاهای محبوب شیراز و آبادان است و اگر بدون گوشت درست شود در لیست افطاری ساده و کم هزینه قرار می‌گیرد. شیرازی‌ها برای صبحانه به جای حلیم و کله پاچه و املت معمولاً آش سبزی می‌خورند.

آش سبزی شیرازی با عطر و طعم بی‌نظیر هم با گوشت و هم بدون گوشت درست می‌شود و اگر گذرتان به شیراز افتاده باشد حتماً در مغازه‌های فروش آش و حلیم حتماً چشم‌تان به دیگ آش سبزی هم خورده است.

برای تهیه این آش از گوشت سردست گوسفندی، سبزی آش، نخود، عدس و لوبیا سفید استفاده می‌شود.

طرز تهیه


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3wzprv